Tvåtaktsmotorn är framtiden!

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Dr Polaris:
Du var en hemlig fan du, :p Misstänker att du har något med 1240n att göra va? Isf vet jag vem det är, :)

Inga som helst kommentarer angående den andra maskinen innan jag fått klartecken.

Yamaha_nisse:
Jag föreslår att du köper en Super-Apex så blir du säkert nöjd, :)
Nej, jag ville bara få ner dig lite på jorden, du verkar flygit låååångt upp bland molnen bara... :rolleyes:
 
S

StoxResearch

Max_K:
Nja, bara i Fredags kväll när två stycken hängde ut från barackerna och hötte med nävarna, :p Som sagt, jag tycker jävligt synd om de som bor där, men det går inte att ta hänsyn till sånt... Tyvärr...

Yamaha_nisse:
Klart jag är nöjd, :) Och jo, jag vet att man lätt spöar den effekten med en Turbo Yamma... Med råge också...

Jaja... Nu tycker iaf jag att tråden är lite väl långt från sitt ämne, :)
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Yamaha_nisse:
Tror du jag är en maskin eller? :) Jag brukar söka runt som en galning lite då och då vad som händer på 2T fronten. Det är ett tag sen nu. Söker man för ofta så hittar man inget nytt.

Kolla, det finns fräna byggen trots allt,

http://www.youtube.com/watch?v=0zyk4GqeMvw&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=tvPdU9R7dnw&feature=related
'

Haha..

Du verkar vara som en maskin i tidigare inlägg, det är ju tur att någon har orken uppe !:beer:

Men tycker du ska fortsätta som du håller på, kanske man nån dag byter tillbaka till 2-takt... :eek:
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Yamaha_nisse:
Tror du jag är en maskin eller? :) Jag brukar söka runt som en galning lite då och då vad som händer på 2T fronten. Det är ett tag sen nu. Söker man för ofta så hittar man inget nytt.

Kolla, det finns fräna byggen trots allt,

http://www.youtube.com/watch?v=0zyk4GqeMvw&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=tvPdU9R7dnw&feature=related

Hmm, intressant.

Filmen #1 visar att man inte kan hålla full mutter med en 2T utan man måste mjölkgasa för att den inte skall tvärnypa.

Film #2 visar bara 1 av problemen med skoten, att remmen fortfarande blir glödhet och inte håller. Det har jag sett ganska ofta på skotrar i vintras.

Eller var det något annat som jag missat?:rolleyes:
 
S

StoxResearch

Yamaha_nisse:
I come in peace. Kill all humans, kill kill kill! Nä, jag brinner för 2T så att söka och läsa och dona tycker jag bara är kul... Känns aldrig som bortkastad tid... För mig finns det liksom "inget bättre att göra"... Tror att hjärtat går i 2T också, :p

Och det roliga är att jag nu har träffat en del dragrace snubbar... Och på dom verkar det som att det är 2T som gäller nu och i all framtid... Att köra 4T verkar inte ens finnas på kartan... Så har jag uppfattat det iaf... Kanske det är därför det är i princip omöjligt att få igenom regeländringar i skotersporter som favoriserar 4T vilket skett på annat håll... Snöskotermarknaden är lite speciell, och det är BRA!

Mikael_N:
Kul att du är tillbaks, ett tag sen nu...

Hallå! Jag har nu sett ett antal motorer i bänken som håller hela +5 s på fullgas, :) Den andra filmen visar för övrigt en skoter som nog inte har en rullkamssekundär med stålrullar. Sen jag köpte min HCX så har det inte gått en enda rem... Inte en enda... Och ändå har jag mer pulver än nånsin... Tidigare gick det remmar för tusentals spänn varje år *ryser*

Varför låter 2T tripplar med lite öppnare avgassystem så fruktansvärt gött? Jag ber till Gud varje kväll att dom snart kommer tillbaka, och ändå är jag ateist, :p
 
Last edited:

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Mikael_N:
Kul att du är tillbaks, ett tag sen nu...

