Skoter till en 16 åring, kan vmax 500 vara nåt?

lillis5

Medlem
16 mar 2006
48
0
1
Jag Funderar att köpa en första skoter åt min son, kan en vmax 500-99
vara nåt för han, har hört att den är hemskt törstig stämmer det??

Eller finns det nåt annat att säga om den??

Stefan
 
Last edited:

bbb

Välkänd medlem
3 nov 2006
364
0
16
ockelbo
det är ju så att yamaha skotrar över lag är väldigt tunga dom nya allafall jag skulle satsa på något lättare . är det första skotrern han har eller har han haft tidigare ? kanske inte är så bra att börja med en sån skoter..

angående bränslet så drar den inte allt för mycket .
hoppas informationen hjälper
 

CHaggstrom

Aktiv medlem
3 okt 2007
84
0
6
Örsnköldsvik
Jag har en vmax 500-98 riktigt fin skoter, jag är själv 16. den går bra och den drar inte så mkt bränsle alls, den går riktigt bra med en 32mm matta, plastskidor och hårdare fjädern i variatorn, mycket nöjd, min har gått strax över 600 mil!!
 

DaBoom

Välkänd medlem
29 aug 2007
124
0
6
Delsbo
Jag hade en vmax 500-98 som första skoter när jag fyllde 16. Och den var jag väldigt nöjd med. Går rätt bra för att vara en 500 av den årsmodellen faktiskt. Drar väl inte allt för mycket bränsle, och för mej var den då inte för tung. Jag tror verkligen att det är ett bra val.:)
 

CHaggstrom

Aktiv medlem
3 okt 2007
84
0
6
Örsnköldsvik
Jag hade en vmax 500-98 som första skoter när jag fyllde 16. Och den var jag väldigt nöjd med. Går rätt bra för att vara en 500 av den årsmodellen faktiskt. Drar väl inte allt för mycket bränsle, och för mej var den då inte för tung. Jag tror verkligen att det är ett bra val.:)
Precis inte för tung, perfekt för mig iaf!:)
 

lillis5

Medlem
16 mar 2006
48
0
1
Det låter som en bra första skoter enligt dom flesta ialla fall, den har tyvärr bara en 23 mm matta, jag ska åka och titta på den idag, återkommer vid fler frågor, tack så länge.

Stefan
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Jag har lite annan erfarenhet av den där skotern, en kompis hade en. Var dock en -99a.

Hans drog jätte mycke soppa ca 5 liter milen hur han än körde, han ställde om skoter helt original, munstycken, variatorer osv å då sänkte den lite i förbrukning men absolut inte ens i närheten av vad den ska dra. Han kanske bara hade otur med den skotern?
Kedjan flög å slog sönder kedjehuset, variatorerna sprack, mattspänningen gick sönder en massa gånger, den skar en gång..
Han kanske bara hade väldigt otur med sin?! Kan säga att de inte va nån billig skoter att äga..

Sen så är dämparna ett minus då dom inte är renoveringsbara..

Annars en 500 som gick som en skollad! :)
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Jag har lite annan erfarenhet av den där skotern, en kompis hade en. Var dock en -99a.

Hans drog jätte mycke soppa ca 5 liter milen hur han än körde, han ställde om skoter helt original, munstycken, variatorer osv å då sänkte den lite i förbrukning men absolut inte ens i närheten av vad den ska dra. Han kanske bara hade otur med den skotern?
Kedjan flög å slog sönder kedjehuset, variatorerna sprack, mattspänningen gick sönder en massa gånger, den skar en gång..
Han kanske bara hade väldigt otur med sin?! Kan säga att de inte va nån billig skoter att äga..

Sen så är dämparna ett minus då dom inte är renoveringsbara..

Annars en 500 som gick som en skollad! :)

Det där är vad man kallar ett Måndags ex.
En kompis hade en exakt sådan som första skoter, han var helnöjd!
Går bra, inte allt för törstig sen har yamaha bra driftsäkerhet!

Har själv en Sxr 600 som första skoter, är väl ståret vassare, och jag kan inte annat än säga att den är underbar!!

Sen, beroende på vart ni bor i landet, kan mattbyte vara intressant! för en 23a är inte mycket att köra med! Eventuellet om ni bor i södra sverige (platt landskap), kan jag rekomendera att dubba mattan!

Han kommer bli nöjd!

//Rasmus
 

lillis5

Medlem
16 mar 2006
48
0
1
Jag var och tittade på den i dag och vart överraskad, mkt fin och tror nästan de få milen stämmer så jag köpte den åt han, själv åker jag Warrior så jag får hoppas att han kommer på efterkälken!!!

stefan
 
F

FlewFish

Jag var och tittade på den i dag och vart överraskad, mkt fin och tror nästan de få milen stämmer så jag köpte den åt han, själv åker jag Warrior så jag får hoppas att han kommer på efterkälken!!!

stefan
Vad gav du för maskinen?
 
D

Deleted member 9532

Jag är 16 nu och har en Polaris XC 700 SP DL. Min första införskaffade jag vid 12 års ålder och det var en Ski-Doo MXZ 470 -93. Måste säga att det var en extremt fin första skoter, med back och hela köret. Nu kan ju den kännas lite gammal, men det finns ju nyare modeller. Annars kan ju en fläktkyld kanske vara av intresse om han inte är galen på gasen. De trivs ju inte längre stunder i höga hastigheter.