Problem polaris prox 440 -03

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Hej, första inlägget på ett forum jag läst på som gäst i lång tid.

Jag har nyligen köpt en Polaris 600edge -02, som det sitter en prox440 -03 motor i.

Och nu har jag fått problem för den går bara på en cylinder.
Har gnista på båda stiftena, har testat att byta stift, gnistan är lika på båda cylindrarna.
Det sitter 1 tändspole för båda cylindrarna, men den borde det inte vara fel på, inte heller cdi boxen?

Kan det vara skit/ispropp i slangarna/förgasaren till den cylinder som inte går? har tömt i t-röd, testade även att tömma bensin i tändstift hålet på den felande cylindern, då tände den till snabbt.

Slutligen, nån som vet vilken kompression det skall vara i en prox 440 motor?

Mvh Mange.
 
Last edited:

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
Tjena Mange och välkommen...

Du har nå förgasar fel... Det är ju inget fel på tändningen eftersom det tänder på båda så där behöver du inte söka felet... Gå igenom båda förgasarna och rengör dem och kolla även bränsle slangar och dyl... kan ju även vara pumpen som lagt av?
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Det var fjädern på nålventilen som hakat upp sig och låst flotören och på så sätt bromsat bränslet till cyllen.

Dock så verkar det som att när dom bytte från 600cc ner till 440cc, att dom inte satt i rätt grejjor i variatorn eller transmission, alt båda delar, för skoter är svag som tusan, den spinner inte ens när jag kör iväg, fick förklarat för mig delvis, att kolla upp sådana saker.

Så är det nån som vet:

1. orginal drevning på prox 440 -03? sitter ev 600cc drevning nu.
2. vilken färg på fjädern i ovanstående skoter?

Tacksam för svar.

Mvh Mange
 
R

Robin

Det var fjädern på nålventilen som hakat upp sig och låst flotören och på så sätt bromsat bränslet till cyllen.

Dock så verkar det som att när dom bytte från 600cc ner till 440cc, att dom inte satt i rätt grejjor i variatorn eller transmission, alt båda delar, för skoter är svag som tusan, den spinner inte ens när jag kör iväg, fick förklarat för mig delvis, att kolla upp sådana saker.

Så är det nån som vet:

1. orginal drevning på prox 440 -03? sitter ev 600cc drevning nu.
2. vilken färg på fjädern i ovanstående skoter?

Tacksam för svar.

Mvh Mange
Pro Xr
1.19/43
2.Almond/röd... tryck 165-310

Edge:
1.23/39
2.Mörkblå/vit... tryck 120-310
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Tack så mycket för svar, antagligen så spelar väl drevningen inte in så mycket på problemet, utan det sitter väl i variatorerna antar jag.

Trevligt forum med snabba svar.

Förövrigt nån som vet vart man lättast hittar slutburk och ev pipor till prox 440?

på speedtechs hemsida så verkar det inte finnas till 440?

Mvh Mange
 
R

Robin

Tack så mycket för svar, antagligen så spelar väl drevningen inte in så mycket på problemet, utan det sitter väl i variatorerna antar jag.

Trevligt forum med snabba svar.

Förövrigt nån som vet vart man lättast hittar slutburk och ev pipor till prox 440?

på speedtechs hemsida så verkar det inte finnas till 440?

Mvh Mange
Finns inte till 440, finns nog inte mycket att plocka ur med en annan pipa när orginal redan är preppad till max.. Dom låter ju underbart redan som det är...

Ang drevningen så är det ju rätt så olika utväxling mellan dom men om 600 grejorna sitter kvar i primär så hittar du en stor del av boven i dramat där, att sen gå ner 2kugg i kedjehuset är ju att rekommendera.
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Finns inte till 440, finns nog inte mycket att plocka ur med en annan pipa när orginal redan är preppad till max.. Dom låter ju underbart redan som det är...

Ang drevningen så är det ju rätt så olika utväxling mellan dom men om 600 grejorna sitter kvar i primär så hittar du en stor del av boven i dramat där, att sen gå ner 2kugg i kedjehuset är ju att rekommendera.
Isåfall menar du att gå ner 2 kugg från 440's orginal drevning?.

Men sitter det edge 600 drevning i min så blir till att kugga om rejält antar jag?.

Och du skriver prox 440r heter motorn så 03?
 
R

Robin

Isåfall menar du att gå ner 2 kugg från 440's orginal drevning?.

Men sitter det edge 600 drevning i min så blir till att kugga om rejält antar jag?.

