chassifråga på F7 -04

silverdahl

Välkänd medlem
13 jun 2006
138
0
6
Brunflo
Jag har precis kommit igång att fråga mycket, pga mycket bra svar!! :)
tack!

Jag har haft lite otur när jag köpte min beg. f7 -04 . Jag märkte idag att när jag drar uppåt i variatorremmen hårt, så flyttar sig sek.variatorn (5 mm) åt prim.vari. hm... så ska det inte vara tänkte jag, så jag kollade närmare och såg att runt sek.vari. axeln är det tre gängskruvar... En fattas hos mig, plus en skruv som sitter precis under APVservon. En skruv som sitter lodrätt ner i chassit/kylaren.
Ok! 2st småskruvar.. Det är en ju en grym styrka som tvingar variatorerna mot varandra... Det måste vara något mer som håller dessa stabilt på plats!

Jag har kollat nitarna men såg inget löst...
ELLER kanske det ska vara så här på F7?????

Grymt tacksam för svar... Ligger sömnlös....
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Ajsing...
Det är alltså inre lagerhållaren som suttit löst.

Worst case scenario:
- Lagerhållaren obrukbar
- Frame bracen (yttre lagerhållare) obrukbar
- Lagret kört
- Variatoraxeln krokig

Helt klart värt att kollas upp.
-Fram bracen sitter lite konstigt, så jag brukar ha en kofot för att "spjärna" mot styrtappstornet så att bracen kommer bakåt och jag kan dra lös skruvarna där, sen tar jag bort de tre muttrarna som sitter runt variatoraxeln.
-Nästa pilsner är hela variatoraxeln, in i kedjehuset och mecka + ta bort vänster buksida för att få ut axeln.
-Sist är lagerhållaren.

Inspektera bracen och lagerhållaren, snurra lagret och rulla axeln på ett smalt bord eller motsvarande (så att bromskivans stopper och lagret hänger utanför kanterna på bordet).
Dra lite slutsatser utifrån det du upplever. Med lite tur är det bara hänga tillbaks allt igen!




Jag var med när en polares lager skar ihop helt och totalt (fanns inget kvar av det än inre lagerbanan) och det var ingen vacker syn... Och sen att meka bort kedja i snålblåsten uppe på fjället, och att bärga den jäkeln!
Tur nog hade jag en brace liggandes och han hittade en axeln inkl. lager på skroten och köpte ny lagerhållare. Tror det gick på 1000:- totalt, men ska du ha allt nytt så är MUCHOS dineros.
 

silverdahl

Välkänd medlem
13 jun 2006
138
0
6
Brunflo
hm.. det vill jag inte höra! Men jag ser att lagerhållaren bara kunnat ta sig 5mm från ursprungsplatsen. Man ser ett glidspår i chassit, förhoppningsvis räcker ett nytt lager eller kanske bara bulta fast den igen. Jag ser inget spår att axeln skulle vara sned...
 

silverdahl

Välkänd medlem
13 jun 2006
138
0
6
Brunflo
jag tittade på reservdelar och ser att axellagren som sitter där är lite rundad och lagerhållaren verkar gjord därefter. Vilket innebär att om axeln böjer sig lite så "hänger" lagrena med... eller hur?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
jag tittade på reservdelar och ser att axellagren som sitter där är lite rundad och lagerhållaren verkar gjord därefter. Vilket innebär att om axeln böjer sig lite så "hänger" lagrena med... eller hur?
Yttre lagerbanan har en bågprofil, ja.
Menar du att om axeln drar sig framåt så ska lagret glida i lagerhållarna likt en kulled?
Mycket möjligt, om det varit löst.

