Magnapullproblem på stormen

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
Nån som meckat mkt polaris magnapuller här som kan komma med lite felsökningstips. Var ute och körde och det small till och starthandtaget med en bit snöre visslade förbi hjälmen. Stannade direkt, rev ur piporna och tog bort magnapullen, och plasthjulet som man lindar upp snöret på var helt nersvarvat samt att korgen som sitter på veven hade spruckit.

Det märkliga är dock att stålklacken som ska greppa i korgen är hel, och plasthjulet är helt där stålklacken sitter. Det enda logiska bör ju vara att klacken åkt ut och greppat i korgen medans motorn gått. Men då tycker man ju att det bör vara väldigt trasigt runt själva klacken??? :hmmmm:


Så kom med lite idéer vad jag ska kolla, och vad som kan ha hänt. För jag börjar bli less på o dra igång skiten via variatorn. Vill inte gärna sätta ihop allt för o få samma fel igen heller.
 

skrotarn

Välkänd medlem
16 nov 2007
276
0
16
luleå
de är väl så att då motorn e igång så kan inte klacken hugga tag för de är fel riktning för den ska greppa...? ja har en fräch magnapull komplett om de kan vara intressant aven flertal korgar:)
 

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
detta lät mysko förstår inte hur detta kunnat uppstå?

Fattar inte heller hur det har kunnat hända, det enda jag kan tänka mig är om korgen skulle haft en spricka så den inte har vart riktigt rund. Det andra jag kan tänka mig är att veven är skev, men då bör ju skotern gå skitdåligt och inte låta som vanligt antar jag. Eftersom den bör rimligtvis dra tjuvluft vid packboxarna då. Men den går som den ska och är lättstartad.
 
Last edited:
R

Robin

Kolla kompet, bör ju vara lägre på den cylinder vart packbox misstänks läka (OM det läcker dvs).

Att montera i en ny magnapull och hoppas på glada dagar kan ju funka, men sök hellre först efter vad som orsakade felet istället för att 100m senare när ny magnapull monterats att den också rasar.

Om plasthjulet var helt nersvarvat kan det kanske ha berott på att skruven till den lossnat och därav "svarvats" mot korgen?
 

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
Om plasthjulet var helt nersvarvat kan det kanske ha berott på att skruven till den lossnat och därav "svarvats" mot korgen?
Jo det skulle man ju kunna misstänka, om det inte vore för att skruvjäveln satt kvar på ursprungsstället (rättare sagt muttern)

Ska kolla om veven blitt skev med indikatorklocka bara för o va safe. Tror dock inte det efter som maskinen går som den ska och inga missljud hörs.

En sak till som jag kom o tänka på är att det kan ju ha vart för mkt snöre pålindat på spolen, och det blivit lite slack och på så vis letat sig in i själva ingreppskorgen och orsakat det hela. Det skulle ju iaf förklara att ena kanten på plastjulet är nersvarvad men inte andra.

Annars är det defekt korg som är min enda kvarvarande teori.

Ny korg är dock inhandlad och magnapullen sitter ihop, så jag ska ut o montera så fort jag kollat upp veven med indikatorklockan.
 

emil_

Välkänd medlem
14 mar 2006
300
0
16
34
Bollnäs
ja jag ve inte vad jag ska ge för svar... bara montera dit en annan komplett magnapull och testa?
gör inte det! samma fel som du verkar ha hade jag på min zr 580 och då gick den andra när jag hade monterat på den med. men därimot så har jag hört att det kan vara nått med tänplattan när mag´nepullen går. vet inte hur det skulle kunna men det var då svaret som jag fick av min åf..

100de inlägget:argh:
 

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
gör inte det! samma fel som du verkar ha hade jag på min zr 580 och då gick den andra när jag hade monterat på den med. men därimot så har jag hört att det kan vara nått med tänplattan när mag´nepullen går. vet inte hur det skulle kunna men det var då svaret som jag fick av min åf..

100de inlägget:argh:
Hm, det enda som sitter innanför magnapullen på polarisen är en remskiva till vattenpumpen, samt svänghjulet. Båda två sitter fast precis som dom ska. Vet inte hur det ser ut på Arctic men har svårt och tro att svänghjulet skulle orsaka haveriet. Ska dock mäta upp det med indikatorklocka för o va säker.