Tvåtaktsmotorn är framtiden!

S

StoxResearch

Så här fint kan det fungera med 2T. Se och lär.

I helgen togs ett nytt dyno rekord hos Stox Research. Polaris Watercraft baserad motor med portade Price Performance cylindrar och Jaws Race pipor. 1240 ccm gav 279 hk/9300 rpm. Så ska det se ut! +270 hk även med riktigt varm motor. Rapp som få, effekt DIREKT! Och det med relativt låg kompression, 13.3:1. Effektkurva kommer att läggas ut på nätet senare. Why Four-Strokes?????

Stox Research har även haft besök av ytterligare en känd maskin under helgen. Men eftersom det är okänt i dagsläget ifall ägaren vill att resultatet skall publiceras så förblir ALL information hemlig tills vidare.
 
Last edited:

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Så här fint kan det fungera med 2T. Se och lär.

I helgen togs ett nytt dyno rekord hos Stox Research. Polaris Watercraft baserad motor med portade Price Performance cylindrar och Jaws Race pipor. 1240 ccm gav 279 hk/9300 rpm. Så ska det se ut! +270 hk även med riktigt varm motor. Rapp som få, effekt DIREKT! Och det med relativt låg kompression, 13.3:1. Effektkurva kommer att läggas ut på nätet senare. Why Four-Strokes?????

Stox Research har även haft besök av ytterligare en känd maskin under helgen. Men eftersom det är okänt i dagsläget ifall ägaren vill att resultatet skall publiceras så förblir ALL information hemlig tills vidare.

Soppa förbrukningen på det där monstret då...? ^^
 
S

StoxResearch

Yamaha_nisse:
Ingen aning riktigt... Motorer med hög effekt tar bensin om man använder effekten... BSFC låg på ca 0.65 större delen av registret, men gick upp till 0.75 vid maxeffekt... Har jag för mig, minnet är inte alltid det bästa, :) Något felaktig tändkruva troligtvis... Bestyckade man den magrare så gick effekten ner...

Dragracenissar räknar inte saker i termer av bränsleförbrukning heller, :p
 
Last edited:

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Yamaha_nisse:
Ingen aning riktigt... Motorer med hög effekt tar bensin om man använder effekten... BSFC låg på ca 0.65 större delen av registret, men gick upp till 0.75 vid maxeffekt... Har jag för mig, minnet är inte alltid det bästa, :) Något felaktig tändkruva troligtvis... Bestyckade man den magrare så gick effekten ner...

Dragracenissar räknar inte saker i termer av bränsleförbrukning heller, :p
Oj, en skoter inom dragrace inte konstigt att den var så effekt full ^^
Trodde det var någon vanlig svensson nisses skoter, då vare inte lika märkvärdigt -.-
 
S

StoxResearch

Yamaha_nisse:
Ja, det är en Race motor.... Men dom där Polaris WC motorerna är riktigt riktigt fina... Tar man "bara" ut 250 hk så håller dom år efter år utan att man rör en enda skruv... Läs lite på de amerikanska forumen så får du se... Jag har ännu inte sett en endaste person som inte varit nöjd med sin WC motor...

Ytterligare info är att en av ägarna till 1240n sa att motorn gått som race motor 4 säsonger med samma kolvar... Kolvarna sitter i än, endast ringarna är bytta... Vem vet hur många säsonger det blir innan dom måste bytas... Inte illa...
 
S

StoxResearch

Skotte:
Det beror helt på hur mycket man gör själv. En sådan motor i basic utförande är ju uppbyggd av std Polaris grejer, så om man letar lite så kan man få ner priset ruskigt. Bara att hålla ögonen öppna på ebay, Snowest, Amsnow mm.

De som äger 1240n hade fått den till ett riktigt bra pris tycker jag (begagnad), inklusive Price cylindrar och helt fram till dörren. Jag vill inte säga hur mycket det var pga av att jag inte vet om det är känsligt eller ej. Så jag låter bli.

Tyvärr är det ingen "här" som säljer sådana motorer, :(
 
Last edited:

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
OK, så en 4t turbo verkar vara mycket enklare att få tag på.
Köpa över disk hos närmaste skoterhandlare.

//
 
S

StoxResearch

Skotte:
Tja, det finns ju alltid möjligheten att köpa 2T Turbo också.
 

Dr Polaris

Välkänd medlem
3 jan 2006
432
1
16
90
Så här fint kan det fungera med 2T. Se och lär.

I helgen togs ett nytt dyno rekord hos Stox Research. Polaris Watercraft baserad motor med portade Price Performance cylindrar och Jaws Race pipor. 1240 ccm gav 279 hk/9300 rpm. Så ska det se ut! +270 hk även med riktigt varm motor. Rapp som få, effekt DIREKT! Och det med relativt låg kompression, 13.3:1. Effektkurva kommer att läggas ut på nätet senare. Why Four-Strokes?????

Stox Research har även haft besök av ytterligare en känd maskin under helgen. Men eftersom det är okänt i dagsläget ifall ägaren vill att resultatet skall publiceras så förblir ALL information hemlig tills vidare.
Det bästa med detta tycker jag att ägarna till Polarismotorn bägge är ruggiga Rotaxfanatiker. :)

Nu är det bevisligen upp till dom att trimma in variatorerna för effekt har dom i alla fall.
 
S

StoxResearch

Dr Polaris:
Asch. Det är väl inte så viktigt med att trimma in variatorerna. Om skotern inte går hårt så behövs bara mer effekt, hahaha. Så gör jag iaf, för lat för att kalibrera, :p

Vem är du? Om du bor i Gällivare så bara måste du ha hört ljudet. Det dånade tydligen nån km bort. Inte så konstigt om man kör öppna stingers som tittar rakt upp i luften, :) Synd att jag knappt kunde höra det underbara ljudet, utan fick dämpa bort det med tjocka kåpor. Jag försökte en gång lite kort utan, bara för att få höra ljudet. Men det gick fan inte, det skrek så det var helt enormt. Ett jetplan får nog komplex. *Plopp* så var kåporna på.

