Tvåtaktsmotorn är framtiden!

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Har jag missat nåt, eller finns det turbo till 2-taktare? Och om det inte finns, varför?
hehe visst finns det men ingenting en human människa vill ha om det ska plockas ut mycket effekt.
har ingen egen erfarenhet men det blir mycket skruva iaf.

tikka säljer turbokit till 2-taktare.
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Detta sammanfattar diskusionen ganska väl.

Olika användningsområden, olika motorkoncept.



Länsstyrelsen i Norrbotten föredrar tvåtaktare​
Onsdag, 2007-12-26
Länsstyrelsen bojkottar fyrtaktare!

Länsstyrelsen i Norrbotten kräver av miljöskäl att turistföretagare som vill ha bidrag ska köra snöskotrar med fyrtaktsmotor. Men när länsstyrelsen ska köpa nya skotrar blir det mest tvåtaktare.

Fältenheten har nyligen köpt åtta tvåtaktare och en fyrtaktare.
Som orsak anger de att tvåtaktaren är lättare framtill och därmed inte kör fast lika ofta som en tyngre fyrtaktare.

- Fältenhetens skotrar måste kunna köras i ospårad terräng. Det är en annan typ av verksamhet än turistföretagen som mest följer leder, säger Ingemar Israelsson till Norrbottens-Kuriren.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Tvåtakt eller fyrtakt, ja det är frågan. Här har mest diskuterats utifrån skoterförarens synvinkel (inte så konstigt det).

Men om man ser från icke-skoteråkares synvinkel - och deras åsikter är viktiga för skoteråkningens framtid! - så har fyrtaktaren två stora fördelar: 1. den luktar mindre, 2. den låter mindre.

1. Tvåtaktare luktar illa. Det tycker de flesta som inte har snöat in på tvåtaktsos. Och de flesta kör inte på alkylatsoppa....

2. Tvåtaktare låter alldeles för mycket. Skandalöst mycket tycker jag själv, som har en. Det är riktigt ruttet att ljudnivån är såpass hög även på nya 2-t. Och de som dessutom monterar "ljuid-burk", de bidrar till att få ännu fler att ogilla skotrar.

Som sagt, det går inte att i längden bortse från vad icke-skoteråkare tycker, för de som beslutar om skoteråkningens framtid är icke-skoteråkare! Om vi ska fortsätta med vår miljöförstörande verksamhet bör vi i alla fall kunna visa ordentliga framsteg vad gäller buller, avgaser och bränsleförbrukning.
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
2. Tvåtaktare låter alldeles för mycket. Skandalöst mycket tycker jag själv, som har en. Det är riktigt ruttet att ljudnivån är såpass hög även på nya 2-t.
Jo förvisso, men om man vill (fabrikerna alltså) så går det att få en 2t tystare än dagen 4t.

Se denna test, säger en hel del som man kanske inte trodde...
http://www.scooternorge.no/vr2/tester/diverse/stoytest.pdf

2t låter mer än 4t på tomgång, annar är 1000 SDI tystare än AC 660 Turbo, som anses vara den tystaste skotern. (vad jag läst)
Tomgången är knappast problemet när man talar om skoteroväsen.


Map "burklar", håller helt med att det låter för j....gt utanför avlyst motorbana.
//
 

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
Grejen med 2takt är att ljudet har högre frekvens , vilket gör att ljudet avtar snabbare. 4 taktarna hörs mycket längre trots att 2 taktarna kan ha högre ljud precis intill .
 
S

StoxResearch

VARFÖR läser jag om och om igen att 2T luktar och låter mer än 4T (i snöskotrar)? Det driver mig till vansinne... Det är en sak som verkligen inte behöver vara skriven i sten, vilket tyvärr allt för många tror ännu 2008... :( Visst, för att få bort lukten krävs (förmodligen) DI, men för att få bort ljudet behövs verkligen inga mirakel... Det finns redan i dag riktigt tysta 2T i snöskotrar...

På tal om nåt annat så tycker jag att Länsstyrelsens bidrag till enbart 4T är en ren skandal... Om man verkligen riktar bidragen baserat på lågt ljud eller låga emissioner baserat på fakta är det en sak... Men att blint bara ge bidrag till 4T verkar mest "korrupt"... Sånt otyg ska definitivt bort, och när det sker blir det ett slag i nacken för 4T...

Skotte:
Eyyyy... That's what I am talking about, :) Tackar!