Det är svårt att internetmecka, det bästa är helt enkelt att du tar lös och inspekterar.
 

silverdahl

Välkänd medlem
13 jun 2006
138
0
6
Brunflo
ja, det kanske är så.. Är det så att man kan på något annat sätt se om axeln är sne? Det verkar ju tidsödande att ta lös det mesta... Om man sätter fast allt ordentligt som det ska vara och lyfter sedan upp mattan. Om man kör igång så det blir lite varv på axeln så måste man kunna mäta axelns linje eller?
Jag har inte möjlighet att vara nära skotern, så det får bli vissa helgarbeten isf. Därav min lata fråga.....
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
ja, det kanske är så.. Är det så att man kan på något annat sätt se om axeln är sne? Det verkar ju tidsödande att ta lös det mesta... Om man sätter fast allt ordentligt som det ska vara och lyfter sedan upp mattan. Om man kör igång så det blir lite varv på axeln så måste man kunna mäta axelns linje eller?
Jag har inte möjlighet att vara nära skotern, så det får bli vissa helgarbeten isf. Därav min lata fråga.....
Tja, det är ju bara att bulta ihop allt och snurra det hela, då ser du om axeln är krokig.
 

silverdahl

Välkänd medlem
13 jun 2006
138
0
6
Brunflo
Jag är tacksam camata för ditt svar... Jag vill ju inte att det ska rasa för mig på fjället. Så jag kanske inte kommer ifrån det oundvikliga... dvs att plocka isär allt...
Även om jag tex bara byter lager och inte axeln, för att den "ser bra ut" när man snurrar på den... Jag kanske ändå hamnar på fjället med rasade lager pga att axeln är lite sned... Är det så känsligt uppbyggt så att inte axeln och lagrena håller för lite sidobelastning??? man ser ju tydligt att axeln inte kunnat dras mer några mm i sidled... Förlåt... jag svammlar men vill veta så mycket som möjligt om problemet!
Tack iaf för svar jag fått :)
 

silverdahl

Välkänd medlem
13 jun 2006
138
0
6
Brunflo
Jag har nu kännt på axeln, och lagret är på plats. Eftersom man har back på ext, lägger jag bara växeln i ett slags mellan/friläge och kan då snurra axeln för hand. Iaf beställde jag skruvar som hade vibrerat bort och börja fixa till...

När jag kom till "brace"skruven (som går lodrätt ner), fanns där inga gänger i chassit kvar.. man kunde bara dra lite innan gängan släppte. Bracen sitter nu fast lite.. dvs 1,5mm glapp mellan bracen och chassit! Vad gör jag enklast? Den skruv som ska vara där är en självskruvande typ, Jag kanske hittar en till skruv som är lite större..???
tacksam för lite hjälp!
//peter
 

silverdahl

Välkänd medlem
13 jun 2006
138
0
6
Brunflo
smart! det skulle jag ha gjort på en gång...
Det är alltså den skruven nr. 26 som jag skruvat dit men sitter sådär... Nr.25 saknades oxå men jag fixade en bult och mutter dit så nu sitter alla dessa tre hårt! men om du ser precis där pilen pekar nr.24. Det är den anläggningytan som glappar mot kylaren/bandtunneln 1-2mm pga ej fullt åtdragen skruv...
Vad göras?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
smart! det skulle jag ha gjort på en gång...
Det är alltså den skruven nr. 26 som jag skruvat dit men sitter sådär... Nr.25 saknades oxå men jag fixade en bult och mutter dit så nu sitter alla dessa tre hårt! men om du ser precis där pilen pekar nr.24. Det är den anläggningytan som glappar mot kylaren/bandtunneln 1-2mm pga ej fullt åtdragen skruv...
Vad göras?
På F7an kommer jag inte ihåg hur det ser ut, men gissar på att det är samma del som på SnoPron och där har jag iaf en hederlig skruv/bult med mutter på baksidan. Djupet på hålet som den sitter i är väl bara några mm - alltså inte alls nog för att hålla gängor?

Men hur i helsikke kunde du sakna 25an? Alla de tre är ju inpressade skruv med kullerhuvud... Muttern dit måste ha varit borta från dag 1, så att skruven ifråga haft god tid på sig att vibrera lös då den - som sagt - är inpressad.
 

silverdahl

Välkänd medlem
13 jun 2006
138
0
6
Brunflo
Du menar att det finns ngt bakom skruven? Är det vid bandtunneln, vid hörnet kaske... Det är ju isf jättebra för då kan man som du säger ta en bult bara och låsmutter på baksidan :p Det vore guld med tanke på hur svårt det är att komma åt.. sitter så tajt att gänga om... i en vinkel mot oljebehållaren!

