Rxl 650 förgasare och trimmad

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Har lite problem med min rxl 650.

Det sitter 3x38 mikuni förgasare.
Trippelpipor från JS Racing någon som vet om dem är bra?
Enligt ägaren innan har motorn portade cylindrar och bearbetade toppar.
ska vara byggd av nått norsk racing team kanske JS Racing tanke på att piporna heter det nån som kanske vet nått om det?
variator kitt sitter också på.

Till problemet:
Skotern startade hur lätt som helst men nu när den stått i 2år så gick den inte igång så jag pillade lite på förgasarna så att den gick bra men nu har den stått ca 3-4veckor och går inte igång.
Har skruvat med förgasarna lite så den går igång ibland med sen lägger den av så finns det nån grund inställing på skruvarna på förgasarna? eller vilken metod ska man använda sig av när man ställer förgasarna?

Huvudmunstycke är 320 och lågfart 40.

Skruven med fjäder som sitter på förgasaren är det luft, tomgång eller besin inställning?
Sen sitter det en till skruv på förgasarna vad är det för inställing?



Tacksam för svar..
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
piporna på din skoter är svenskbyggda av en kille som heter jan svaneby om inte mitt minne sviker mig helt,bra eller dåliga pipor?ingen aning.(goggla på svanebyracing?)
rengjort förgasarna?om det är skruven som sitter på sidan av förgasaren så är det tomgångskruven,den andra skruven är en luftskruv testa med 2varv kanske?utskruvad från botten,det ser ju ut att vara relativt rätt bestyckning i alla fall.

kontrollera även bränslepumpen/pumparna så att membranen är hela och så det inte är en massa skit i den/dom,avfällningar från gammal bensin och dylikt även bränsleslangar och vakumslangar bör väl kollas upp helst bytas ut.
testat ge den en "sup" direkt i cylindrarna?
 
Last edited:

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
Om den gick bra innan du ställde undan den så förstår jag inte varför du ska dit och skruva på skruvarna på förgasarna, dom lär knappast ändra sig då skotern står still. Börja med och kolla om den får bränsle och gnista till och börja med. Sen så kollar du bränsleledningar, bränslepump, tar bort flottörhuset på gasarna och rengör, samt blås ur munstycken. Glöm för allt i världen inte att fylla i ny bensin i skotern med (tappa ur all 2år gammal soppa) Bensin är en färskvara.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Okej. Bensinslangarna är nya och jag har tanakat skotern men ska hälla ur bensinen och fylla på med helt ny. vad blir bäst 95 eller 98?
Stiften och tändhattarna är nya och gnista finns det.
Bensin får den, ibland skit mycket och ibland ingenting pga måste ställa förgasarna.

En sup har jag gett den och då går den igång efter ett tag tror det är dålig bensin och mycket olja.
Rengöra förgasarna och pumpen ska jag göra nu och se om det blir skillnad.

Villen skruv är luft? tomgången är det den med fjäder?
Blir mycket lättare att ställa förgasarna om jag vet det.
Menar du att jag ska skruva ut både luft och tomgång 2varv?
 

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
Okej. Bensinslangarna är nya och jag har tanakat skotern men ska hälla ur bensinen och fylla på med helt ny. vad blir bäst 95 eller 98?
Stiften och tändhattarna är nya och gnista finns det.
Bensin får den, ibland skit mycket och ibland ingenting pga måste ställa förgasarna.

En sup har jag gett den och då går den igång efter ett tag tror det är dålig bensin och mycket olja.
Rengöra förgasarna och pumpen ska jag göra nu och se om det blir skillnad.

Villen skruv är luft? tomgången är det den med fjäder?
Blir mycket lättare att ställa förgasarna om jag vet det.
Menar du att jag ska skruva ut både luft och tomgång 2varv?
Kolla flottörnivån och nålventilerna i flottörhusen., det hjälper inte om du skruvar på luftskruven. Den har bara med blandningen att göra så länge vi pratar om väldigt låga varv (innan tomgågnsmunstycket tar vid) Ställ den på det den ska vara original. Tomgången ställer du sen du fått igång skotern och varmkört den, till en 1500-2000 v/min ( jag har min på 2300, för o öht få den o gå jämnt)

Du kan nämligen aldrig ställa blandningsförhållandet med skruvar på förgasarna, det sköts av följande i tur och ordning på ett ungefär. Enda sättet att ställa blandingnsförhållandet är således att byta munstycken/nål alt ändra nålens läge.

1 luftskruven (innan tomgångsmunstycket)
2 tomgångsmunstycket (tomgång upp till 1/2 gas (ca)
3 nålen (1/2 gas till 3/4 gas)
4 huvudmunstycket (3/4 gas till fullgas)
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Nu har jag skruvat på tomgång och luftskruven på säkert 1000 olika sätt men den startar inte utan bara tänder till lite gran.
tar jag bort stiften är dem helt blöta och torkar jag av dem så går skotern nästan igång på första rycket men sen surar den ner sig igen.

