visste ni att man får köra skoter utan "förarbevis"???

i HATE phazer

Välkänd medlem
Undrar om nån visste att man ej behöver förarbevis för att köra skoter :eek:

Jo läste en tidning från vägverket där stod det följande...

"För att köre skoter krävs förarbevis eller körkort före 1/1 2000. Undantag är om man ingår i en grupp som leds av en person med förarbevis längs förutbestämd sträcka."

Det hadde då jag ingen anning om, å inte fick jag höra det när jag tog skoter kort, eller är det nån pinfärsk regel, tycker det verkar konstigt eftersom man ska införskaffa körkorts krav på alla moppeder snart?

hadde ingen anning om detta har inte hört talas om det inte på forumet inte någon annanstans heller för den delen...
 
Last edited:

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Jag antar att du knappast kommer undan med att säga det där om du och en kompis är ute och kör

Som sagt så lär det där endast gälla skotersafari, fast man tycker att dom borde lagt till "leds av godkänd guide" eller likn
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Jag har tolkat regeln att den gäller om det är en grupp som hyr snöskotrar i fjällen.

Du får även köra om du har ett traktorkort utfärdat före dem 1/1 2000
Ja tog körkort -92 men blev av med det -04 p.g.a en hastighets överträdelse.
Så på körkortet får jag inte köra snöskoter men på traktorkortet får jag det.
Har kollat detta med Länstyrelsen här å traktorkortet blir tydligen inte indraget?
 

i HATE phazer

Välkänd medlem
quote=thullen;99752]Jag har tolkat regeln att den gäller om det är en grupp som hyr snöskotrar i fjällen.

Du får även köra om du har ett traktorkort utfärdat före dem 1/1 2000
Ja tog körkort -92 men blev av med det -04 p.g.a en hastighets överträdelse.
Så på körkortet får jag inte köra snöskoter men på traktorkortet får jag det.
Har kollat detta med Länstyrelsen här å traktorkortet blir tydligen inte indraget?[/quote]


om det nu är så, då är det väldigt dumt skrivet av vägverket må jag säga:stupid:
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Traktor kortet kan ej du bli av med, likadant som förarbeviset för snöskoter. Just eftersom dom är förarbevis. Men är på väg att bli en ändring på den lagen.
 

i HATE phazer

Välkänd medlem
Man får köra skoter om man har tagit körkort före 1/1 2000 .


jo det visste jag, det är grejen att man inte behöver förarbevis om man åker med nån som har till förutbetämd plats som jag inte visste...

Om de vore lika på andra förarbevis kunde ju alla som har kort för eu-moppe åka med en kompis som har eller? tycker det verkar som en konstig regel,
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Hur tolkar ni nedanstående ur Körkortsförordning (1998:980)?

"9 a § Trots bestämmelsen i 2 kap. 3 § första stycket körkortslagen (1998:488) får den som har fyllt 16 år köra terrängskoter
1. vid praktisk övning under sådan utbildning som avses i lagen (1999:877) om förarbevis för moped klass I och för terrängskoter om körningen sker under uppsikt av den som ansvarar för utbildningen, eller
2. om körningen sker inom turistnäringen i en grupp om högst tio personer som innehar körkort eller traktorkort under ledning av en person som innehar förarbevis för terrängskoter längs en sträcka som bestämts av denne före färden. Förordning (1999:992)."
 

Ylex

Välkänd medlem
7 jan 2006
106
0
6
Pajala
Har för mig att man kan köra under en annan persons ansvar.
Fast det gäller nog inte två 16 åringar (en har kort) och dem far å buskör ute i skogen.
Är väl mer tänk för safaritillfällen som det nämnts tidigare.
 

pr0m0

Välkänd medlem
10 dec 2007
114
0
6
Hedemora
Enligt mig får man köra utan bevis bara man har en "ledare" som har ett bevis. Samt att du har vanligt körkort och hävdar att det är en bestämd rutt för att du håller på att lära dig köra.
 

topfer

Medlem
2 jan 2008
22
0
1
Botsmark
Hej!

Om jag förstår er rätt så får jag som inte har förarbevis för skoter köra sådan på mitt traktorkort som jag tog för 10 år sedan för epa?

Då tycker jag det skulle vara mer logiskt om jag fått köra för att jag har MC-kort (A) isåfall? det är iallafall vad jag har hört men inte direkt fått bekräftat någonstans ännu?

Mvh Micke!
 

pr0m0

Välkänd medlem
10 dec 2007
114
0
6
Hedemora
Hej!

Om jag förstår er rätt så får jag som inte har förarbevis för skoter köra sådan på mitt traktorkort som jag tog för 10 år sedan för epa?

Då tycker jag det skulle vara mer logiskt om jag fått köra för att jag har MC-kort (A) isåfall? det är iallafall vad jag har hört men inte direkt fått bekräftat någonstans ännu?

Mvh Micke!
Inte själv. Men under ledning av en person med förarbevis ja

"den som har fyllt 16 år köra terrängskoter om körningen sker inom turistnäringen i en grupp om högst tio personer som innehar körkort eller traktorkort under ledning av en person som innehar förarbevis för terrängskoter längs en sträcka som bestämts av denne före färden."
 

Flummapan

Medlem
2 jan 2008
6
0
1
Uppland
"om körningen sker inom turistnäringen" säger väl en del ? , hej för den delen, sprillans ny här på forumet, men låt inte det ta över ämnet.
 

Zone

Aktiv medlem
1 feb 2007
62
0
6
Lycksele
När jag skulle fylla 16 och börja köra skoter så fanns det ett frivilligt förarbevis men lagen sa att man måste ha antingen körkort eller ta traktorkort för att få köra skoter, så jag blev ju tvungen att ta traktorkort. Har aldrig använt det för att köra epa utan tog det enbart för att få köra skoter. Inför förra säsongen blev lite osäker om det fortfarande gällde så jag ringde mitt lokala poliskontor och frågade, "-det gör de", sa dom. Har dock inte kollat upp det inför denna säsong.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
När jag skulle fylla 16 och börja köra skoter så fanns det ett frivilligt förarbevis men lagen sa att man måste ha antingen körkort eller ta traktorkort för att få köra skoter, så jag blev ju tvungen att ta traktorkort. Har aldrig använt det för att köra epa utan tog det enbart för att få köra skoter. Inför förra säsongen blev lite osäker om det fortfarande gällde så jag ringde mitt lokala poliskontor och frågade, "-det gör de", sa dom. Har dock inte kollat upp det inför denna säsong.
Om du tog det före 2000-01-01 och inte haft det indraget, så gäller väl behörigheten fortfarande, även om du byggt på din behörighet med B-körkort.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Enligt mig får man köra utan bevis bara man har en "ledare" som har ett bevis. Samt att du har vanligt körkort och hävdar att det är en bestämd rutt för att du håller på att lära dig köra.
Enligt lagen så får du böter om du gör så ...

Undantaget gäller guidade skoterturer INGET annat.

Pr0m0 att uppmuntra till lagöverträdelser kan väl knappast vara lämpligt i ett seriöst forum ?