Nr.25 är som du säger en skruv med kullerskalle. Dock är det spår längs med skruvtoppen som "passar" i hålet och blir låst! Men jag hade självklart otur där med så den låsningen var utsliten... Det var kanske därför den var borta?? han orkade lösa problemet!!! Men nu sitter den stenhårt med lite loctite!

Sen testade jag att vrida axeln lite och det kändes bra! MEN efter en vända på 20 min så kände jag på primvariatorn och den var knappt ljummen, medan sek.variatorn var nästan het! Dock glömde jag att känna på lagerhållaren och axeln men bara det inte är lagret som håller på att skära...:( Jag har precis rengjort sekundären noga i delar och bytt helix, nya glidrullar, ny rem oxå... man får väl se nästa gång man åker dit! Jobbig tid att gå runt och grubbla över lagerbyte...
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Du menar att det finns ngt bakom skruven? Är det vid bandtunneln, vid hörnet kaske... Det är ju isf jättebra för då kan man som du säger ta en bult bara och låsmutter på baksidan :p Det vore guld med tanke på hur svårt det är att komma åt.. sitter så tajt att gänga om... i en vinkel mot oljebehållaren!

Nr.25 är som du säger en skruv med kullerskalle. Dock är det spår längs med skruvtoppen som "passar" i hålet och blir låst! Men jag hade självklart otur där med så den låsningen var utsliten... Det var kanske därför den var borta?? han orkade lösa problemet!!! Men nu sitter den stenhårt med lite loctite!

Sen testade jag att vrida axeln lite och det kändes bra! MEN efter en vända på 20 min så kände jag på primvariatorn och den var knappt ljummen, medan sek.variatorn var nästan het! Dock glömde jag att känna på lagerhållaren och axeln men bara det inte är lagret som håller på att skära...:( Jag har precis rengjort sekundären noga i delar och bytt helix, nya glidrullar, ny rem oxå... man får väl se nästa gång man åker dit! Jobbig tid att gå runt och grubbla över lagerbyte...

Synnerligen märkligt med het sekundär och sval primär...
Och sekundären har du ju haft lös och rengjort, så den glider fint överallt?
Vad har du för rem?
Du kan ju ev. prova med en hårdare rem, då jag nästan misstänker att du har en lite för mjuk rem och för högt tryck på sekundären. Men att det ska alstra så mycket värme..?

Prova dra en sväng på bara ett par minuter och så försöker du känna vart värmen kommer ifrån, kör mer om du inte känner riktigt. Fast det är svårt... Om lagret är så dåligt att värmeutvecklingen är så extrem så är det konstigt att det ens rullar.
 

silverdahl

Välkänd medlem
13 jun 2006
138
0
6
Brunflo
Det är sant det du säger! jag kände ju på lagret när jag vred på axeln och då rullade det lätt! Ang. rem så testar jag en ide jag fått av "kunniga" En helix 58-48... Släng bort den gröna fjäder som är för hård, i med en black magic svart/rosa fjäder (läge mitten) mjukare rem. istället för 031-rem, rek. han 020-rem. När jag hittade en 020-rem på nätet så hade den killen en 010-rem som han tyckte var ännu bättre grepp i... så den tog jag:D Sen ska man egentligen ha justerbara vikter till det här men har inga pengar just nu!

Dock glömde jag smörja bussningen/glidaxeln inne i sekundären... det är rengjort med yes-diskmedel och vatten... riktigt torrt... kanske är det som ska smörjas upp lite!
appropå skruv nr.26 Vet du säkert att det finns en utgång i botten som man kommer åt med en mutter? (då kan jag köpa bult o mutter redan nu isf)
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Det är sant det du säger! jag kände ju på lagret när jag vred på axeln och då rullade det lätt! Ang. rem så testar jag en ide jag fått av "kunniga" En helix 58-48... Släng bort den gröna fjäder som är för hård, i med en black magic svart/rosa fjäder (läge mitten) mjukare rem. istället för 031-rem, rek. han 020-rem. När jag hittade en 020-rem på nätet så hade den killen en 010-rem som han tyckte var ännu bättre grepp i... så den tog jag:D Sen ska man egentligen ha justerbara vikter till det här men har inga pengar just nu!

