Summit 600 surar ner sej....Hög tomgång

grabben_osd

Medlem
6 dec 2007
40
0
1
Östersund
Hej på er.
Har en Summit 600 som beter sej lite konstigt...
Tomgången ligger på typ 3000 varv...Men om man trycker tillbaka chockregalget ännu mer så går den ner.
och efter en stunds körning kan den sura ner sej och börja gå orent.....
Jag antar att det är choken som ligger på?? eller vad tror ni?
Vart justerar man detta??

mvh:Martin
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Hej på er.
Har en Summit 600 som beter sej lite konstigt...
Tomgången ligger på typ 3000 varv...Men om man trycker tillbaka chockregalget ännu mer så går den ner.
och efter en stunds körning kan den sura ner sej och börja gå orent.....
Jag antar att det är choken som ligger på?? eller vad tror ni?
Vart justerar man detta??

mvh:Martin
Att anta att det är choken känns inte rätt, det kan vara det men det är dumt att låsa sig...

Tomgången brukar spöka på generation 3 motorer så det är väl egentligen helt normalt. Att den surar ner sig kan jag förstå är mer irriterande.

Det blir lätt lite tjatigt men en grej som man SKA ha som 2-takts skoterägare är en komp mätare. Köp en sån och använd den alltid för att checka så att inte kompen har rasat.

När man mäter komp ska man först göra det på en kall maskin och sen på en varm. Är värdena lika mellan cyllarna alt. diffar max 10% så kan man utesluta det.

Chokeplungen som du pratar om sitter i förgasaren. Dra i wiren till den så känner du om den glider lätt upp och tillbaka. Gör den det så kan du plocka lös gasaren och skruva ut chokeplungen och trotteln. Ta sen tryckluft och blås ut hela gasaren. Du kan även skruva isär flottörhuset och rengöra munstyckena samt kolla så att nålventilen sluter tätt.

Sen beroende på vart i registret den går fett så kan det bli aktuellt att bestycka om. Surar den ner sig på låg fart upp till mellan så är det nålen alt lågfartsmunstyckena du bör se över. Surar den vid max varv och eller hög fart så är det huvudmunstycket du bör se över.

Lycka till.
 

grabben_osd

Medlem
6 dec 2007
40
0
1
Östersund
Hej på er.
Har en Summit 600 som beter sej lite konstigt...
Tomgången ligger på typ 3000 varv...Men om man trycker tillbaka chockregalget ännu mer så går den ner.
och efter en stunds körning kan den sura ner sej och börja gå orent.....
Jag antar att det är choken som ligger på?? eller vad tror ni?
Vart justerar man detta??

mvh:Martin
Lämnade in skotern idag till handlarn ja köpte han av..
Han hade rivit ner den en hel del för det skillde 1 kg mellan cylindrarna.....
Men det fanns inget fel på nån kolv eller någon av ringarna....
Och den hade inte nypit..
Någon som har nån ide på varför det skiljer så mycke?
Han skulle fortsätta skruva efter helgen...

//Martin
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Lämnade in skotern idag till handlarn ja köpte han av..
Han hade rivit ner den en hel del för det skillde 1 kg mellan cylindrarna.....
Men det fanns inget fel på nån kolv eller någon av ringarna....
Och den hade inte nypit..
Någon som har nån ide på varför det skiljer så mycke?
Han skulle fortsätta skruva efter helgen...

//Martin
Packboxarna/vevaxeltätningarna läker.
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Först va det inget fel på varken kolv eller ringar, men NU är det fel? Det verkar som att handlarn har koll ;) Hoppas det gjorde susen. Om motorn har gått 700 mil så förstår jag att kolvbyte va på sin plats.
 

grabben_osd

Medlem
6 dec 2007
40
0
1
Östersund
Först va det inget fel på varken kolv eller ringar, men NU är det fel? Det verkar som att handlarn har koll ;) Hoppas det gjorde susen. Om motorn har gått 700 mil så förstår jag att kolvbyte va på sin plats.

Nej men han kolla väl noga :)
Jo det ärväl läge för det vid dom milen...:rock: