powertek - 95 el 98 oktan.

storthus

Välkänd medlem
8 aug 2006
272
0
16
Funäsdalen
Tjenare

Har en renegade x 800 07,

Frågan är om jag tjänar något på att köra på 98 oktan. Tror det står rekommenderat i manualen att man ska köra 95.

Fördelar och nackdelar för powertek motor med 98 oktan?

4

426H

Funkar att köra på både 98 och 95, men 98 ger bäst effekt. Powertek motorn har en ganska avancerad motorstyrning med bla fyra olika tändkurvor inprogramerade i ecu:n och knacksensor. Tändkurvan för 98 oktan används vid start, om du tankat 95 spikar motorn vilket detekteras av knacksensorn som ställer tillbaka tändningen två grader. Fortsätter den spika ställs tändningen ner ytterligare. Då har du tappat ca 15 hk.

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
49
Luleå
Tändkurvan för 98 oktan används vid start, om du tankat 95 spikar motorn vilket detekteras av knacksensorn som ställer tillbaka tändningen två grader. Fortsätter den spika ställs tändningen ner ytterligare. Då har du tappat ca 15 hk.
Intressant fråga!
Fungerar det enligt ovanstående är ju valet självklart :)

storthus

Välkänd medlem
8 aug 2006
272
0
16
Funäsdalen
Precis,

om det stämmer att den ändrar tändkurvan automatiskt så är det en självklarhet att man bör köra på 98.

Men gäller detta endast powertek 800r 151 hk, eller även den som sitter i renegaden.

Jag har läst att 800r ska ha 98 men att den äldre versionen power TEK 800 ska ha 95.

Men dem skriver lite motsägande..

först att man SKA använda 95E, senare skriver dem 95E är lägsta oktanhaltet man ska använda. :hmmmm:

Hur som, hade varit kul om det är någon som har mer information kring ämnet eller kan bena ut det ytterligare.

Henrik.E

Välkänd medlem
5 dec 2006
234
0
16
Dalarna
Har en Renegade 800 XP, alltså med 800R. Står i instruktionsboken att rekomenderat oktantal är 95.

storthus

Välkänd medlem
8 aug 2006
272
0
16
Funäsdalen
Har en Renegade 800 XP, alltså med 800R. Står i instruktionsboken att rekomenderat oktantal är 95.
för att förtydliga, så står det följande i rev - series Instruktionsbok

Rekomenderat bränsle

Använd blyfri 95 oktanig bensin grön slang, bränslet som används måste minimum ha följande rekomenderade oktantal.

motortyp 800r power TEK utanför nordAm. 98E
Alla andra 95E

Ser ni dilemmat, först skriver dem att det ska vara sedan att det är ett minimum...

4

426H

Det går alltså bra att köra både 98 och 95 eftersom motorstyrningen i powertek fungerar som en automatisk oktanväljare. Det gäller både gamla powertek och 800R som också är en powertek-motor. För att motorn skall kunna ligga på högsta tändkurvan (med högst effekt) utan att spika krävs bra 98-oktanig bensin. Eller shell v-power om man vill va på den säkra sidan att få ut max pulver.
Läste en artikel om detta för några år sedan när powertek-motorn kom. Skall se om jag hittar den.

storthus

Välkänd medlem
8 aug 2006
272
0
16
Funäsdalen
Det låter jätte bra, det var liksom det jag ville ha klargjort.

Då som jag tidigare skrivit instruktionsboken är ganska vilseleddande.

Tack för alla svaren.

Då kommer jag att köra v shell alt. 98 okt. framöver.