Så här fint kan det fungera med 2T. Se och lär.
I helgen togs ett nytt dyno rekord hos Stox Research. Polaris Watercraft baserad motor med portade Price Performance cylindrar och Jaws Race pipor. 1240 ccm gav 279 hk/9300 rpm. Så ska det se ut! +270 hk även med riktigt varm motor. Rapp som få, effekt DIREKT! Och det med relativt låg kompression, 13.3:1. Effektkurva kommer att läggas ut på nätet senare. Why Four-Strokes?????
Stox Research har även haft besök av ytterligare en känd maskin under helgen. Men eftersom det är okänt i dagsläget ifall ägaren vill att resultatet skall publiceras så förblir ALL information hemlig tills vidare.
Oj, en skoter inom dragrace inte konstigt att den var så effekt full ^^Yamaha_nisse:
Ingen aning riktigt... Motorer med hög effekt tar bensin om man använder effekten... BSFC låg på ca 0.65 större delen av registret, men gick upp till 0.75 vid maxeffekt... Har jag för mig, minnet är inte alltid det bästa, Något felaktig tändkruva troligtvis... Bestyckade man den magrare så gick effekten ner...
Dragracenissar räknar inte saker i termer av bränsleförbrukning heller,
Det bästa med detta tycker jag att ägarna till Polarismotorn bägge är ruggiga Rotaxfanatiker.Så här fint kan det fungera med 2T. Se och lär.
I helgen togs ett nytt dyno rekord hos Stox Research. Polaris Watercraft baserad motor med portade Price Performance cylindrar och Jaws Race pipor. 1240 ccm gav 279 hk/9300 rpm. Så ska det se ut! +270 hk även med riktigt varm motor. Rapp som få, effekt DIREKT! Och det med relativt låg kompression, 13.3:1. Effektkurva kommer att läggas ut på nätet senare. Why Four-Strokes?????
Stox Research har även haft besök av ytterligare en känd maskin under helgen. Men eftersom det är okänt i dagsläget ifall ägaren vill att resultatet skall publiceras så förblir ALL information hemlig tills vidare.
Jag påpeka aldrig deras hållbarhet, tar du ut 300+ ur en apex så håller den år efter år...Yamaha_nisse:
Ja, det är en Race motor.... Men dom där Polaris WC motorerna är riktigt riktigt fina... Tar man "bara" ut 250 hk så håller dom år efter år utan att man rör en enda skruv... Läs lite på de amerikanska forumen så får du se... Jag har ännu inte sett en endaste person som inte varit nöjd med sin WC motor...
Ytterligare info är att en av ägarna till 1240n sa att motorn gått som race motor 4 säsonger med samma kolvar... Kolvarna sitter i än, endast ringarna är bytta... Vem vet hur många säsonger det blir innan dom måste bytas... Inte illa...
Dr Polaris:
Asch. Det är väl inte så viktigt med att trimma in variatorerna. Om skotern inte går hårt så behövs bara mer effekt, hahaha. Så gör jag iaf, för lat för att kalibrera,
Vem är du? Om du bor i Gällivare så bara måste du ha hört ljudet. Det dånade tydligen nån km bort. Inte så konstigt om man kör öppna stingers som tittar rakt upp i luften, Synd att jag knappt kunde höra det underbara ljudet, utan fick dämpa bort det med tjocka kåpor. Jag försökte en gång lite kort utan, bara för att få höra ljudet. Men det gick fan inte, det skrek så det var helt enormt. Ett jetplan får nog komplex. *Plopp* så var kåporna på.
Tycker bara synd om de som bor i de tillfälliga barackerna som är bredvid (Gällivare är FULLT). Men det kan inte hjälpas, bor man på ett industriområde så får man tåla lite.
När och vars kördes maskinen? Har inte hört någontingDr Polaris:
Asch. Det är väl inte så viktigt med att trimma in variatorerna. Om skotern inte går hårt så behövs bara mer effekt, hahaha. Så gör jag iaf, för lat för att kalibrera,
Vem är du? Om du bor i Gällivare så bara måste du ha hört ljudet. Det dånade tydligen nån km bort. Inte så konstigt om man kör öppna stingers som tittar rakt upp i luften, Synd att jag knappt kunde höra det underbara ljudet, utan fick dämpa bort det med tjocka kåpor. Jag försökte en gång lite kort utan, bara för att få höra ljudet. Men det gick fan inte, det skrek så det var helt enormt. Ett jetplan får nog komplex. *Plopp* så var kåporna på.
Tycker bara synd om de som bor i de tillfälliga barackerna som är bredvid (Gällivare är FULLT). Men det kan inte hjälpas, bor man på ett industriområde så får man tåla lite.
Aha, hehe, men satt nog inne troligtvis =) Bor ju i kullen så.. Ni fick inga klagomål då?Dr Polaris:
Dragracing verkar svinkul faktiskt! Men jag skulle inte orka hålla på med det. Jag tål inte variatorkalibrering, och just det tvingas man göra till förbannelse, Fast iofs så var det rätt kul att justera Lynxen i vintras, men det har jag glömt, hahaha.
Max_K:
Vuoskojärviområdet i Gällivare. Vi bänkade Fredag, Lördag och Söndag. Den mest högljudda i Söndags, Hade du varit i närheten hade du hört, tro mig.