Snowlabile:
Precis! Det är bla därför det är fruktansvärda problem med 4T MX... Ljudet färdas alldeles för långt så att närboende pinas...
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
enligt mig är ljudet mycket dovare från en 4-taktsskoter än en tvåtaktare.mycket mer skrikljud från en 2-taktare.sen att det inte skramlar från varenda pinal på en 4-taktare är ju bara en bonus.
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Tvåtakt eller fyrtakt, ja det är frågan. Här har mest diskuterats utifrån skoterförarens synvinkel (inte så konstigt det).

Men om man ser från icke-skoteråkares synvinkel - och deras åsikter är viktiga för skoteråkningens framtid! - så har fyrtaktaren två stora fördelar: 1. den luktar mindre, 2. den låter mindre.

1. Tvåtaktare luktar illa. Det tycker de flesta som inte har snöat in på tvåtaktsos. Och de flesta kör inte på alkylatsoppa....

2. Tvåtaktare låter alldeles för mycket. Skandalöst mycket tycker jag själv, som har en. Det är riktigt ruttet att ljudnivån är såpass hög även på nya 2-t. Och de som dessutom monterar "ljuid-burk", de bidrar till att få ännu fler att ogilla skotrar.

Som sagt, det går inte att i längden bortse från vad icke-skoteråkare tycker, för de som beslutar om skoteråkningens framtid är icke-skoteråkare! Om vi ska fortsätta med vår miljöförstörande verksamhet bör vi i alla fall kunna visa ordentliga framsteg vad gäller buller, avgaser och bränsleförbrukning.
Håller med till 100%
Att det sedan finns enstaka personer som fortfarande år 2008 med en dåres envishet hävdar att jorden är platt är inte mycket att göra åt
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
enligt mig är ljudet mycket dovare från en 4-taktsskoter än en tvåtaktare.mycket mer skrikljud från en 2-taktare.sen att det inte skramlar från varenda pinal på en 4-taktare är ju bara en bonus.
På nära avstånd kan en 2t låta högre (pga frekvensen), men går du 1km bort så hörs 4t mer väl.
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Varför diskutera om jorden är platt eller inte, mät, så som jag länkat till ovan, då bör diskusionen avstanna.

Fakta: 2t är tystare än 4t, mäta är att veta.

//
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Härligt med debatt!

Jag säger inte att jag nödvändigtvis har rätt.
Men: det jag skrev är vad väldigt många icke-skoter-åkare tycker! De är i majoritet = de bestämmer!!!

Det går säkert att få en 2-t mycket tystare och luktfriare med relativt enkla medel, skandal i så fall att inte fabrikanterna har begripit det. Eller, de har de säkert, men de anpassar sig givetvis till de (alltför slappa) krav som finns.

Återigen: det är ljudet och lukten som stör de människor (flertalet) som ogillar skotrar. Rätt eller fel - men så är det! Det är den verklighet vi har att förhålla oss till.

Jag tycker det ser ganska mörkt ut för framtiden. Hur länge kommer nöjesutsläpp från skotrar och båtar att accepteras? Jag - som är motorfreak, notera det! - är tyvärr ganska pessimistisk vad gäller detta. Redan idag är det klart "politiskt inkorrekt" i vissa kretsar att åka omkring och skita ner för nöjes skull. På mitt jobb t ex har vi flera "miljö-freak", jag hör hur de resonerar. Och de blir fler och fler....

Så, ska motorhobbies ha någon framtid, så gäller (tror jag) att minska miljöpåverkan (ljud, lukt, CO2-utsläpp) avsevärt.

Obs jag värnar vår hobby, men det gäller att vara realistisk också. Skoterbranschens sedvanliga gnäll hjälper inte. Det enda sättet är att ligga i framkant med åtgärder.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Men notera: det spelar givetvis ingen roll vilken tändtakt framtidens skoter har, bara den blir betydligt tystare, renare och snålare.
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
EB, jag håller med dig, i princip.
Våra slutsatser skiljer sig något, men visst måsta ALLA skoter åkare ta sitt ansvar för att vår helt onödiga och ibland störande hobby skall undgå lagreglering till det sämre.

Det är dock så att rågången mellan acceptabel och inte acceptabel miljöpåverkan faktiskt INTE står mellen 2t och 4t, utan på hur mycket våra skotrar de facto stör sin omgivning.

