Cobra, Rave-670 ( 1996 ) Motorbyte... ?

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Hej ! har nu införskaffat mej ett chassie Lynx rave 670 -96a som jag tänkte sätta i en motor i . Och jag har kollat runt lite å insett att en 670 kostar för mkt med min ekonomi... billigaste motorn som jag tror kan funka är en 503 rotax luftkyld :) va tror ni kommer skotern funka ? jag är inte ute efter en skoter som drar allt och alla... vill ha en skoter jag kan leka runt på lite i vinter tills jag har ekonomi att köpa en riktig skoter elle motor . toppar skotern 79km/h så gör inte det nått ! så jag vill bara veta om det kommer att funka om den kommer bli jätte slö orka inte gå osv ... tidigare har jag haft en yamaha ex 440 å jag hoppas på att detta bygge kommer att bli bättre så vad tror ni ?!?!

Ni som ska dumförklara mej behöver inte komentera ! OCH NEJ jag har inte råd att köpa nån annan motor just nu ...så seriösa svar uppskattas .

MVH/Robin

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
Sv: Lynx Rave 670 frågor!motorbyte

Ja en rotax 503 e ju inte den vassaste kniven i lådan....men hållbara trotjänare förstås...beror på hur mkt du ska satsa såklart...kan ju få ngt hetare saker för dina pengar som sagt:)

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall

HEHE! ja ni ... 3-5papp ungefär :) har hittat några 503er för 3500kr komplett en för 4000kr nyrenoverad ... men jag vill inte ha världens tråkigaste maskin heller :O så med en 503 på ca 55hk kommer skotern att betee sej som en tex blizzard 503 eller kommer den att gå sämre ?

MVH

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall

ungefär som en sån..absolut inte bättre kan jag inbilla mej:)

OKey! ja men dom går ju inte så dåligt tycker jag :) beror på vad man jämför med :p motorn är ju en tillfällig lösning bara ! men har du elle nån annan koll på om variatorn osv sitter på rätt sida osv ?

MVH

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall

?VA??rätt sida?va mena du?..alla motorer i dagens skotrar har ju variatorn på samma sida.om de e vad du menar?
AHA! jo det va det ja menade :p aaa men då äre ju lugnt :) men du som verka kunnig hur slö kommer den att bli?? sitter 32mm hk matta på den också:p

MVH

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall

OKey! ja men dom går ju inte så dåligt tycker jag :) beror på vad man jämför med :p motorn är ju en tillfällig lösning bara ! men har du elle nån annan koll på om variatorn osv sitter på rätt sida osv ?

MVH

syftar du på min gammla blizze nu?? :rolleyes: haha skoja bara xD

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg

AHA! jo det va det ja menade :p aaa men då äre ju lugnt :) men du som verka kunnig hur slö kommer den att bli?? sitter 32mm hk matta på den också:p

MVH
Haha..ok !
Oj de va en svår fråga elle va man nu ska säga...den kan ju inte bli vassare än en motsvarande maskin med den vikten o ca femtio hk helt enkelt.....lynx hade ju några såna förr i världen med den motorn i..fast de va ju gammel stålchassiet=ganska tungt...nää men nog kommer du ha kul med den nog...fasen man kan ju ha kul me vad som helst som brummar mellan bena ju!allt e ju relativt liksom.
lycka till iaf:)

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall

Haha..ok !
Oj de va en svår fråga elle va man nu ska säga...den kan ju inte bli vassare än en motsvarande maskin med den vikten o ca femtio hk helt enkelt.....lynx hade ju några såna förr i världen med den motorn i..fast de va ju gammel stålchassiet=ganska tungt...nää men nog kommer du ha kul med den nog...fasen man kan ju ha kul me vad som helst som brummar mellan bena ju!allt e ju relativt liksom.
lycka till iaf:)

Tack! det va skönt att höra :) då slår man nog till på en sån.. en polare som hadde en liggandes (Kanske) .....får köpa den billigt utav han så det här kanske slutar på ett bra sätt :) skoter i fråga är ju cobra modellen crossbyggt chassie .. byggd för bana igentligen :p Man får tacka så mkt för hjälpen ,tipsen och den trevliga pratstunden :D

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall

mjao jag ska iväg och hämta motorn i veckan eventuellt.... fixar du bara fram pengarna så blir det ju genast intressant att hämta motorn för mig :D... för jag sa åt han som skulle köpa den men som jag inte fick betalt av att jag skulle ha igen den för jag hade en ny köpare på den så det var bara att hämta den när jag hade tid :)

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall

mjao jag ska iväg och hämta motorn i veckan eventuellt.... fixar du bara fram pengarna så blir det ju genast intressant att hämta motorn för mig :D... för jag sa åt han som skulle köpa den men som jag inte fick betalt av att jag skulle ha igen den för jag hade en ny köpare på den så det var bara att hämta den när jag hade tid :)

Jopps! det Löser sej...

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Ingen annan som har några åsikter ??? Själv håller jag stenhårt på att montera ner en 503 :) finns det andra nackdelar som jag kanske missat ?

MVH

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Jahapps ! här blir det ändringar ! blir en rotax 440 fläktkyld med ca 43hk.... så min fråga är .... min pappa åker en skidoo grand touring 380 med ca 40hk årsmodell -97 .. tror ni att den kan jämföras effectmässigt med min ? eller kommer lynxen att bli slöare? vad tror ni ??? Snälla nån som ha koll:)?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
440 fläkt?

Nu börjar vi komma ner på mopedmotorer... Hur mycket kan du tänka dig lägga ut på en motor?

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
440 fläkt?

Nu börjar vi komma ner på mopedmotorer... Hur mycket kan du tänka dig lägga ut på en motor?

Moped motor :D kan tänka mej att lägga ut 8papp men jag har inte dom pengarna ! sen så åkte jag en yamaha ex 440 -78 förra vinter så denna lär duga för mej elle?

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Finns ju andra motorer som kanske är mycket roligare för lite mer pengar, men det beror ju som sagt på exakt hur mycket du kan lägga ut. Tex så finns det en 583:a för 6000:-
En polaris Ultra 700 för 5000:-, kanske lite mixter men det kanske är värt det.
Kan kanske va värt en tanke om du skulle köpa 503 för 4000:-

Såg en 440 motor på blocket för 2000:- kanske är den du ska köpa, isf kanske det skiljer lite väl mycket i pris, men men, det var en tanke..
Lycka till iaf.

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Finns ju andra motorer som kanske är mycket roligare för lite mer pengar, men det beror ju som sagt på exakt hur mycket du kan lägga ut. Tex så finns det en 583:a för 6000:-
En polaris Ultra 700 för 5000:-, kanske lite mixter men det kanske är värt det.
Kan kanske va värt en tanke om du skulle köpa 503 för 4000:-

Såg en 440 motor på blocket för 2000:- kanske är den du ska köpa, isf kanske det skiljer lite väl mycket i pris, men men, det var en tanke..
Lycka till iaf.
Hej.. jag köpte en komplett 440 för 1000kr å då fick jag en skoter med på köpet :) en Lynx Finlandia ... som nu troligtvis säljs... Nästa vinter blire helt klart en större motor..

MVH