Exciter-570 II , Med Polaris primärvariator som inte växlar ut...

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
Hej!
Jag har en exciter 570 med polaris primärvariator.
Den växlar inte ut helt och toppar ca 100..
Vad ska man börja med att prova?
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
e motorn sjysst o att den varvar ut?om den inte varvar ut ska du lätta vikterna eller montera hårdare primärfjäder utan att krångla till d för mkt innan!finns tusen saker å göra bara man vet lite mer om din maskin!gick den bra innan du böt variator osv?
 

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
Har bara testat ha den med polaris variator. I början var variatorn slut. bytte vikter och rullar så dom är fräscha. Vikterna väger ca 48gram tror jag det var. Har röd fjäder.
Sekundären är spänd 4 C om jag minns rätt..
Den gör ca 100kmh skulle jag tro. Om man kollar på variatorskivorna syns det att den inte växlar ut helt.
Motorn går rent och bra. växlingsvarv vid fullgas ligger nog kring 7500rpm. Inte helt säker men jag tyckte jag såg det sist jag körde.
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
i normala fall ska inte variatorn växla ur helt....utan bara vid sk overdrive vid extremt lätta förhållanden...under förutsättning att du har orginal drevning osv.man kan ju alltid markera med lite tusch o sen ut o testa o se..men ca 1.5 cm till överkant av skivan är en bra utgångspunkt...då vet man att under gynnsamma förhållanden har man utväxling kvar utan att man behöver varva övervarv o tappa effekt o effektivitet i systemet.

men är din orginal eller har du ngn pipa osv ?100 km/h e ju lite i underkant faktiskt
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
Sv: Ingen överväxel.

Polaris sk. P-85 variator har inte OverDrive, utan maximalt utväxlingsförhållande är 1:1



.
Det vet jag mkt väl!
Poängen här var inte detta!
Utan att för att få ut det bredaste ur sin utväxlig för många olika fören att man inte ska växla den fullt ut!
Men iofs går det att modifiera P85 för overdrive och då också sekundären där helixen bör svarvas lite i ytterkant!
Kör man cross o bara busar runt i alla snödrivor kan man gott låta den växla ut fullt!MEN också ha i beaktande att den gång man drar ur den på en sjö tex..att man drar utväxlingen i botten o övervarv uppstår och som följd får motorn ur sin häskrafts peak...DVS ur sin optimala effektkurva..med kraftförlust som följd.hur mkt det är är helt beroende på motorns karaktär..en del motorer tappar 10-30 hk på bara 250-500 varv ...ngt att tänka på då man bestyckar sina variatorer.
 

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
Okejj. tro det är ca 3.5 cm från kanten faktiskt.
Min brors exciter toppar ca 140 efter väg/sjö med sin orginal variator..
Tycker inte min borde gå ca 40kmh sekigare bara för det sitter polarisvariator på den..
Ska se om jag får låna orginalet så man får se om den växlar fint med den..
Båda våra skotrar är orginal utom att mattorna skiljer någon millimeter..
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
Okejj. tro det är ca 3.5 cm från kanten faktiskt.
Min brors exciter toppar ca 140 efter väg/sjö med sin orginal variator..
Tycker inte min borde gå ca 40kmh sekigare bara för det sitter polarisvariator på den..
Ska se om jag får låna orginalet så man får se om den växlar fint med den..
Båda våra skotrar är orginal utom att mattorna skiljer någon millimeter..
nä den ska gå fortare med polarisen...bra ide kolla med den o se om det fungerar
!Kolla vad den varvar!viktigt!
 

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
Den varvar 7200rpm vid fullgas! Vad ska en orginal exciter varva för att ha max effekt? Har testat med olika sekundärspänningar. försökt linjera motorn också. Rätt cc mått. men det verkar ej hjälpa särskilt mycket.
Hur mätar man offset`? beskriv gärna :)
Bytte primärfjäder så den blev lite roligare i början men fortfarande går den inte särskilt fort.. Ska testa byta remmen till en bredare å se ifall den blir något bättre.
 

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
det verkar ju då inte vara fel på varven isåfall.. För det kan vell ej skilja massvis me hk på enbart 100 varv? eller ska det vara exakt? :p
Var kan felet ligga ifall den varvar som den ska. rätt cc mått. rätt linjering tror jag iaf. kanske olika på orginal och polaris primärer.. också har jag testat schimsat om primären smalare.
Tipsa gärna!
 

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
Sitter Kmh mätare faktiskt :eviltongue:
Den skar ju en gång förra året så det är nya kolvar och fixade cyllar. Den går fint på tomgång och så. svarar rätt bra på gasen.
Tror faktiskt det är variatorkrångel. Om man sen kollar på skivorna efter man kört ser man att den inte växlar ut fullt. blir smutsigt där remmen inte har varit medans de är blankt neröver på skivorna.
mera tips? :)
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
Sitter Kmh mätare faktiskt :eviltongue:
Den skar ju en gång förra året så det är nya kolvar och fixade cyllar. Den går fint på tomgång och så. svarar rätt bra på gasen.
Tror faktiskt det är variatorkrångel. Om man sen kollar på skivorna efter man kört ser man att den inte växlar ut fullt. blir smutsigt där remmen inte har varit medans de är blankt neröver på skivorna.
mera tips? :)
Är variatorerna friska då?..rullarna i korset tex(inte glappar på sin axel)bussningarna i vikterna!bussningarna i rörliga skivan samt locket!..sekundär variatorn:e den riktigt dålig kan den kärva vid upp o ner växling.

Kollat upp exciter 2 an nu den ska varva runt 7250-7350 för max effekt(enl bromsbänks diagram på standard motor)
 

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
Nya rullar är det på. med fint kors. förut var det dåliga bussningar i yttre skivan så den fastnade på axeln. bytte då hela yttre skivan då blev den mjukare i växlingarna. Vikterna är inte nya. men inte så dåliga heller.. glappar ej i sidled. Har även testat med annan sekundär. Måste nog låna en original exciter primärvariator så man ser om det verkligen är variatorfel.
Förstår inte varför den ska gå så dåligt med polarisvariator :/
 

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
Har fortfarande kvar problemet med variatorn. Något måste vara fel.
Har sekundären på det slappaste nästan. Så nu går den köra ganska fort om man vill efter fina leder. Men ifall man kör i uppförs backe eller ut i djupsnö är det som den slutar växla. om man har fart ut i djupsnön säg ca 60kmh och svänger ut i snön är det som den varvar upp och tappar farten istället ungefär. Är mina variatorer helt fel inställda? Kör jag från stillastående i uppförsbacke så har den segt acc , låter som den varvar istället för att spinna ibland :hmmmm2:
Nått variatorproffs som förstår sig på detta?
MVH Patrik
 

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
Har för mig det går att ta från de flesta. den heter p85 om jag inte är ute och cyklar.
Men se till att använda rätt "bestyckning" i den :)