Hallå! Jag har nu sett ett antal motorer i bänken som håller hela +5 s på fullgas, :) Den andra filmen visar för övrigt en skoter som nog inte har en rullkamssekundär med stålrullar. Sen jag köpte min HCX så har det inte gått en enda rem... Inte en enda... Och ändå har jag mer pulver än nånsin... Tidigare gick det remmar för tusentals spänn varje år *ryser*

Varför låter 2T tripplar med lite öppnare avgassystem så fruktansvärt gött? Jag ber till Gud varje kväll att dom snart kommer tillbaka, och ändå är jag ateist, :p
Du la ju upp bollen med dessa filmer så det enda jag behövde göra var att dra till med 2 smashar och sen var det vinst ;)

Om det nu är så att jag måste ta en 2T så blir det givetvis en trippel, färre än det och det låter som en Manus Mjölkaskin för kossor. :)
 

Lone

Välkänd medlem
1 jan 2000
168
0
16
51
Gällivare, Sverige
Filmen #1 visar att man inte kan hålla full mutter med en 2T utan man måste mjölkgasa för att den inte skall tvärnypa.
Mikael_N
Man vill ju inte vara sån, men du tror inte den hade slagit över om han hade hållt stumt? Man kan faktiskt göra det med dagens maskiner.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Mikael_N
Man vill ju inte vara sån, men du tror inte den hade slagit över om han hade hållt stumt? Man kan faktiskt göra det med dagens maskiner.
Inte så lätt att slå runt i det mjuka och fluffiga, på lite mer fördelaktigt underlag (läs: hårdare) så är det fullt möjligt.

Så i början av filmen kan det vara ursäkten, men mjölkgasandet fortsätter även i slutet av filmen då han fått upp fart och då är han inte i närheten av att slå runt.

Sedan är det väl så att varenda en vet att en 2T inte gillar att man håller full mutter annat än korta stunder, speciellt om den är filad i.
 
S

StoxResearch

Mikael_N:
Jag håller inte med om mycket där kan jag lugnt säga, :)
 

Lone

Välkänd medlem
1 jan 2000
168
0
16
51
Gällivare, Sverige
Sedan är det väl så att varenda en vet att en 2T inte gillar att man håller full mutter annat än korta stunder, speciellt om den är filad i.
Näe, det kan jag inte påstå.
Ja om man hör till de som tror att man får en massa effekt med ett bullerrör utan att bestycka om förgasera och variator, men då vet man heller inget om hur en tvåtaktare fungerar.
 
B

Biosteel

Tycker jag håller stumt med min hela tiden, eller väldigt ofta.. Dom är väll byggda för det eller? :)
nja man kan aldrig hålla stumt mer än ngr sekunder förutom på sjön då... hehe jo visserligen e dom väll byggde för det men då får man räkna med attd et blir mkt service och byte av delar på dom oxå då iaf jag klassar skotrar som crossmaskiner.. :)
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
När du håller på o klättrar o leker är det mkt stumt. Min har gått närmare 800mil mkt tuktning av dom milen bla. gått som cross maskin.
Den skar nu i våras (take vare jag glömt dra åt en slangklämma = Inte mkt vatten kvar att kyla motorn)
Då fick jag endast slänga i en ny kolv o hona cyllen. Efter c:a 15min i 90-100 på sjön. :stupid:

Ajaa, kan ju vara att man kör Yamaha oxå :rock::rolleyes:
 
S

StoxResearch

Yamaha_nisse:
Den där går nog visst att köra. BSFC är relativt tryggt (+0.65 överallt, +0.75 kring effektpeaken), kompressionen är inte så hög (13.3), och troligen backas tändningen rejält kring effektpeaken.

Förmodligen skulle man kunna köra med den i åratal utan att röra någonting alls, redan som den är. Det är därför pojkarna tänker komma tillbaks med en mer tweakad variant senare. Man kan ju inte ha en trailmotor på dragracebanan, :p

Så där bra kan det bli med 2T.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Förmodligen skulle man kunna köra med den i åratal utan att röra någonting alls, redan som den är.
Åratal, det skulle jag vilja se med egna ögon då jag tvivlar starkt.

Beror väl också på om man kör 4 mil per år eller 400 mil per år. ;)
Eller menar du att den där motorn är den första s.k. högpresterande 2T som inte man behöver byta ringarna de närmaste 2000 milen.
 
S

StoxResearch

Mikael_N:
Ehhh. Får vi höra nu vilken fin motor det är i stället? Nå? Du kan om du anstränger dig riktigt riktigt mycket.

"Jag är inte rädd. Jag KAN säga att motorn är fin. Jag är inte rädd..." ;)