Går bara på en cylinder

JunkYarD

Välkänd medlem
14 mar 2005
200
0
16
Snön kommer snart får vi hoppas, och min skoter går bara på en cylinder. Jag har haft upp förgasarna och kollat och där var det inget fel, såg inte heller ut som insugsgummina hade spruckit igenom men jag vulkade runt dom med vulttejp för säkerhetsskull.

Har ingen kompmätare men jag kollade genom att hålla tummarna över tändstiftshålen för att kolla om nån av dom hade skurit men det kändes som det var bra komp på bägge. Man kan inte mäta så exakt men den hade inte skurit, jämförde med hur kompen kändes på ena cylindern på gamla skotern och då kände man direkt att det var stor skillnad i komp.

Tändstiften har jag också bytt och bägge tändar bra.

Vad kan det vara för fel? Tips på vad jag ska börja kolla?
 

JunkYarD

Välkänd medlem
14 mar 2005
200
0
16
Första gången den blev så här så gick det till sig efter nån kilometer, men sist jag startade den så har jag inte vågat köra mer än ca 100m.

Något måste vara fel. Ska in med den ikväll och kolla igen. Oljelampan lyser konstant fast det finns mycket olja i oljetanken, först trodde jag att det var ett elfel men det verkar inte vara det efterssom jag fixade kablarna som brann.
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
För mig var de likadant, men på låga varv så gick den bara på en, men blåste rent förgasaren med tryckluft och får sen och körde, på låga varv gick den på en cylinder och på höga gick den på båda, de var för att den inte fick nog med bensin..

så testa om du vågar fara och köra och gasa på lite mer och se om den går på båda då.
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
fixa kablarna som bran, hade de tagit i avgasystemet?
oljelampan lyser konstant, kan vara olje pumpen som är trasig, bör kollas upp innan du kör något mer. Min kusins Xlt skar när lampan börja lysa olje behållaren var helt full, olje pumpen hade då rasat.

Så du har bra gnista på bägge.. vilken färg är stiften?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
fixa kablarna som bran, hade de tagit i avgasystemet?
oljelampan lyser konstant, kan vara olje pumpen som är trasig, bör kollas upp innan du kör något mer. Min kusins Xlt skar när lampan börja lysa olje behållaren var helt full, olje pumpen hade då rasat.

Så du har bra gnista på bägge.. vilken färg är stiften?
Oljelampan är bara en nivåindikator, den mäter inte oljetrycket. Den säger mao inte till om oljepumpen går sönder...
 

renegade 1000

Aktiv medlem
22 jan 2006
82
0
6
norrland
Har du kollat packboxen på varitorsidan?? Tycker att de låter som du har den lös o då kan du få d fenomenet. så kör då INTE 1 meter till innan du kollat att den sitter på plats för annars har du ett MOTORHAVERI inom kort.
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Har ingen kompmätare men jag kollade genom att hålla tummarna över tändstiftshålen för att kolla om nån av dom hade skurit men det kändes som det var bra komp på bägge.

Tändstiften har jag också bytt och bägge tändar bra.

Vad kan det vara för fel? Tips på vad jag ska börja kolla?
Känslig tumme du har....tror många är avundsjuka på en sån, du är den första som jag vet som kan avgöra om kompen är bra med tummen....
Annars är det väl enklast att ta bort grenröret och helt enkelt kolla in i cylindern för att avgöra om den nypit eller skurit.

Om båda stiften ser bra ut och "tändar" bra så måste den väl ändå gå på bägge cylindrarna!!?

Tror som renegade 1000 att det är en packbox som gått sönder, vilken sida beror ju givetvis på vilken cylinder den inte går på. Det har ju hänt att den går sönder även på magnetsidan även om variatorsidan är känsligast.

Du har garanterat ett motorhaveri om det är packboxen och du fortsätter att köra.
 