Hur ska jag göra? börjar på och bli så ***** förbannad nu:mad:
 

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
Nu har jag skruvat på tomgång och luftskruven på säkert 1000 olika sätt men den startar inte utan bara tänder till lite gran.
tar jag bort stiften är dem helt blöta och torkar jag av dem så går skotern nästan igång på första rycket men sen surar den ner sig igen.

Hur ska jag göra? börjar på och bli så ***** förbannad nu:mad:

Nålventilerna misstänker jag iaf
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
japp jag har tittat bränslepumpen och allt såg helt ut så då läre den fungera.
Har fått igång skotern nu med hjälp av en kompis som kunde gasa samtidigt som jag röck och då startade den men skotern måste ha en riktig inställning för den kvamnar ur när man gasar på låga varav. vad ska man skjustera då?
Provade lite olika inställningar men tyckte inget blev bra.
kanske ska höjja tomgången så man slipper det?

1 till problem har uppstått och det är att 2st förgasare flödar över när motorn är igång. ganska mycket också då det rinner ur dem.
Kan det vara någonting som hängt upp sig eller kommit nå skit ivägen i förgasarna? är mikuni förgasare.
Kanske finns ett typiskt fel för mikuni eller förgasare över huvudtaget när dem flödar över?
Tänkte riva dem imorgon o se vad det är.

Kan tillägga att den inte flödar när motorn inte är igång.

mvh glenn
 

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
japp jag har tittat bränslepumpen och allt såg helt ut så då läre den fungera.
Har fått igång skotern nu med hjälp av en kompis som kunde gasa samtidigt som jag röck och då startade den men skotern måste ha en riktig inställning för den kvamnar ur när man gasar på låga varav. vad ska man skjustera då?
Provade lite olika inställningar men tyckte inget blev bra.
kanske ska höjja tomgången så man slipper det?

1 till problem har uppstått och det är att 2st förgasare flödar över när motorn är igång. ganska mycket också då det rinner ur dem.
Kan det vara någonting som hängt upp sig eller kommit nå skit ivägen i förgasarna? är mikuni förgasare.
Kanske finns ett typiskt fel för mikuni eller förgasare över huvudtaget när dem flödar över?
Tänkte riva dem imorgon o se vad det är.

Kan tillägga att den inte flödar när motorn inte är igång.

mvh glenn
Generellt sett så är det nålventilerna eller flottören som *****s när det flödar över, det är dock märkligt att den bara gör det under gång. Börja med att se till att den inte flödar över, så ser du sen hur den går när du börjar gasa på. Men ställ skruvarna på förgasarna till originalvärdena så du vet att det är rätt innan du börja justera annat. Annars tappar man bort sig i alla ***** inställningar.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Okej så det behöver alltså inte bara vara flotören utan nålen också. hur kan det komma sig att nålen kan göra så den flödar?

Vilken är grundinställningen på förgasarna då eftersom att det igentligen ska sitta efi?
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
du har garanterat dragit den sur!(ligger e hel del färskbränsle i vevhuset)
när du väl får igång den så när du försöker varva upp den tar den med sej mkt bränsle som ligger i vevhuset o släcker stiftet igen....därför måste du dra den torr innan du sopar i stiften igen..enklaste är att tippa maskinen på en sida så att motorn står med ngn av vevaxeländena rakt upp mot himlen..sen drar du den torr med riktigt snärtiga ryck..tills det bara kommer mkt fin dimma ur tändstift hålen...anl till att du tippar den e att om du har den stående normalt får du dra som et psyyco för att få ur soppan ur vevhuset...tippar du den får du lite hjälp av att den rinner ut i överströmmnings kanalerna o därav sparar kraft o tid

lycka till
 

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
Okej så det behöver alltså inte bara vara flotören utan nålen också. hur kan det komma sig att nålen kan göra så den flödar?

Vilken är grundinställningen på förgasarna då eftersom att det igentligen ska sitta efi?

Inte nålen, utan nålventilen. Den om stängs av flottören, dvs den ventil som släpper in bränslet i flottörhuset. Om den kärvar så flödar den över.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Brainstorm: Tror inte det ligger bensin i vevhuset då jag har fått igång skotern och kört med den. eller kan det endå vara fullt med bensin i vevhuset?

Der sturm: okej tycke det lät konstigt att det kunde vara nålen. oftast är det nålventilen eller flotören.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Nu går skotern bra då jag gjorde rent förgasarna igen.
Är det någon som har ett gashandtag med långgasväg till salu?
För mitt sno pro gashandtag i plåt går inte trottlarna i topp i förgasarna.