Regler på skoterled?!

F

FlewFish

Hej hade tråkigt så jag surfade runt lite på Karesuando och närliggande byar. Såg att det fanns en skoterled där som heter "Victorialeden"

Och det fanns regler för att köra

"Följande regler gäller vid färd: Regleras i särskild lag
Åldergräns 16 år
Körkort och/eller snöskoterförarbevis
(de som har tagit körkorten efter år 2000 måste även ha förarbevis för snöskotern)
Max. hastighet 70 km/h
Man måste alltid använda ljus
Skoterförare har stopplikt vid korsande av allmän väg
Det är förbjudet att köra i plant- och ungskog som inte nått en höjd av minst två meter över snön
Vilda djur får inte störas av skoterkörning"

Är det lagligt att sätta egna regler på skoterleder? Eller är det där regler i enighet med Svensk lag?
Såg även att Norge hade förbud på nöjeskörning haha, vad klassas som nöjeskörning? Norrmän är fan idioter

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Det är inga egna regler utan det är dom lagar o regler som gäller en allmän info helt enkelt o det tycker jag flera klubbar skulle ha på sina hemsidor.

F

FlewFish

Det är inga egna regler utan det är dom lagar o regler som gäller en allmän info helt enkelt o det tycker jag flera klubbar skulle ha på sina hemsidor.
jasså det är så. Undra hur lagen ang: "nöjeskörning" i Norge är utformad då, går att tolka på rätt många sätt :D

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
Hej hade tråkigt så jag surfade runt lite på Karesuando och närliggande byar. Såg att det fanns en skoterled där som heter "Victorialeden"

Åldergräns 16 år
(de som har tagit körkorten efter år 2000 måste även ha förarbevis för snöskotern)
Max. hastighet 70 km/h
Det är förbjudet att köra i plant- och ungskog som inte nått en höjd av minst två meter över snön
Gäller inte det där i hela sverige? Jag har själv inte tagit skoterkort men tjejen min har gjort det och jag har för mej att jag läste i hennes bok om dom där lagarna.

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
BRA !!

Hej

Hade tråkigt så jag surfade runt lite på Karesuando och närliggande byar. Såg att det fanns en skoterled där som heter "Victorialeden"

Och det fanns regler för att få köra på den....

Åldergräns 16 år
Max. hastighet 70 km/h

Är det lagligt att sätta egna regler på skoterleder ?
Eller är det där regler i enighet med Svensk lag ?

:) Jag tycker det är jätte bra att de upplyser om detta på sin hemsida, likväl som ute på skoterleden där texten finns på tex uppsatta ledkartor osv osv...

BRA initiativ ! :)

.

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Fast behöver man använda ljus på dagen? Är det inte att man måste använda ljus endast vid mörker?

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16

Åldergräns 16 år
Max. hastighet 70 km/h

Är det lagligt att sätta egna regler på skoterleder? Eller är det där regler i enighet med Svensk lag?
Såg även att Norge hade förbud på nöjeskörning haha, vad klassas som nöjeskörning? Norrmän är fan idioter
Är verkligen utbildnings nivån så låg att man inte vet vad som gäller vid skoterkörning?

Inte konstigt att det händer olyckor och att polisen har fullt upp ibland.

F

FlewFish

Är verkligen utbildnings nivån så låg att man inte vet vad som gäller vid skoterkörning?

Inte konstigt att det händer olyckor och att polisen har fullt upp ibland.
Inte vet jag om dom här reglerna gör så värst mycket i olycksväg. Flesta är ju naturliga.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
I sverige måste ett motorfordon alltid ha halvljus även mitt på dagen
Yups. Problemet är alla )(/"&)(/#"=)(/!#" som kör med sina crosshuvar utan lyse. Även om det är mitt på dagen så är det fasiken svårt att upptäcka dem i tid när de ej ha lyse och oftast kör de som att de har senap uppkört långt inne nånstans.

Det har vart mer än en gång det har vart jäkligt nära att det har blivit krach pga att de har kommit och trott att de har koll på maskinen, medans det är tvärtom.

Frun min var nära att få sin fot krossad av en som maskinen körde omkring med, men kom undan med en elefantfot istället för krossat fotknöl.

Phew, sorry. Blev bara så upprörd...

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Yups. Problemet är alla )(/"&)(/#"=)(/!#" som kör med sina crosshuvar utan lyse. Även om det är mitt på dagen så är det fasiken svårt att upptäcka dem i tid när de ej ha lyse och oftast kör de som att de har senap uppkört långt inne nånstans.

Det har vart mer än en gång det har vart jäkligt nära att det har blivit krach pga att de har kommit och trott att de har koll på maskinen, medans det är tvärtom.

Frun min var nära att få sin fot krossad av en som maskinen körde omkring med, men kom undan med en elefantfot istället för krossat fotknöl.

