Här kommer lite teknisk info och beräkningar om TÄNDSTIFT.
Det har kommit till min kännedom att folk har försänkt sina tändstift in i förbränningsrummet (tändstiften sticker ut på "undersidan") för att snabba på förbränningen. Tanken är god (har själv haft 3 mm instick tidigare), och säkert blir förbränningen snabbare. Trots detta är det INGET jag kan rekommendera. Orsakerna är följande:
Ytan i förbränningsrummet ökar totalt sett. Vad som är än värre är att ytan för tändstiftet som exponeras för skitheta gaser ÖKAR snabbt, samtidigt som ytan vilken leder bort värme från stiftet (till toppen) MINSKAR snabbt. Man behöver inte vara Einstein för att förstå att det troligtvis innebär en kraftig ökning av tändstiftets temperatur. Detta ökar sannolikt risken för spikningar samt ändrar färgen på stiften så att avläsningar av dessa blir felaktiga. För att motverka detta kan man såklart göra en eller flera åtgärder (vilka alla sänker vridmomentet och därmed effekten): Sänka tändningen, sänka kompressionen, bestycka upp, mm. Frågan är då om man vunnit något alls i slutändan?
Här kommer ett exempel; Om man sänker tändstiftet så lite som 4.5 mm så MINSKAR värmeavledningsytan (för stiftet) med 25% SAMTIDIGT som värmeupptagningsytan (för stiftet) ÖKAR med (riktigt snällt räknat) 125%. Troligare är att värmeupptagningsytan ökar med 200-300%! Det är verkligen inte småsiffror, utan katastrofalt mycket. Observera att även ifall man rensar gängorna som sticker in i förbränningsrummet så blir det ändå riktigt illa!
Tror ni mig inte? Tja, nedan är det matematiska beviset för den som är tillräckligt skilled (inget jättesvårt faktiskt). OBS! Dokumentet är inscannat och därmed ganska stort,
http://stoxresearch.se/documents/forsankt_tandstift_090901.pdf
Jag antar att detta förklarar varför det (mig veterligen) inte finns "långa" stift att köpa på macken,