Dock glömde jag smörja bussningen/glidaxeln inne i sekundären... det är rengjort med yes-diskmedel och vatten... riktigt torrt... kanske är det som ska smörjas upp lite!
appropå skruv nr.26 Vet du säkert att det finns en utgång i botten som man kommer åt med en mutter? (då kan jag köpa bult o mutter redan nu isf)
Jag kommer som sagt inte ihåg exakt hur det såg ut på F7an, men på Snopron är det som en förlängd kant bakåt längs hela kylarens bredd. Där är det ett enkelt hål...
Bara bulta igenom!
 

silverdahl

Välkänd medlem
13 jun 2006
138
0
6
Brunflo
När man ska skruva i nr.26 så är bracen lite för långt åt fel håll?(mot oljetbehållaren till) Borde inte fullgas tvinga sekundären mot primären så pass att bracen är för långt åt motorn?? När man linjerar och kollar avståndet mellan prim och sekundär. Är det bara motorkudde nr.36 som man kan justera med? (klack mellan variatorerna)
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
När man ska skruva i nr.26 så är bracen lite för långt åt fel håll?(mot oljetbehållaren till) Borde inte fullgas tvinga sekundären mot primären så pass att bracen är för långt åt motorn?? När man linjerar och kollar avståndet mellan prim och sekundär. Är det bara motorkudde nr.36 som man kan justera med? (klack mellan variatorerna)

Lossa 13-muttrarna och banka dit 26an, sen dit med 13 muttrarna.
Går det då? Det är ju noga att jackshaft-lagret sitter som det ska, för det ska inte röra på sig någonstans.

36an gör "ingenting" för läget av motorn. Den är bara en förspänning så att motorn sitter kvar. Liksom kudden som sitter sydväst om talet 12.
Det braiga med konstruktionen är att motorfan sitter där den sitter, inget går att/behöver justeras.
 

silverdahl

Välkänd medlem
13 jun 2006
138
0
6
Brunflo
hmm..:hmmmm: .... Motorkudden på andra sidan borde inte som sagt ha ngt med variatorns position att göra, men jag tror att om man spänner nr. 36 dikt mot motorn så kan ju inte motorn vrida sig närmare sek.variatorn... just för linjeringens skull... tror jag..!?? Alltså ska man nog titta till den ibland, just för linjeringen skull..
Vet ej vad du Camata har för uppfattning av 020 och 010 remmen. Min känsla var att det blev mycket bättre grepp. Det är dock viktigt att den går någorlunda svalt i variatorerna för hållbarheten! Är det förresten inte tvärtom då att en rem som är hård slirar mera = mer värmeutveckling. Jag har för mig att den förra 031 remmen gjorde att variatorerna blev hetare... men jag har kört för lite för att veta säkert!
Det blev intressant det här!
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Om en rem slirar så är det ju inte remmen det är fel på, utan variatorkalibreringen. (om den inte är påverkad av yttre element/faktorer ex. vatten, smuts, etc)

031-remmen har jag inte bökat så mycket alls med. Är inte den hård som sten?
020-remmen upplever jag som något optimalt. Gillar den skarpt!
010-remmen har jag ingen uppfattning av.

Model Belt Part No.
440 Sno Pro ’04-05 0627-010
440 Sno Pro LC ’03 0627-010
EXT 600 ’97 0627-010
Powder Extreme ’97 0627-010
Powder Special/EFI/EFI ’97 0627-010
Thundercat/Mtn Cat/Touring ’94-97 0627-010
Wildcat EFI Mtn Cat Tour ’95-96 0627-010
Wildcat EFI/Mtn Cat ’95-96 0627-010
ZRT600 ’96-97 0627-010
ZRT800 ’95-97 0627-010
EXT EFI/Dlx/Mtn Cat ’95-97 0627-010/012
EXT Powder Spec ’95-96 0627-010/012
ZR440/Sno Pro ’94-97, ’00-03 0627-010/012
ZR700 ’94-95 0627-010/012

Den har ju iaf suttit på högst tveksamt motorstarka saker, bortsett från triplarna. :)