Phew, sorry. Blev bara så upprörd...
Håller med fullt......åsså är det ju så populärt med vita crosshuvar nu.....syns jättebra......"not" :mad: Nej....snorhyvlar som inte har talang nog att kvala in till riktiga crosstävlingar ska inte heller köra cross på allmänna leder....basta!

/Matti

Maffen1

Rookie sledder
24 nov 2007
5
0
0
Man minns med vemod en tid när vi åkte ut ett gäng på fina leder, som nån entusiast lagt ner själ och hjärta på att få fina.. tyvärr ar de dagarna förbi.
Numera hinner lederna inte hårdna, så kommer nån 15 åring med superduperpaddelmaskin och förvandlar leden till ett knöligt dike.. om det är på dan vill säga.. På kvällen är dom för mörkrädda, då hoppar dom fram och tillbaka över bilvägarna istället... Verkligen tragiskt... tyvärr är nog trivselåkarens dagar räknade..

Maffen1

Rookie sledder
24 nov 2007
5
0
0
Det finns ju en ambition hos skoterklubbarna att få ut dylik information..
Bara ett bekymmer.. Dom som behöver den här informationen skiter högaktningsfullt i klubbar, engagemang, att hjälpa till med leder, och framför allt i att följa regler..
Ju större motor och paddlar, ju mindre ansvar, "känsla" och kunnande.
"Man har ju svart visir för bövelen"

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Man minns med vemod en tid när vi åkte ut ett gäng på fina leder, som nån entusiast lagt ner själ och hjärta på att få fina.. tyvärr ar de dagarna förbi.
Numera hinner lederna inte hårdna, så kommer nån 15 åring med superduperpaddelmaskin och förvandlar leden till ett knöligt dike.. om det är på dan vill säga.. På kvällen är dom för mörkrädda, då hoppar dom fram och tillbaka över bilvägarna istället... Verkligen tragiskt... tyvärr är nog trivselåkarens dagar räknade..

Tycker du ska tänka om där?

Hemma tycker jag dock åldern är betydligt högre på busåkandet än 15år.. Skylle inte allt på oss, finns de av oss som har förnuft!

Lägg skulden på ÅF eller skotermarknaden istället, för att utveklingen till dessa "superduperpaddelmaskiner" har skett är väl endå inte vi 16åringars fel?
Eller?
Skulle tiden stannat när Et:n var grymmaste skoteren på marknaden så kanske det inte är så konstigt att lederna inte han förstöras?

Tycker folk borde tänka mer innan de öppnar käften och kränker ner oss bara för vi är ung...

TACK PÅ FÖRHAND!

//Rasmus

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Tycker du ska tänka om där?

Hemma tycker jag dock åldern är betydligt högre på busåkandet än 15år.. Skylle inte allt på oss, finns de av oss som har förnuft!

Lägg skulden på ÅF eller skotermarknaden istället, för att utveklingen till dessa "superduperpaddelmaskiner" har skett är väl endå inte vi 16åringars fel?
Eller?
Skulle tiden stannat när Et:n var grymmaste skoteren på marknaden så kanske det inte är så konstigt att lederna inte han förstöras?

Tycker folk borde tänka mer innan de öppnar käften och kränker ner oss bara för vi är ung...

TACK PÅ FÖRHAND!

//Rasmus

Du kan väl helt seriöst inte tro att det är skotern som orsakar skaderna på lederna, det är ju FÖRAREN!

Sen är det nog utan tvivel folk under 20 som står för sörre delen av dessa skader det är nog bara att inse vare sig du gillar det eller inte

Dock säger jag inte att folk över 20 inte förstör lederna men fördelningen är nog säkert 70/30

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Du kan väl helt seriöst inte tro att det är skotern som orsakar skaderna på lederna, det är ju FÖRAREN!

Sen är det nog utan tvivel folk under 20 som står för sörre delen av dessa skader det är nog bara att inse vare sig du gillar det eller inte

Dock säger jag inte att folk över 20 inte förstör lederna men fördelningen är nog säkert 70/30
Sant, men jag gillar inte att "vi andra" under 20 som uppför oss får skit för det. Gillar inte när alla dras över en kam.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Men utvecklingen har ju gått uppåt de senaste åren..

Nu vet jag inte vilket tidsperspektiv Maffen hade, men säg under de senaste 15 åren har det ju hänt kompiöst mycket inom skotervärlden framför allt med högre kammar som standard!
Så mycket ligger hos maskinen också, kör du en mountain maskin efter led så sliter den upp leden även om du pys kör pga sina kammar.. Så maskin har VISST betydelse, den har visst skapat sämre leder. Sen att maskinerna har gett upphov till att lättare busköra kan väl för fan inte föraren stå för?

Sen som 15åring brukar man inte ha någon riktig värsting häller, utan större delen ligger nog runt 17-19 år..

//Rasmus