Tror dig faktist :laugh: Men det är för att en variator inte är optimerad för 11000rpmden konstruktionen vill vi gärna kika närmare på. iof så ha jag egen erfarenhet av rx1 och den kändes verkligen slö som attan tyvärr :stupid:
Tror dig faktist :laugh: Men det är för att en variator inte är optimerad för 11000rpmden konstruktionen vill vi gärna kika närmare på. iof så ha jag egen erfarenhet av rx1 och den kändes verkligen slö som attan tyvärr :stupid:
Men undrar vad som står i nästa nummer av Newsweek tro... oljan går både upp och ner i förhållande till prisindex och det är inte priset som avgör förbränningsmotorns öde, det är själva oljeberoendet, miljöpåverkan och bränsletransportfrågan...Senaste numret av Newsweek har en artikel som förklarar att oljan aldrig kommer att stiga i pris (relativt pris) och som slår hål i ett par myter gällande oljemarknaden. Så med andra ord så är inte förbränningsmotorn i allt för stor fara den närmaste framtiden.
Yes, oljan går upp och ner om man relaterar till prisindex. Och artikeln var noga med att poängtera just det. Dock så la artikeln fram bevis efter bevis på att oljan kommer att gå ner i pris jämfört med prisindex.Men undrar vad som står i nästa nummer av Newsweek tro... oljan går både upp och ner i förhållande till prisindex och det är inte priset som avgör förbränningsmotorns öde, det är själva oljeberoendet, miljöpåverkan och bränsletransportfrågan...
Max effekt på R1 -03 är vid 10500 rpm. Det är sehundrorna som varvar mongomycket.hur fan kan du få en rx1 att låta som r1an de må vara samma motor men den mest dödade motorn som sitter i ett skoterchassi måste ju med omnejd vara just r1motorn mest pga av att effekten ligger så högt upp på motorcykelmotorer överlag och där dom främst har skönast ljud en variator varvar ju knappast mer än 10 000 rx1 kommer väll knappt till 11 000 vill jag minnas och motorcykeln går ju ner mot 16 000 och e då sjutuuuusan så mycket rappare :bootyshake::laugh:
personligen e jag inte inne så speciellt mycket i motorcyklar osv men det råder då ingen tvivel om att en rx1 motor är fruktansvärt dödad i ett skoterchassi tyvärrMax effekt på R1 -03 är vid 10500 rpm. Det är sehundrorna som varvar mongomycket.
Kan du förklara vad du menar med att motorn är dödad i ett skoter chassi?personligen e jag inte inne så speciellt mycket i motorcyklar osv men det råder då ingen tvivel om att en rx1 motor är fruktansvärt dödad i ett skoterchassi tyvärr
för det första tror jag på att nån form av växellåda skulle göra susen så slipper du stora effektförluster i variatorn (tryckluftsväxellåda kanske ?) och den skulle bli fan så mycket roligare att köra dessutom tänk dig själv att slita upp den på rullen på femmans växel med ett sjukt ***** vrål oohjaa:rock::beer:Kan du förklara vad du menar med att motorn är dödad i ett skoter chassi?
Menar du att den är slöare i skotern än i mcn? jag fattar då inte vad du menar!
Biosteel:
Det här har jag skrivit tidigare nånstans, men jag minns inte var, Växellåda i skoter fungerar inte, har testats en miljard gånger. Varje gång du växlar blir det först ett uppehåll, sedan blir det språng i vridmomentet. Språnget gör att maskinen kan få för sig att bogga, eller att spinna hejdlöst. Båda kan bli riktigt problematiskt i kniviga situationer. CVT är helt enkelt överlägset.
Det fanns väl en massa ATVer med växellåda tidigare men nu är det väl bara "rem-johan" för hela slanten. Finns antagligen en kombination av anledningar som gör variator till en "optimal" kompromiss.
//
Biosteel:
Både teori (såklart) och tillverkarnas egna erfarenheter. ALLA har troligen experimenterat med detta. Varför skulle de inte? Om jag inte minns fel så testade tex Yamaha växellåda i begynnelsen när de utvecklade prototypen till sin allra första skoter, SL350(?). Det förkastades.
Snöskoter med låda funkar nog bra om du kör på sjön tex, men mindre bra annars.
Växellåda kan funka bra med en motor med bredare vridmoment- och effektområde men såklart är det betydligt enklare med CVT. Nu sker det ju en teknisk utveckling även på kraftöverföringssidan men hittills duger ju "gratislösningen" med variator och gummibälte.
Överhuvudtaget sker ingen större teknisk utveckling enbart för snöskotrar eftersom marknaden är för liten, det gäller att hämta tillämplig utveckling från andra områden. Bla därför är 2t helt klart dödsdömt.