Rotax-464 , Max effekt... ?

skrotarn

Välkänd medlem
16 nov 2007
276
0
16
luleå
vet nån vad max effekten man kan få ut ur en rotax 464lc är... bygger en ren lekmaskin å tänkte slippa byta motor men få upp effekten en aning...

//björn

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Sv: max effekt rotax 464

60hk orginal enligt skoterbanken så kanske 65-70hk med enkla medel som trimpipa, bestyckning osv :D

skrotarn

Välkänd medlem
16 nov 2007
276
0
16
luleå

60hk orginal enligt skoterbanken så kanske 65-70hk med enkla medel som trimpipa, bestyckning osv :D
de låter vettigt...
är de bättre köra med bubbla pipor elle singel...? vet nån om motorerna fanns med dubbla gasare???

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å

Man får alltid ut mer effekt med dubbla pipor men det är mycket svårare att få till bestyckningen.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com

är vätskekyld 464 verkligen på 60häst..:eek:

Åter till topic.

Det vanliga finns väl att göra,
Dubbelförgasare (om du nu har singel),
Trimpipor,
Andra reeds,
Porta,
Plana toppen,
Borra upp cylindrarna,
Byta kolvar samt ringar,
V-kitt,
Dreva ner (upp) beroende på vad du vill med maskinen (snabb eller rapp)
Byta lager i boggien, drivaxeln, sek. axeln osv.
Byta drivhjul,
Göra om luftburken,
Rengöra variatorerna.

Listan går att göra hur lång som helst!

//Rasmus

skrotarn

Välkänd medlem
16 nov 2007
276
0
16
luleå

Är det en everest du har?
jo de e en everest 464 som e ombyggd å ja e nöjd med motorn men hadde varit roligt med lite mer å åkå med...

ja har haft edge 800 -01 å artic zr600 -96, ext 580 (moutin)-93.. men ingen har hållt för mej...(trots förstärkningar) antingen så har boggin blivit krokig elle chassit... så då köpte ja everesten i fjol lätt krockskadad å de e den enda som har hållt för min körning...

skrotarn

Välkänd medlem
16 nov 2007
276
0
16
luleå

är vätskekyld 464 verkligen på 60häst..:eek:

Åter till topic.

Det vanliga finns väl att göra,
Dubbelförgasare (om du nu har singel),
Trimpipor,
Andra reeds,
Porta,
Plana toppen,
Borra upp cylindrarna,
Byta kolvar samt ringar,
V-kitt,
Dreva ner (upp) beroende på vad du vill med maskinen (snabb eller rapp)
Byta lager i boggien, drivaxeln, sek. axeln osv.
Byta drivhjul,
Göra om luftburken,
Rengöra variatorerna.

Listan går att göra hur lång som helst!

//Rasmus
ja har bytt ut boggin till en polaris xtra10 ,bytt drivhjul,vikta om variatorn,lätta å förstärkt chassi stoppa hydralisk broms med mer:D

de är slidmatning så reeds kan ja inte byta :confused:
hur gör man om luftburken???
ja kan göra de mesta själv har både tig å mig.

E

ejwbegysv

jo de e en everest 464 som e ombyggd å ja e nöjd med motorn men hadde varit roligt med lite mer å åkå med...

ja har haft edge 800 -01 å artic zr600 -96, ext 580 (moutin)-93.. men ingen har hållt för mej...(trots förstärkningar) antingen så har boggin blivit krokig elle chassit... så då köpte ja everesten i fjol lätt krockskadad å de e den enda som har hållt för min körning...
Kul..

Har du någon bild? Jag har försökt få tag i en everest länge nu utan resultat...

Everest var min första skoter...

skrotarn

Välkänd medlem
16 nov 2007
276
0
16
luleå

Kul..

Har du någon bild? Jag har försökt få tag i en everest länge nu utan resultat...

Everest var min första skoter...
jo kan fixa bilder på den i veckan... :)

de finns några på blocket men dom e lite halv dyra...

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Rotax-464

:) Rotax-464 LC hade 58 Hk. vid 7000 Rpm och hade en ( 1 ) Mikuni VM-34 ( 34 mm ) förgasare Original.

Det fanns även en mycket ovanlig version som hade 40 Hk. vid 6500 och hade en Mikuni VM-32 förgasare.

.

Last edited:

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Istället för att köpa trimpipa kan du ju alltid bygga egna avstämda rör, det krävs lite jobb och uträkningar men du kan få mer effekt ur motorn(om du gör det bra dvs).

skrotarn

Välkänd medlem
16 nov 2007
276
0
16
luleå
hur kan man göra uti slidmatningen å luft burk för att få effekt...?? jo svetsa å knacka plåt kan ja men fatta inte mycke av formlerna som man sku ha...=(

E

ejwbegysv

Jag hade dubbla förgasare och trimpipa på min, trimpipan kanske jag har kvar någonstanns... Ska leta när jag kommer upp..

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Nått du skulle kunna göra för att trima mer är att skaffa bättre kylning, större vattenpump och större kylare. Då kan du plocka ut mer ur motorn.