Tycker bara synd om de som bor i de tillfälliga barackerna som är bredvid (Gällivare är FULLT). Men det kan inte hjälpas, bor man på ett industriområde så får man tåla lite.
 
Last edited:

Dr Polaris

Välkänd medlem
3 jan 2006
432
1
16
90
Jo har har hört och sett motorn tidigare.(jag hörde ljudet även telefonvägen på fredagkvällen)
Vem jag är? Det vet jag nog inte själv :)

Jag misstänker starkt att den andra motorn du skrev om kommer från en militärstad 20mil från GVE.


Dom som bor där är ju säkert medvetna om att det kan förekomma lite vacker skönsång på ett industriområde ;)
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Yamaha_nisse:
Ja, det är en Race motor.... Men dom där Polaris WC motorerna är riktigt riktigt fina... Tar man "bara" ut 250 hk så håller dom år efter år utan att man rör en enda skruv... Läs lite på de amerikanska forumen så får du se... Jag har ännu inte sett en endaste person som inte varit nöjd med sin WC motor...

Ytterligare info är att en av ägarna till 1240n sa att motorn gått som race motor 4 säsonger med samma kolvar... Kolvarna sitter i än, endast ringarna är bytta... Vem vet hur många säsonger det blir innan dom måste bytas... Inte illa...
Jag påpeka aldrig deras hållbarhet, tar du ut 300+ ur en apex så håller den år efter år...
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Dr Polaris:
Asch. Det är väl inte så viktigt med att trimma in variatorerna. Om skotern inte går hårt så behövs bara mer effekt, hahaha. Så gör jag iaf, för lat för att kalibrera, :p

Vem är du? Om du bor i Gällivare så bara måste du ha hört ljudet. Det dånade tydligen nån km bort. Inte så konstigt om man kör öppna stingers som tittar rakt upp i luften, :) Synd att jag knappt kunde höra det underbara ljudet, utan fick dämpa bort det med tjocka kåpor. Jag försökte en gång lite kort utan, bara för att få höra ljudet. Men det gick fan inte, det skrek så det var helt enormt. Ett jetplan får nog komplex. *Plopp* så var kåporna på.

Tycker bara synd om de som bor i de tillfälliga barackerna som är bredvid (Gällivare är FULLT). Men det kan inte hjälpas, bor man på ett industriområde så får man tåla lite.

Så nu kan vi konstatera att turbo är det enda sättet att få ut 250+ hp ur en motor som fortfarande är körbar / laglig..

:beer:
 
S

StoxResearch

Dr Polaris:
Du var en hemlig fan du, :p Misstänker att du har något med 1240n att göra va? Isf vet jag vem det är, :)

Inga som helst kommentarer angående den andra maskinen innan jag fått klartecken.

Yamaha_nisse:
Jag föreslår att du köper en Super-Apex så blir du säkert nöjd, :)
 

Dr Polaris

Välkänd medlem
3 jan 2006
432
1
16
90
Ha ha nej jag har inget med 1240n att göra, men jag känner grabbarna mycket väl.

Och om jag inte missminner mig helt så köpte ägaren av den andra motorn mitt gamla is-släde chassie -96-97 någon gång. Jag var inte helt nykter när jag sålde iväg eller gav bort allt från min dragracing karriär. :)
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Dr Polaris:
Asch. Det är väl inte så viktigt med att trimma in variatorerna. Om skotern inte går hårt så behövs bara mer effekt, hahaha. Så gör jag iaf, för lat för att kalibrera, :p

Vem är du? Om du bor i Gällivare så bara måste du ha hört ljudet. Det dånade tydligen nån km bort. Inte så konstigt om man kör öppna stingers som tittar rakt upp i luften, :) Synd att jag knappt kunde höra det underbara ljudet, utan fick dämpa bort det med tjocka kåpor. Jag försökte en gång lite kort utan, bara för att få höra ljudet. Men det gick fan inte, det skrek så det var helt enormt. Ett jetplan får nog komplex. *Plopp* så var kåporna på.

Tycker bara synd om de som bor i de tillfälliga barackerna som är bredvid (Gällivare är FULLT). Men det kan inte hjälpas, bor man på ett industriområde så får man tåla lite.
När och vars kördes maskinen? Har inte hört någonting :(
 
S

StoxResearch

Dr Polaris:
Dragracing verkar svinkul faktiskt! Men jag skulle inte orka hålla på med det. Jag tål inte variatorkalibrering, och just det tvingas man göra till förbannelse, :p Fast iofs så var det rätt kul att justera Lynxen i vintras, men det har jag glömt, hahaha.

Max_K:
Vuoskojärviområdet i Gällivare. Vi bänkade Fredag, Lördag och Söndag. Den mest högljudda i Söndags, :) Hade du varit i närheten hade du hört, tro mig.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Dr Polaris:
Dragracing verkar svinkul faktiskt! Men jag skulle inte orka hålla på med det. Jag tål inte variatorkalibrering, och just det tvingas man göra till förbannelse, :p Fast iofs så var det rätt kul att justera Lynxen i vintras, men det har jag glömt, hahaha.

Max_K:
Vuoskojärviområdet i Gällivare. Vi bänkade Fredag, Lördag och Söndag. Den mest högljudda i Söndags, :) Hade du varit i närheten hade du hört, tro mig.
Aha, hehe, men satt nog inne troligtvis =) Bor ju i kullen så.. Ni fick inga klagomål då?