Och du skriver prox 440r heter motorn så 03?
2kugg på edge drevningen, dvs från 23kugg till 21.
Dreva ner 440drevningen från 19-17 lär ju resultera i en skoter som toppar typ 90:rolleyes: (påhittad siffra, orkar inte börja räkna ut topphast)

"R"et jag skrev råkade bara komma dit. Skotern heter ju givetvis Pro X 440 och motorn liberty 440 (om det är någon speciell betekning för just 440 motorn vet jag ej).

mvh/Robin
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
"r" kom år 04 då hette "samma" skoter pro xr då dom hade uppdaterat den..

Såg det på blocket nu, tack.

Men hittar mer och mer saker som inte stämmer, har inte kollat för att veta säkert, men tror gasarna är felbestyckade, då båda stiften blir alldeles vita.

Ska ringa imorrn och kolla orginal storlek, sedan riva upp gasarna.
Den svarar inge bra när man står på tomgång och trycker på, väldigt seg,
det var även rensad luftburk med universal luftfilter "skumgummi" dom torde vara alldeles för täta, har kört lite utan helt, men det hörs att den får för mycket luft då.

Har kompression 8-8.1 på båda cylindrarna, kan det stämma?
sedan verkar det sitta en almond/red fjäder i primären.

Drevningen han jag inte kolla, men det har ju inget att göra med ifall skoter är rapp eller inte på gasen innan startvarv uppnåtts.

Startvarv ca 5500rpm
Spände sekundären, blev nog för mycket, 85kmh/8000rpm :)

Ska kolla upp en massa med Polaris i S-vall.
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Mer frågor, allt blir liksom nytt när man byter märke av nån anledning :).

Vilken komp skall det vara i 440 prox motorn?
motorhuset i Östersund var lite korta i telefon idag och svarade "jag vet inte"

polaris i S-vall hadde problem att hitta i sina pärmar.

har 8.1 i båda cylindrarna nu (låter ju bra eftersom det är samma på båda).

Motorhuset sa att det skulle vara 290 munstycken i förgasarna.
Polaris S-vall sa att 290 är till 110 toppar, och sa att man skulle ha 330-350 munstycken.

Upplever inte skotern som spikande etc när jag kör med den, därav tror jag att det är vanliga toppar.

Fast den går ju fortfarande pissigt från 0 varv till tillslags varv, lär väl vara att den är felbestyckad får jag hoppas, den blir bättre när man kör på halv choke, men inte riktigt hundra endå.

Sedan kör jag ju helt filterlöst, skulle vilja hitta bra filter till gasarna, sitter uni(skum) filter nu, tycker skumgummi skall va alldeles för tätt, får man baksprut från gasarna klibbar ju filtren igen från insidan?.

funderar på vanliga koniska filter med metalnät, behövs nåt mer tro?.

Vill så gärna få Motorn att gå rent från noll till topp varv.

För sedan kommer jag nog annonsera den, behöver inge rå 440 motor, är en helt vanlig fritidsåkare, så jag föredrar att sätta i 600/700 -02 motor.
 

ProXeRn

Välkänd medlem
21 nov 2007
156
0
6
Västloning
Angående huvudmunstycken, i IQ440 06 , Mikuni 34 förgasare(34or på prox och proxr 440 också)

I både IQ 440 06 o ProXR 440 04 så sitter det 320 orginal. Jag skulle provat runt 320 först i ProXen, det tycker jag verkar logiskt. Nålen på mitten och luftskruven ställd orginal.
Sen höjer o sänker du munstycket efter behov.

Nån som kan intyga att på de här "nya" förgasarna till proxr-iq 440, så ska luftskruven stå 0,5, halvt varv orginal??
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Har kollat upp mina gasare (munstyckena och nålen) Resultatet var skrämmande, antingen har föregående motors ägare tävlat med den(antagligen sant) eller så har han velat att den skulle skära för nästkommande ägare.

Orginal hög fart ~ 320-330 vad satt i jo 270!!
Orginal låg ~ 35 vad satt i jo 20!!
Orginal på nålen hack 3 (mitten) det kan ju variera, men den var ställd nu på absolut snålaste!!

Man kan ju undra va*an han hållit på med, kanske t om för snål för att tanka den??.

Jag blir brydd iallafall.

Har nu ställt ifrån skotern, tills jag kommit iväg för att inhandla hög/låg munstycken.
Vi provade att ställa nålen på det fetaste och skotern mådde genast bättre.
Ställde även luftskruven till orginal då ena stod på ca 1 varv, och den andra 2.5!!

Har nu bara drevningen och kompressionen kvar att kolla upp.
Sedan får vi se ifall man kanske ska byta kolvar ochså, kan ju kanske vara lika bra.
 
