F7 -04 tips på helix

silverdahl

Välkänd medlem
13 jun 2006
138
0
6
Brunflo
Jag behöver byta ut min helix pga dåligt skick. Det är en F7 -04 ext. I Primären sitter en hårdare (än orginal) orange färg och i sekundären en orginal grön fjäder. Jag har inte råd att lägga pengar på nya fjädrar men en ny helix måste man ju ha och jag vill ha tips!
Om man utgår från fjädrarna så vore det roligt att få förslag på olika lösningar dvs (vinkeln på helix, inte olika märken)
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Nyfiken fråga:
Hur får man en helix att "gå sönder"/komma i dåligt skick?
 

silverdahl

Välkänd medlem
13 jun 2006
138
0
6
Brunflo
Är jag lite flummig kanske i mina uttalanden... Näe men jag såg att toppen på två av tre "torn" på helixen hade gått sönder. När maskinen står still så ligger nästan halva glidrullen utanför helixen på två... Jag ska självklart byta dessa glidrullar också. Jag hoppas ni förstår!
Bra fråga faktiskt!!
 

silverdahl

Välkänd medlem
13 jun 2006
138
0
6
Brunflo
När jag ändå verkar lite flummig så tänkte jag bara höra hur man tar lös sek.variatorn på F7´an. Och hur man går tillväga, dvs vilken ordning man tar lös alla bultar och byter helixen, utan att få fjädern i ansiktet...
Rookie javisst...:D
 

factory_racing

Välkänd medlem
6 nov 2007
398
0
16
kalix-nyborg
Det är väl inte i nån speciel ordning man tar lös muttrarna till sek variatorn se bara till att hålla tryck på den när du tar lös sista muttern annars kan de sprätta ordentligt :D
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Hehe.
Att halva rullen ligger "utanför" har ingen betydelse. Anliggningsytan är ju fortfarande på kammarna, va?
Sen att topparna "gått" av låter konstigt.
Mina helixar har då inte haft någon riktig spets på kammarna, utan en liten platt yta.

Om du är rädd för att rullen kommer för högt/långt ut så får du shimsa variatorn. Men kom ihåg att remmen ändå ska ha ha schysst höjd.
 

silverdahl

Välkänd medlem
13 jun 2006
138
0
6
Brunflo
Jag har också sett att det är platt på toppen av vissa kelixar men man ser tydligt att två toppar har gått av 4-5mm från toppen medans den sista är helspetsig. Det är därför jag ska byta glidrullarna också för de har skavts mot kanten och är mer ovala nu...
Min helix som sitter på nu är med vinkeln 53-58 (eller tvärtom) är det en arg helix eller en touringhelix?