Rave 670 -96 - Remproblem!

AIK87

Medlem
26 dec 2007
6
0
1
Sundsvall
Jag har en Lynx Rave 670 -96 , som jag har haft två år ungefär.
enda problemet är att den äter remmar, minst 3 st varje säsong, jag har linjerat variatorerna, men ändå fransar den upp sig å går sönder i småbitar tillslut, fattar inte va det kan vara för fel, har någon nått tips?

Tacksam för svar !!

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Sv: Remproblem!

Hur variatorerna är ställda spelar också roll.

Om din sekundär är för löst spännd så greppar inte skivorna om remmen som dom ska och då går den varm = nöts fort.

Om primären har för hårt fjäder i förhållande till vikterna så bör samma sak hända. (Primären är jag dock sämre på ... )

Testa rengöra skivorna och rugga sen upp ytan med en smärgelduk. Du får då en lätt repig yta som greppar remmen bättre.

Nerdrevning gör för övrigt också att remslitaget minskar.

AIK87

Medlem
26 dec 2007
6
0
1
Sundsvall

Hur variatorerna är ställda spelar också roll.

Om din sekundär är för löst spännd så greppar inte skivorna om remmen som dom ska och då går den varm = nöts fort.

Om primären har för hårt fjäder i förhållande till vikterna så bör samma sak hända. (Primären är jag dock sämre på ... )

Testa rengöra skivorna och rugga sen upp ytan med en smärgelduk. Du får då en lätt repig yta som greppar remmen bättre.

Nerdrevning gör för övrigt också att remslitaget minskar.
okej! jag ska prova nått av det så får vi se om det vill funka bättre! tack så mycket.

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16

Har du tagit isär sekundären och kollat så att den ej kärvar?