JunkYarD

Välkänd medlem
14 mar 2005
200
0
16
Känslig tumme du har....tror många är avundsjuka på en sån, du är den första som jag vet som kan avgöra om kompen är bra med tummen....
.
hehe...var inte så jag menade..kanske förklarade lite oklart, på min gamla skotern då den skurit på en cylinder så kände man direkt när man satte tummarna mot att en hade mycket sämre komp än vad den andra hade..och det var det jag jämförde med den här gången också. Men man kan ändå aldrig vara säker,

så jag började ta upp avgasportarna igår och upptäckte att på den cylinder som jag tror att den inte går på så var det nåt vattenliknande i avgasporten så jag tror att någon packning har farit, antingen cylinderfoten eller toppen.

Fast det är så svårt att se på topp packningen ifall den farit...jag tycker den såg hel ut men kan inte sånt där så bra.

Sen på cylindern som jag tror går så såg kolven inte så fin ut tyckte jag om man jämför med den andra. Men vet inte vad det beror på?

Ni kan kolla på den här sidan: http://www.pixbox.se/alb_show_id677593_page0.html

Finns 2 bilder på kolvarna och 2 på topp packningen och även ett på tändstiften som sitter på cylindern som jag inte tror den går på. Kom gärna med förslag på vad som kan ha hänt för att ena kolven ser ut som den gör? Kan oljepumpen ha gått sönder?
 

Geton

Medlem
5 jan 2008
32
0
1
luleå
Första gången den blev så här så gick det till sig efter nån kilometer, men sist jag startade den så har jag inte vågat köra mer än ca 100m.

Något måste vara fel. Ska in med den ikväll och kolla igen. Oljelampan lyser konstant fast det finns mycket olja i oljetanken, först trodde jag att det var ett elfel men det verkar inte vara det efterssom jag fixade kablarna som brann.
Jag hade precis samma fel på min mxz 600 99, jag ringde bara till skoter afär och frågade vad det kunde vara för fel dom sa att jag skulle kom in. och det gjorde jag och då fick jag några stift som heter BR9EYA som ska knackas till 0,5mm, då gick den fint.
 

JunkYarD

Välkänd medlem
14 mar 2005
200
0
16
Jag hade precis samma fel på min mxz 600 99, jag ringde bara till skoter afär och frågade vad det kunde vara för fel dom sa att jag skulle kom in. och det gjorde jag och då fick jag några stift som heter BR9EYA som ska knackas till 0,5mm, då gick den fint.

Joo jag har sånna...för man måste ha sådana stift har jag för mig för annars så stör man den där boxen.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Nej du måste inte ha sådana stift .. Standard är BR9ES där R står för att stiftet är avstört. BR9EYA är ett likvärdigt stift som inte slocknar lika lätt.

Bilderna på kolven säger inte mig särskilt mkt, jag vet inte hur ni andra gör men kolvens skick ses bäst ifrån sidan och inte uppifrån .. ?
 

JunkYarD

Välkänd medlem
14 mar 2005
200
0
16
Okej så skicket uppifrån spelar inte så stor roll?
Bilderna på stiften var gammla märkte jag....dom nya som satt där innan jag plockade isär var gråa.

Om stiften är gråa vad kan det bero på? Lite olja..eller är det bara glykolen?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Grå/vita stift innebär att den går för magert och riskerar att skära...

Stiften ska vara pepparkaksbruna.

Edit* Nya stift måste dock användas några mil för att kunna avläsa.
 
Last edited:

JunkYarD

Välkänd medlem
14 mar 2005
200
0
16
Okej...så det behöver inte vara att det enbart är glykol som läkt då?
Hur kan man kolla om oljepumpen fungerar? Finns det något smidigt sätt eller är det bara att plocka bort den ifall man är osäker?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Men oljepumpen verkar ju fungera.. annars hade du ju haft totalras...

Du skulle kollat komp innan du tog isär, svårt att säga något utan att veta lite grovt om skicket på kolvarna/ringarna.