R

Robin

Kul att du hittade felet!
Då är det ju bara återställa förgasarna till orginal och se hur den går, ett par munstycken kostar inte många slantar. Och därefter utgå från dom resultaten.

Och kolla upp drevningen, skiljer ju en hel del imellan dom.

Pro x: 43/19= ~2,26
Edge: 39/23= ~1,7
 

ProXeRn

Välkänd medlem
21 nov 2007
156
0
6
Västloning
Mmm man får hoppas att inte har kört och hållt på den me så där snålt bestyckad. Kolla vad kompet bör ligga på och ta sen ett komp test. Om det är bra resultat så slipper du nya kolvar eller ringar, och har pengar till soppa.

Vad ställde du luftskruvarna till :)

0,5 eller 1 ?
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Mmm man får hoppas att inte har kört och hållt på den me så där snålt bestyckad. Kolla vad kompet bör ligga på och ta sen ett komp test. Om det är bra resultat så slipper du nya kolvar eller ringar, och har pengar till soppa.

Vad ställde du luftskruvarna till :)

0,5 eller 1 ?
1.

Kompet har jag testat, och fick resultatet 8.1 på båda cylindrarna.
Har bara inte fått svar från min Polaris handlare ännu om vad kompet ska ligga på.
Men det är förtroende ingivande att det är samma på båda iallafall.
kolvarna ser friska ut från tändstiftahålet åtminstone.

Blir kolvbyte av så får det bli snopro kolvar, och sedan väga in dem själv och fila dem till samma vikt.
Får tips från en som mekar åt dragracing förare och han har bara varmt att säga om snopro. Om man nu inte går den orginala vägen.
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Nu har jag testat allt!!! (tror jag)

Har nu bytt till kombinationen 320/35 i munstyckena, luftskruvarna står på 1 varv.
Kör med rensad luftburk och uni filter.
ställt nålarna olika och gjort tester.
Komp 8.1 på båda cyllarna.

Skotern går pissigt, blöddrar med/utan luftfilter, stiften ser hyffsade ut, normal torra/blöta, lite svarta.
Seg som tusan när man ska smyga iväg, man tycker att en skoter med tillslag på 5500varv skulle pipa iväg bra, men inte denna.

Upplever att när man står i uppförsbacke (väg) så orkar inte skotern gå iväg, utan den blöddrar och låter som att den får för mycket soppa.
Helt orkelös.

På höga varv går den bra tror jag, har aldrig någonsin kört en prox 440 förut.

Även fast kompen verkar fin på båda cyllarna (vet ej vad den ska vara) kan det vara nåt med kolvarna? kolvringarna?

Alla förslag beaktas.

Testade även att dra ur kablarna till avgastemp givaren, då upplevde jag den att gå bättre? inbillning?

Tändmodulen som sitter står på "D". Graderad A-G.

Vet snart inte hur jag ska göra för att få den att funka som den skall.

Tacksam för svar.
 
R

Robin

Får jag fråga vilken temperatur du körde i under test?

Jag upplever då att min IQ440 motor går som bäst med orginalbestyckningen vid -15 grader. vid -10 och varmare vill den blöddra litegrann på mellan reg.
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Får jag fråga vilken temperatur du körde i under test?

Jag upplever då att min IQ440 motor går som bäst med orginalbestyckningen vid -15 grader. vid -10 och varmare vill den blöddra litegrann på mellan reg.
Ja nu när jag testat så är det ca 3-5grader plus utanför sundsvall.
Förstår själv att det inte är optimalt.

Men som skrivet i mitt föregående inlägg, skotern går inte iväg när jag står i en uppförsbacke (plogad väg) den orkar bara inte, utan blöddrar friskt.

Att motorn blöddrar och går fett vid dessa grader förstår jag, men ska drevning t ex spela så stor roll? att den inte orkar gå iväg (sitter ju som sagt antagligen orginal 600drevning)

Man tycker skotern ska orka iväg åtminstone.

Nåt som jag missat måste vara galet.

Hoppet är långt ifrån borta, gillar skotern fast än jag inte fått testa den när den går som den skall.

Men alla dessa frågor är för att undvika lämna in den till skotermek (vilket jag snart kommer göra ifall jag inte listar ut felet.)

Är lite uppgiven, men tror på en förbättting.

Tacksam igen för alla ideér ni kan komma på.
Bjuder på kaffe samt bullar ifall ni är passerar mig någon gång, bara att Pm'a mig så får ni mitt mobilnummer :eek:

Edit: Motorn i sig känns slö, även före tillslagsvarv, liksom inget riktigt supergo i den, man tycker att en sån här lite rackare ska vara snabb på gasen. Fast det kan ju ha att göra med vädret.