skotermekaniker Hjälp mej!problem efter motorbyte

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
HEJ! jag har monterat en 440 motor på 40hk i min Lynx rave 670.. Med lite hopp om att den skulle röra sej som pappas Skidoo toruring med en 380motor i.. Men ikke den är skitslö! orkar knappt att gå framåt, kan det vara nått med variatorn på motorn elle den som sitter på skotern ? eller är det drevningen som är helt fel? självklart hade jag inte förväntat mej nå mkt men att den skulle gå som pappas 380 med samma effect det hade jag väntat med iaf ... nån som har något bra tips på vad som kan vara fel ? motorn i övrigt går bra så det är inte problemet ! det verkar gå tungt som attans bara ...

SNÄLLA! hjälp mej har stått å skruvat i 2 dygn utan positvt resultat .

Last edited:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Svaret är så enkelt att din fläktkylda 440 inte orkar med den utväxling osv osv som redan sitter i maskinen.

Utväxlingen i kedjehuset är anpassat efter 670 motorn = Du måste ändra till nåt som matchar din 440 FC motor i stället.

Samma sak med variator set upen, du måste anpassa den till din 440 FC motor.

.

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
Svaret är så enkelt att din fläktkylda 440 inte orkar med den utväxling osv osv som redan sitter i maskinen.

Utväxlingen i kedjehuset är anpassat efter 670 motorn = Du måste ändra till nåt som matchar din 440 FC motor i stället.

Samma sak med variator set upen, du måste anpassa den till din 440 FC motor.

.
Precis!..i princip svarar du på dina egna frågor...gå på mag känslan din du e helt rätt ute...kollla drevning o variatorerna!

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Okey... tack så mkt för dom snabba svaren:) men äre nån som har lite koll på original drevningen för en 380 motor? Sen tror jag inte det finns så småa motorer i en lynx med cobra chassiet .. så frågan är ju om det finns den drevningen att köpa till den skotern ? kanske är samma kedjehus på nån annan LYNX/Skidoo ...

TAck på förhand/Robin

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
borde finnaas...tex lynx ultra har ju liten motor,ranger king mm mm.kolla vad de har så ser du ju
Okey! jo men tänkte slippa kolla så man kunde beställa drev fortast möjligt ... vill inte börja riva på pappas skoter heller.. så det bästa vore om man kunde få ett rakt svar på nått drev som passar..och vilken storlek

MVH

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
gå till en handlare o be han bläddra i hans kataloger så ser han ju vad de har för drevning ju..lynxar med liknande storlek på motorn!du måste ju ändå riva den..den skruvar ju inte i sig själv om du inte e harry potter :)

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
gå till en handlare o be han bläddra i hans kataloger så ser han ju vad de har för drevning ju..lynxar med liknande storlek på motorn!du måste ju ändå riva den..den skruvar ju inte i sig själv om du inte e harry potter :)

HAHA näe det förstår jag , att jag måste skruva själv :p menade att jag inte vill riva pappas fungerande skoter... självklart river jag bort dreven på lynxen snarast ... tex i morrn .. handlare dom gillar jag inte dom flesta kan ju inte ett SK*T ... man blir bara förbannad på dom ... dom kan väll anställa folk som kan sin sak , men men går ju att prova åka in te stan å höra sej för :)

MVH

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
det är en del av variatorn som ser till att kraften överförs från glid klakkarna ppå skivan till helixen o sen till axeln..hade man inte haft en sådan hade skivorna bara paff rakt ut o systemet inte fungerat..om du tittar på en variator vilken som helst så ser du om du öppnar den att där finns en sak med tre upphöjningar på som skivan trycks emot=helix o den har olika vinklar beronde på uppsättning,motor mm mm..mera vinkel mindre varvtal o snabbare uppväxling.ungefär som att man växlar lite förfort med moppen eller bilen..motorn orkar inte riktigt..den har också till uppgift att liksom dra tillbaks skivan när man släpper på gasen..med hjälp av fjädern naturligtvis...ja de e ganska komplicerat att förklara på ett forum liksom!..En bra handbok att ha o lära sej ifrån är tex olav aaens cluch tuning handbook..finns tror jag hos revelj racing att köpa!..men säkert också finns det ngn artikel i gamla snowmobile att beställa!
Hoppas du blev lite hjälpt...liksom lättare att förklara om du vart här fysikst o hade en variator man kunnat visa dej på!..men nu e de ju inte så:)

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
det är en del av variatorn som ser till att kraften överförs från glid klakkarna ppå skivan till helixen o sen till axeln..hade man inte haft en sådan hade skivorna bara paff rakt ut o systemet inte fungerat..om du tittar på en variator vilken som helst så ser du om du öppnar den att där finns en sak med tre upphöjningar på som skivan trycks emot=helix o den har olika vinklar beronde på uppsättning,motor mm mm..mera vinkel mindre varvtal o snabbare uppväxling.ungefär som att man växlar lite förfort med moppen eller bilen..motorn orkar inte riktigt..den har också till uppgift att liksom dra tillbaks skivan när man släpper på gasen..med hjälp av fjädern naturligtvis...ja de e ganska komplicerat att förklara på ett forum liksom!..En bra handbok att ha o lära sej ifrån är tex olav aaens cluch tuning handbook..finns tror jag hos revelj racing att köpa!..men säkert också finns det ngn artikel i gamla snowmobile att beställa!
Hoppas du blev lite hjälpt...liksom lättare att förklara om du vart här fysikst o hade en variator man kunnat visa dej på!..men nu e de ju inte så:)

Ahaa jo men jag tror att jag hajjar lite lätt iaf :)... men vad ska jag byta i variatorn då? kanske lättare att byta hela ? inte så lätt som att byta fjädern då kanske ... la märke till att fjäderns färg va gul om nu det säger något? sen såg jag att det minsta drevet som fanns att köpa va 19kugg så jag skulle tro att det är ett sånt jag ska ha, Men åker jag på att byta kedja då kanske ? eller går den befintliga att korta ?

Tack så mkt för hjälpen iaf :) Snart kan man allt om variatorena osv