REV 440 -06 - Motorbyte till 800

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
sitter med ett litet problem.
nu är det så att jag har hjälpt att byta en motor i en rev 440 -06
vi har slängt ut motorn och bytt statorn och sen har vi lagt 440 styrboxen till 800 motorn.

nu kvarstår dock några problem.
det finns givare i 440 förgasarna men inte i 800 förgasarna vad gör man med dom som hänger från styrboxen nu då?

sen är det 2 slangar från 800 förgasarna som vi inte har nånstans att sätta. vart ska dom ? är det bara plugga igen dom ? slangarna är tunnare än en bränsleslang så jag tippar på nått med luft.!?

sen vart ska man göra av 440 avgastempgivaren nu ?
det är monterat dubbelrör på 800 motorn nu.
är det bara att lägga fast den på en av piporna ?

vill slippa att motorfelslampan lyser hela tiden.
sen finns det inget lyse på skotern efter vi bytt.

nån som har några ideer ?
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Den motor du köpt skall även ha en medföljande ecm (cdi) och stator, Har du fått med det?, Du måste har rätt tändsystem när den skall köras med dubbelrör.

Plugga anslutningarna för dpm systemet och kylslangarna behöver du ej koppla in.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Här kanske du hittar något svar :) kopierat av "j-son" så tacka han ^^

Med tanke på hur många som frågar om 440 konverteringar så....

Efter ett samtal med Chuck AKA RevBaron på Dootalk så fick jag tillåtelse att översätta hans fina artikel om hur man konverterar sin 440x till en 440x med 600 eller 800 motor. Han är den som har överlägset mest erfarenhet av att konvertera 440 till större motorer och det han inte vet om just detta är inte värt att veta.

För det första så finns det 2 sätt att göra detta på.

Du kan använda all 440 el, kabelhärva, MPEM, Stator, Voltregulator och sen se till att få MPEM boxen omprogrammerad till rätta tändkurvan utav Race Dept i Valcourt. Eller så kan du använda dig av det dyrare men mycket bättre sättet och använda all el från den 600/800 som motorn kommer ifrån.Det är då 360W Stator, kraftigare Voltregulator, hela maskinens Kabelhärva och dess MPEM.

OM du använder 440 MPEM så kommer du INTE att få tillgång till RER eller DPM och använder du 440 stator så kommer dina lysen att bli svagare om du kör med handtagsvärmare pågrund av den bara är på 290W.

Dom tidigare motorerna funkar oavsett metod du väljer eftersom dom äldre motorerna hade samma 290W Stator som 440 har. Det är därför möjligt att köra en äldre motor med 440 elsystem. Det enda du behöver ändra är den stora statorkontakten till den nyare fyrkantiga så den passar i 440 MPEM. Återigen...du måste byta tändkurva i 440 MPEM för att kunna köra den med andra än 440 motorn.

Sen SKA du ALLTID har rätt MPEM till rätt stator. DVS... sätter du en 360W stator till en 440 orginal MPEM som är gjord för en 290W stator så kommer du att bränna MPEM boxen. Ändrar du en sak så MÅSTE du ändra allting.

En del av dom äldre motorerna har den andra fickan i blocket för att montera den andra triggerspolen om du skulle vilja ha RER med en äldre motor, återigen.. RER innebär 360W stator, RER anpassad MPEM, större voltregulator, och en RER kapabel sekundär variator , alternativt en RER helix till din TEAM.

En del håller nog inte med, men nästa steg är väldigt viktigt... SKAFFA den fullstora kylaren från den skoter motorn kom ifrån och ersätt den lilla 440 kylaren med den. Ta inte chansen att köra en stor motor med en liten 440 kylare. Utöver den större kylaren behövs dom 2 slangar som löper från kylaren till motorn. Man kan använda 440 slangarna och kylvätskebehållaren. Dock behöver du ta bort restriktorn i slangen som går till toppen och sen behövs det borras ett hål i behållarens nippelförslangen till förvärmningen av förgasarna ( under förutsättning att du har orginalförgasarna).

En 600/800 motor passar direkt på motorfästet som 440 har. Om du inte fortfarande vill blanda oljan i bränslet själv så ska du montera oljetank med tillhörande slangar till pump och motor.

Före du monterar motorn bör du montera voltregulatorn om du valt den större regulatorn då den sitter väldigt trångt till och är svår att komma åt annars.

Självklart behöver du rätt avgassystem som då kommer att passa direkt.

Du behöver bränslepumpen till 6/800'an då den bara har en utgång medans 440-pumpen har 2 utgångar.

Du kan använda 440 primärvariator men du MÅSTE byta innehåll i den till nåt som passar en 6/800motor.

Sekundären... TEAM funkar alldeles utmärkt men om du använder 6/800 MPEM MÅSTE du byta Helix till en RER-kapabel helix för att kunna utnyttja RER.

440 kontroller på styret och handtagsvärmar brytare fungerar med 6/800 kabelhärva, det enda du behöver är en ny kontakt så att du kan plugga in det i maskinens kabelhärva.

Sen... ett bra tips är att skaffa en Racinghandbok så du får koll på alla åtdragingsmoment och diverse andra saker som kan vara bra att ha.
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Här kanske du hittar något svar :) kopierat av "j-son" så tacka han ^^

Med tanke på hur många som frågar om 440 konverteringar så....

Efter ett samtal med Chuck AKA RevBaron på Dootalk så fick jag tillåtelse att översätta hans fina artikel om hur man konverterar sin 440x till en 440x med 600 eller 800 motor. Han är den som har överlägset mest erfarenhet av att konvertera 440 till större motorer och det han inte vet om just detta är inte värt att veta.

För det första så finns det 2 sätt att göra detta.....
Och allt detta har j-son stulit från TheMechanic på snowriders forum, det borde inte vara så svårt att tala om vem som är upphovsman till denna eminenta artikel.
 

mxz_fluffy

Välkänd medlem
4 apr 2007
172
0
6
östersund
Dom tidigare motorerna funkar oavsett metod du väljer eftersom dom äldre motorerna hade samma 290W Stator som 440 har. Det är därför möjligt att köra en äldre motor med 440 elsystem. Det enda du behöver ändra är den stora statorkontakten till den nyare fyrkantiga så den passar i 440 MPEM.
men om jag använder all el ifrån 440 så kommer väll allt att passa? vilken stora statorkontakt pratar du om?


En del håller nog inte med, men nästa steg är väldigt viktigt... SKAFFA den fullstora kylaren från den skoter motorn kom ifrån och ersätt den lilla 440 kylaren med den. Ta inte chansen att köra en stor motor med en liten 440 kylare. Utöver den större kylaren behövs dom 2 slangar som löper från kylaren till motorn. Man kan använda 440 slangarna och kylvätskebehållaren. Dock behöver du ta bort restriktorn i slangen som går till toppen och sen behövs det borras ett hål i behållarens nippelförslangen till förvärmningen av förgasarna ( under förutsättning att du har orginalförgasarna).
nitar man bara fast den stora orginalkylaren i tunneln?

vart sitter restriktorn som och hur ser den ut?
och vart ska hålet borras?


Självklart behöver du rätt avgassystem som då kommer att passa direkt.
om jag använder 440 avgassystem passar inte det då?

Du behöver bränslepumpen till 6/800'an då den bara har en utgång medans 440-pumpen har 2 utgångar.
kan jag inte sätta ett T kors där så att det blir en ledning till förgasarna?