Framtidens skoter.

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Dom får förbjuda skotern bäst dom vill! inte kommer jag att sluta köra för det :) så vitt jag vet får man bara köra cross på bana inhägnat... men inte håller det mej borta ifrån att köra i skogen elle i ett grustag för det ...så tror jag att många andra tycker med skoter också:)
 

kråkan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Jag tror att skotrarna kommer att se ut ungefär som dom gör nu i alla fall ett tag frammöver. Om man ser till den STORA marknaden så har dom ju grymt mycket bättre leder i USA än här. Och dom som kör LÅNGA ledkörningar har redan svårt att komma överens med Rev, Nytro osv.. Dom vill ha RX-1, IQ, AC körställning...

Om man nu ser till att vi inte har ett skit att säga till om i sammanhanget så tror jag nog att vi helt enkelt får ta det vi får.

Vad gäller 2t vs 4t så förstår jag inte riktigt det där viktproblemet... Nytron är ju minst lika lätt som alla andra 2t skotrar i samma motorklass utom XPn då.. Och att göra skotrar LÄTTARE är enbart en fråga om PENGAR.. byt alu mot titan osv osv... Kostar skjortan... Man kan bara få 2 av 3... Lätt, bra kvalitet, billig... Tänk efter själva... få ihop alla 3 och ni har en VINNARE!!!

Se på den så kallade superskotern XP. De skotrar som går på crossbanorna i USA är TYNGRE än de andra märkenas 2T skotrar. Aningen lättare än Yamman men marginellt. Att sen titta på Lynxarna som är tunga som klumpar om man jämför med Skidoo men vem faan vinner tävlingana?? LYNX!!!.. Vikten är inte allt....

Att sen XPn redan har haft många problem (till och med på Dootalk skrivs det om en massa problem med maskinerna.) gör ju att man blir lite fundersam... Är det verkligen så år 2008 att man bygger skotrar och sen får kunderna lösa problemen efter som... Är säsongen nog lång för att man ska ha tid att fara på verkstan med skotrarna hela tiden även om tillverkaren betalar...?? Se på F7an första året.. Skitlätt och grymt mycket barnsjukdomar... Andra året var den helt plötsligt ganska mycket tyngre å betydligt stadigare...

Kom nu inte med nå skitsnack om att jag är 4T fantast osv för jag är inte det. Iofs har jag kört 2st 4taktare nu å jag har varit skitnöjd med dom vad gäller min körning. Men Rev 800an jag hade innan var åxå grymt fin, synd att det var en -04 med dålig dämpning och så drog den 3liter/mil. Jag hoppas verkligen att XPn blir så bra som den skrivs upp till men jag är lite orolig att den är FÖR lätt... Dock tror jag att 4t kommer att slå ut 2t tillslut även om det inte kommer att göras inom en snar framtid.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
skotern kommer inte att finnas, bensinen och snön kommer försvinna, eller iaf bensinen kommer bli för dyr.. och miljöpartiet kommer förbjuda allt vad skotrar heter
Händer det att snön uteblir så kanske man kan bygga om skotern till trike fast med ett brett Micke Thompson, skuret slicksdäck i bak och 2 mindre fram istället för skidor ;)
Eller dubbelmontage ibak och kugghjul mellan hjulen och kedjedrift fram till drivaxeln, boggin behövs ju bara byggas om till någe mer svingarms-liknande.

Men det sägs väl om ozonskiktet blir uttunnat så blir det varmare sommrar och kallare vintrar. Sen naturen i sig strävar mot ny istid så på riktigt lång sikt kan det nog bli för mycket vinter.
 

kråkan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
vikten av racemaskinerna ska jag inte svära vid då jag inte sett resultaten men jag skulle tro att det inte handlar om STORA viktskillnader...

Vad gäller produktionsmaskinerna så kan man ju läsa tester på olika sidor. Här är ett.

http://www.maxsled.com/absolutenm/templates/articles_layout.aspx?articleid=923&zoneid=17

På samma våg vägde FX Nytro RTX utan back 576lbs. vill man enkelt jämföra så ta att 1lbs är 0,5kg (inte riktigt sant, tror det är 0,46 eller nåt sånt...).

Att sen göra vikten till en så brutalt stor del av snacket runt olika modeller tycker jag mest är löjligt. På 2 säsonger lyckades ingen köra ifrån mig med min Vector ER SP och den är ju en PRÅM i jämförelse med Nytron... :hmmmm: