Få se. Vad nytt har vi hittat som gynnar 2T fronten den här veckan? Det är såklart inte jag som hittar/rapporterar allt först, utan jag samlar ihop från annat håll. De ska ha creds!
Yamaha verkar krympa resurserna till snöskoterrelaterad high-end tävlingsverksamhet rejält den här säsongen, iaf i SnoX (resten har jag inte koll på riktigt). Tråkigt men sant. Inget officiellt fabriksteam i stora klassen i ISOC (USA). Inget Skandinaviskt Yamaha fabriks-/generalagentteam. Rätta mig om jag har fel på nån av punkterna! Varför inte bara släppa 2T tävlings-/kundmaskiner? Det övergår mitt förstånd. Folk vill se och köpa sånt!
OSP slog nytt världsrekord i största (?) dragraceklassen på gräs på Haydays med tiden 3.895s. De kör med ett specialchassi, överladdad Apexmotor och Nytro plast som jag har förstått det. Rekordet stod sig i några veckor tills det här,
http://www.youtube.com/watch?v=cLBnGDuxVOY
Dan Hulls maskin, motor okänd (för mig), NOS (lustgas), tid 3.87. Rekordet åter i 2T hamn med en SUGMATAD motor! Överladdning överlägset i alla lägen?
I Juli fick vi första SUGMATADE 2T 1000ccm motorn under 4s på gräs, och det UTAN NOS! Benoit Race Engines,
http://www.youtube.com/watch?v=FfPpRjltmO8
Som vanligt är allt mitt dravel ovan med reservation för att jag inte fattar nåt av dragrace eller annan racing,
Slå mig på fingrarna bara.
Youtube länkarna hittade jag för övrigt på
www.myggan.se. Suveränt Svenskt forum för de som är intresserade av dragrace, check it out!
PS. Börjar faktiskt bli allt lättare att hitta positiva saker på 2T fronten. För några år sen kunde det gå veckor och månader utan att jag hittade nåt. Nu är det easy-peasy! Utvecklingen går allt snabbare vad det verkar. Fartyget har vänt!