Xlt-köp?

Shamrock

Medlem
27 jan 2007
36
0
1
Hallå alla.
Sitter o funderar på ett xlt köp o jag undrar om det är nått speciellt o tänka på när det gäller dom.
Kan tillägga att det isåfall blir en 94:a eller 95:a beror på vad som skiljer.
Är det bra klipp i dom?
Eller kanske ska man hellre lägga till på en Ultra?

Tacksam för svar!
 

Shamrock

Medlem
27 jan 2007
36
0
1
Tack...är lite kluven, är lite less på ras o skruvning.
Jämförelse med "Ultra" då?
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Tack...är lite kluven, är lite less på ras o skruvning.
Jämförelse med "Ultra" då?
Ingen trippel från Polaris under 90-talet var direkt driftsäkra eller hållbara. Dock så skulle jag satsat på en Ultra istället för XLT. XLT har haft många problem med kylning och vevlagren.
 

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
XLT är väl den känsligaste trippeln, vet iaf att dom första årsmodellerna var lite känsliga. Satsa på en med nya motorn iaf, kom väl 95 om jag inte minns fel. Den är på 597cc ist för 580cc
 

Zrt900

Välkänd medlem
4 jan 2008
162
0
6
Härnösand
Hittade inge närmare svar men har alltid tyckt att xlt har verkat drift säker och ultran tyngre men mera fräs i snurran...
 

Shamrock

Medlem
27 jan 2007
36
0
1
Just det...gäller o kolla upp skicket o försöka luska ut om dom varit t ex trimmad innan man köper dom...Xlt:en då menat
 

Zrt900

Välkänd medlem
4 jan 2008
162
0
6
Härnösand
Sant ett tips är att ta med en komp mätare om du ska kolla upp någon skoter snabb o billig översyn av motor+lite sunt förnuft så löser du de nog bra!
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Tycker nästan den här tråden gick över till chat, vilket är förbjudet:eek:
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Jag har en Xlt 580 -94. Min har gått hur fint som helst dom 125 milen jag hann köra under förra sässongen, har gått ca 1050 mil nu. Lätt startad, går bra, och billigt. Vad jag har förstått så håller dom bra så länge man inte trimmar dom.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.274
82
48
Övik
XLT är polaris driftsäkraste trippel enligt mig och många andra, riktiga slitvargar är det. Pappas -94 har gått över 1000 mil utan ett enda motorfel, så när som på en toppackning som gick när det gick hål på en kylarslang. Min förra XLT med pipor gick kanon i de ca 200 mil jag körde och vet en del andra som håller bra.

Däremot RXL och storm är riktiga klaterpellar, inte fullt lika hållbara motorer. Ultran får jag för mig att den är rätt så driftsäker, dock är den strypt uta blåöga från fabrik.
 

Snödykaren

Välkänd medlem
4 jan 2008
168
0
6
Borlänge
Hade en xlt-93 580cc som jag satte på pipor på. Funkade hur bra som helst. Följde exakt piptillverkarens bestyckningsrekomendationer och det vart inga problem. Sen så är ju naturligtvis den nyare 600cc xlt motorn att rekomendera. Dom har ju naturligtvis utveklat den. Hade min i fyra år och hade pipor på i tre så det är då inget att vara rädd för om allt är riktigt gjort. Enda nackdelen med piporna vart ju bränsleförbrukningen. Den gick på under två liter milen orginal men ville ha konstant över tre med pipor på. Men den blev ju oxå mycket roligare.
 

Swenix

Ny medlem
18 jan 2007
2
0
1
Umeå
Ultran är den mest drift säkra trippeln från Polaris, och ja den är ned strypt från fabrik. Det sitter en singel pipa orginal, trycker du dit trippel pipor så har du mellan 30-50 hk till. Så köp en ultra istället för en XLT. För övrig så har ultran samma motor som XCR 800 om jag inte minns fel. Om du skall köpa en ultra så försök att få tag på en som INTE varit pipad. Bättre utgångs läge, man skall nämligen ställa om tändningen på dom när dom pipas. Vilket brukar innebära att det blir problem med svänghjulet, pris ca 3000kr.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
stormen är driftsäker, från 95 å nyare, tidigare hade stormarna 750 motorn som bara ville vara i delar

jag tittade först på en xlt innan jag köpte stormen, tänkte så här: ska man ha en trippel så är det väl lika att ha en med många hästar