montera polaris 600cc motor i iq 440-05(alla hjälp tack)

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
ja ska ta och börja med mitt iq projekt nu och ja ska stoppa ner en polaris 600cc motor i den.

och ja skulle vilja vet så mycke som möjligt om de nu hur pass lätt/svårt de är,behöver man bygga om nått? går de att använd orginal pipan?
nått specielt som man måste fixa till innan. o.s.v

600cc motor är helt komplett med variator,el,förgasre.ja allt har jag till den.

är jäkligt tacksam för all hjälp ja kan få.

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
600pipa, du måste även ändra drevningen till 600. Annars så ska det inte vara några problem. Angånde pipa och drevningen så var det polaris åf som sa det till mig.
Han håller även på med dragracing så han bör veta.
Är det en Ves motor?

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
ja de är en ves motor smallblock.

jag har fixat en slp motorplatta oxå till den nu eller är inte de nödvändigt? funkar de rakt på ändå.

R

Robin

Har för mig att det är samma block på 440 som 600.

Pipan bör gå att använda men då med lite effektförlust, iom att mtnprod.se nämner att det går att köra på 440pipa med deras 600cc kitt. Men att en modifierad 440pipa behövs för att få ut dem sista pollarna.
Alternativt får du bygga om en 600pipa/or så den går in i IQ chassit vilket bör bli bättre.
Vet inte riktigt hur det är med grenrör, om du kan använda 600ans iom att det kanske är annan vinkel på den? eller om 440ins grenrör passar på 600cc cylindrarna.

Ang drevningen så behöver du väl inte göra om den, varför? på en sån här maskin vill man ju ha bra bottendrag.

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
ja där ser man vad polaris åf kan... jag sa ju till han att jag viste om en polaris pro x 440 -01 till ett bra pris, som jag tänkt lyfta ner en 600 motor i, då börja han med att jag skulle byta drev andra förgasare,elsystem annan pipa osv. Skulle bli svin dyrt enligt han.
Skotern i fråga kostar 10.000kr komplett med defekt motor.

Sen sa han även att 440 skotrar köper de inte in. För att de var rena cross maskiner som äter kolvar till tusen, högvarvigt skräp. Nu har de slutat att tillverka 440 motorerna för att de var så värdelösa.

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
Re: Sv: montera polaris 600cc motor i iq 440-05(alla hjälp tack)

ja där ser man vad polaris åf kan... jag sa ju till han att jag viste om en polaris pro x 440 -01 till ett bra pris, som jag tänkt lyfta ner en 600 motor i, då börja han med att jag skulle byta drev andra förgasare,elsystem annan pipa osv. Skulle bli svin dyrt enligt han.
Skotern i fråga kostar 10.000kr komplett med defekt motor.

Sen sa han även att 440 skotrar köper de inte in. För att de var rena cross maskiner som äter kolvar till tusen, högvarvigt skräp. Nu har de slutat att tillverka 440 motorerna för att de var så värdelösa.

hah det stämmer inte ! dom slutade med 440 pga att man kunde köra en vässad 440 i 600 stock, och då var 440in vassare och allt fler åkte på trimmade 440 i den klassen, så dom tog bort den, så var det i sverige iaf ! tror det var samma problem i USA.

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
men om ja ska tolka de ni som nu har hjälpt mig så ska de mer eller minder bara va att stoppa ner 600cc motorn! och de är samma block på iq 440 motorn som på edge 600 motorn?

R

Robin

men om ja ska tolka de ni som nu har hjälpt mig så ska de mer eller minder bara va att stoppa ner 600cc motorn! och de är samma block på iq 440 motorn som på edge 600 motorn?
Samma block är det, 100% säker nu.

Enda krånglet som är, är ju bara hur du vill göra med pipan.

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
Samma block är det, 100% säker nu.

Enda krånglet som är, är ju bara hur du vill göra med pipan.

de skulle ju va bra om man fick till att bygga om orginal 600 pipan men de fukar väl med 440 pipan oxå va om man fixar stingern?

skönt att de va samma block i dom man sparar lite tid och pengar på de=)

Last edited:

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
andymannen hur går det?
jag får motorn till veckan så ja försöker samla på mig så mycke info som möjligt innan till motor bytet!

De är väl just pipan som är lite kronligt vet ej hur ja ska göra om ja ska prova att bygga om orginal 600ans eller om de går att få till så man kör på 440ins pipa!

Fly_Racing

Medlem
14 feb 2007
48
0
1
Pajala
Börja inte modifiera en std pipa. då måste man hålla på att mäta upp pipan så det blir rätt motstånd osv.. och det tror jah det är få som kan på fri hand. 440 blocket är samma som 600 blocket. ungefär iaf.. Men om du ska skruva dit std 600 cylindrar i 440 blocket måste cylindrarna svarvas ner. 3 - 4 mm.. och det måste oxå även en proffisionell göra!
Du tappar ju effekt med 440 pipan men det går att köra med den.. Givetvis men tror inte du märker av om 5 -6 hästar springer på grönbete!