Skotern styr för mkt, svänger för lite.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Ski-Doo Grand Touring 1995.

Jag tycker skotern svänger för dåligt. Det styr mest rakt fram när man svänger. Det svänger lite bättre när man släpper gas och får lite viktförflyttning, men vid jämn gas så styr det mer än svänger.

Dags för nya styrstål kanske? De har gått 600 mil, sen skotern var ny.

Eller kan man ställa om något i fram/bakvagn för att det ska styra bättre?

Okej, jag vet att Gr Touring är en familjebuss, men igår kväll körde jag svärfars Trapper-87, och t o m den svängde klart bättre! :confused:

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
låter som du skulle behöva nya stål efter 600 mil! lyft på skidan å kolla hur dom ser ut!

sen går det juh att ställa om boggien så du får ner skidorna mer i marken! men jag tror jag skulle börja med nya stål innan jag ställer om boggien!

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Ja det kanske är en bra idé.
Lite lustigt med den här skotern. Jag köpte den förra vintern av en gubbe. Skicket var/är jättebra. Men, grejor som slides, boggielager och batteri var inte bytta på 11 år/550 mil. Och variatorerna var inte rengjorda en enda gång. (Jag frågade.) Gissa om primärvariatorn var grisig invändigt...den växlade klart mjukare efter rengöring!

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Antingen blir det bara byte av stål eller så blir det inköp av bättre beg moderna skidor på blocket. Förslag någon?
Finns mycket fina skidor (komposit) SLP, CTRL, C&A m.fl Har testat dom alla och tycker att C&A är smidigast i hastiga svängar, anväder C&A ADX nu och är hel nöjd, inte allt för dyra begagnade!

Luvisen

Välkänd medlem
5 sept 2005
334
0
16
Överkalix
C&A är nog inte att rekommendera på en Touring maskin eftersom C&A är kända för att vara tung styrda. kan intyga att mina C&A Pro XT är Tungstyrda gemfört med andra skidor.
Skulle sätta mina pengar på SLP SLT skidan till din maskin, eller ett par beggade CTRL

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Ooops!
Plockade lös styrstålet ikväll. Det har nog suttit på sen skotern var ny....600 mil.... :eek:

Fick ikväll tag i nya stål med 60 graders coromant. Ska strax ut och montera & provköra. Återkommer!

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag ska testa ikväll eller i morgon. Mekade till kl 21.30 och tyckte det var lite sent att köra skoter i villaområdet.

Just nu regnar det här :evil: (i Tavelsjö), hoppas på bättre i helgen.

Återkommer med rapport!

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Nu styr det!!!

Testkörde i fredags. Jeeeezzzz.....vilken styrning jag fick! På hårt före/is svänger det exakt så mkt man vill. Rent av så mycket så att man kan snurra, mattan har så mycket mindre grepp än skidorna.

Han som fixade styrstålen åt mig tipsade om att jag kunde lägga en distans mellan skidan och styrstålet, för bättre sväng i snön. Jag monterade en plastskena ca 1 cm tjock.

Jeeeezzzz 2! Nu styr det så brutalt och direkt i snön så att skotern tippar upp på ytterskidan om man är oförsiktig.

Så: nu har jag styrning! :):):)

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Tyckte det var värt ett foto. Har nån sett nåt värre? ;)
Ska vara ena mitt stål då som gått av och det andra som var på bristningsgränsen. Då bara efter 450 mil eller nått sånt, men säkert mycket mer väg än dina

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Liten uppdatering: jag plockade bort distansskenorna mellan skida och styrstål ganska snart. Det var inte så värst kul att maskinen gick upp på ytterskida så fort man skulle styra.