Där spelar ALLA skoter modifieringar, samt körsätt en roll.

Slutsats:
Framtiden ligger för t2, se på 1000 SDI i länken ovan.
Det som behövs är anvarstagande, både från tillverkarna, och inte minst från ägarna av skotrar. ( Ge f.n i burkar).


//
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jo visst blev det lite off-topic. Själv har jag inte den tekniska kompetensen att avgöra vilken teknik som är framtiden. Kan bara subjektivt konstatera att de skotrar som har tjutit som skållade här på Tavelsjön hela dagen är ylande 2-taktare (moderna maskiner, rev-ar o sånt), medan när man träffar på en 4t ute på isen så upplevs den betydligt tystare och luktfriare.
Obs subjektivt.
 
S

StoxResearch

runte:
Om nån hävdar att jorden är platt så är det alla som envist hävdar att 80-tals sanningar gäller än idag, :) Det gör det inte...

Låt oss fundera på en riktig utopi där 2T inte fanns (och 4T faktiskt vore bra), :) Tror verkligen 4T anhängarna att de som kör skrikiga 2T med rör och burkar (sportmaskiner) idag inte skulle göra samma sak med 4T också? Hur tror ni att det skulle låta?

ErikBerg:
Jag håller med dig... I Sverige har vi tyvärr haft en mentalitet att landet ska styras från centralt håll allt för länge... Det är bara då som galna lagar kan drivas igenom... Jag hoppas att det är stopp för det nu (ny regering) och för all framtid...

Och oavsett vilka regler som genomförs ska det vara fullständigt oberoende av vilken teknik som används, utan baseras på faktiska mätningar av det man vill uppnå, tex emissioner...

Sen kan vi väl ändå enas alla om att Länsstyrelsen inte ska basera sina beslut på teknologi, utan på FAKTA!
 
Last edited:
S

StoxResearch

Alltså... ÄNTLIGEN fick jag se siffror på nåt som jag har hävdat i flera år men som allt för få har trott på, :) Sådan är verkligheten... Tack så mycket Skotte för artikeln! En fröjd för ögat...

För de som inte orkar läsa följer två citat från ScooterNorge 3-2005 (ljudtest av diverse skotrar):

"Mach Z

Ski Doo’s Z beviser virkelig at 2-takteren kan lages støysvak. Testens laveste målinger i fart. Vi vil ikke høre mer gnål om den irriterende 2-taktsstøy. Sammenliknet med referanseverdier støyer den mindre enn en ringende telefon på en meters avstand. Som fører på en 1000 SDI sitter man i det mest støysvake miljøet i scooterverdenen. Derimot ligger den nær toppen på tomgangsmålingene, noe vi tilskriver tomgangsturtallet som er noe høyere."

samt

"Myter for fall

Det er med stor interesse vi konstaterer at totakterens støynivå konkurrerer med firetakteren. Dette er litt overraskende og beviser nok en gang at denne motorkonstruksjonen har livets rett i ennå mange, mange år. Denne testen beviser hvor feil vi kan ta. Særlig gjelder dette inntrykkene vi har dannet oss på forhånd. Mytene ble gjort til skamme – igjen!"
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Jaja norgehistorier finns tydligen i alla vrianter.............................:lau gh:
Att mäta är att veta:aetsch:

Det andra är tyckande:boring:

//
 
S

StoxResearch

Jag tror (hoppas?) att vi får se den första 2T DI motorn till 2009... Om inte annat så kommer dom till 2010... Det roliga är att de flesta verkar tro att Ski-Doo blir först (även jag), men det är inte alls skrivet i sten...

Det är en illa dold hemlighet att även Arctic Cat sedan flera år tillbaka experimenterar med 2T DI... Hur långt Polaris kommit med sina experiment vet inte jag... Men däremot vet jag att de relativt nyligen skaffat sig (alt. förnyat) en Licens från Orbital,

http://www.orbitalcorp.com.au/orbital/investorinformation/news/130206.htm

Om Polaris Licens innebär en satsning på 2T eller ej, det är inte något som jag har sett en hint om någonstans... Jag hävdar dock med bestämdhet att det är så... Det är 100% säkert rätt väg att gå...

Vem blir först? Ska vi få ett drömscenario där vi får två eller tom tre märken (+ ev. Lynx) som introducerar 2T DI redan till 2009? Ja, omöjligt är det iaf inte...
 
Last edited: