Polaris RMK 800 -01 spänning på matta

Wezzli

Medlem
9 jan 2008
36
0
1
Piteå
Jag har haft isär hela boggien pga. missljud och fann inget speciellt där. Vi har monterat tillbaka boggien i ordning och jag har spännt mattan på känn men det skulle kännas säkrare att spänna den så mycket som man enligt Polaris själva ska.

Finns det någon som har konkret information på hur hårt jag skall spänna mattan på min RMK 800 från 01. Jag fick nämligen inte med någon owner's manual och det känns ju som att någon borde veta.

Jag vill alltså inte veta hur mycket du spände mattan på din MXZ, ET340 eller El tigre, jag vill veta hur mycket jag skall spänna mattan på min RMK 800 enligt owner's manual. Finns informationen där ute?

Ytterligare problemet är att mattan verkar ha tagit i tunneltaket vid tillfällen och nu är det ju så att mattan ser ju *****t ut som skit. Nu kollade vi så att det fanns mer än nog med spelrum för att mattan inte skulle ta, därav känns det inte som om detta vore problemet. I och med att mattan varit slapp tidigare har jag förståelse för att mattan kunnat lyfta upp i taket vid hög hastighet, men nu har vi ju spännt mattan ganska bra och missljudet kvarstår. Ljudet låter precis som kammar som får smaka skit, nästan som om dom slog mot någonting, men det gör dom inte. Det låter mycketl lite på nära håll eftersom motorn överröstar, men på håll, gärna bakifrån hör man det direkt. Någon som har någon ideé?

Mvh
Niklas.
 
Last edited:

Wezzli

Medlem
9 jan 2008
36
0
1
Piteå
kolla om slidesen är för långa så att dom inte sticker ut bakom
vändhjulet.
Det gör dom inte och det är överhuvudtaget inget ovanligt som sticker ut någonstans. Först trodde vi att det var glidytorna på insidan av mattan som knackade mot början av slidesen iom. att ballatarremmen var ospänd. Alla boggiehjul snurrar lätt utan belastning, däremot verkar det högra vändhjulet småwobbla ibland så det kullagret ska vi testa byta idag.
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Märkena i tunnelaket har nog uppstått när boggien har fjädrat ihop efter ett hopp eller liknande, ser likadant ut i min Rmk.

Vart även så på insidan skärmarna när jag körde motocross
 

Wezzli

Medlem
9 jan 2008
36
0
1
Piteå
Märkena i tunnelaket har nog uppstått när boggien har fjädrat ihop efter ett hopp eller liknande, ser likadant ut i min Rmk.

Vart även så på insidan skärmarna när jag körde motocross
I och med att du har en RMK så kanske du har en aning om hur hårt mattan skall spännas?
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Testa spänn lite till bara? Det kan väl inte vara så jäkla svårt.. eller så får du sitta och trycka på uppdatera-knappen ;)
 

Wezzli

Medlem
9 jan 2008
36
0
1
Piteå
Testa spänn lite till bara? Det kan väl inte vara så jäkla svårt.. eller så får du sitta och trycka på uppdatera-knappen ;)
Tro mig, det är generellt sett en mycket större mängd verkstad än snack när jag försöker fixa någonting. Jag skriver inte här för att jag vill ta den enklaste vägen genom allt och slippa felsöka allt själv, jag skriver här för att jag felsökt allt själv och fortfarande inte kommit fram till någonting betydande för undersökningen. Jag har provat alla möjliga olika spänningar på mattan, lös, hård, mitt emellan, mitt emellan mitt emellan och hård, mitt emellan mitt emellan och lös, osv. Det enda jag har kommit fram till med detta är att mattans spänning inte på något sätt påverkar detta missljudet...

Må så vara att mattans spänning inte är det mest vitala så länge som den inte rappar eller fladdrar som en bäver fastklämd mellan två träd. Nu vill jag enbart ha rätt sträckning på mattan så jag slipper fundera mer på det. Jag hittade en manual där det står 4.5kg 13" före vändhjulet ska glepa 1-1.3cm så detta ska jag prova. Jag uppskattar att ni försöker hjälpa, men det är inte mycket jag inte redan provat nu. Får se om det är kullagret som barkat.

MvH
Niklas
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Hur låter missljudet?? Om det nu går att förklara. Jag har ett missljud på min förra skoter (RMK 800 -00) det lät som att något slog mot plast eller liknande, svårt att förklara. Testade allt bara kunde man hittade inte heller något fel. Sen så träffade jag en kompis kompis som hade en sprillans ny RMK, hade väl gått 50mil, och så hörde jag att han hade samma ljud på sin NYA skoter. Då sket jag i det och lät det vara.

Hör du ljudet själv när DU kör?? Jag hörde inte mitt, det hördes bara när man stod på sidan och lyssnade.
Du verkar ju gått igenom det mesta. Så spänn den så att den inte drar snett så är det nog ingen fara.
 

Wezzli

Medlem
9 jan 2008
36
0
1
Piteå
Hur låter missljudet?? Om det nu går att förklara. Jag har ett missljud på min förra skoter (RMK 800 -00) det lät som att något slog mot plast eller liknande, svårt att förklara. Testade allt bara kunde man hittade inte heller något fel. Sen så träffade jag en kompis kompis som hade en sprillans ny RMK, hade väl gått 50mil, och så hörde jag att han hade samma ljud på sin NYA skoter. Då sket jag i det och lät det vara.

Hör du ljudet själv när DU kör?? Jag hörde inte mitt, det hördes bara när man stod på sidan och lyssnade.
Du verkar ju gått igenom det mesta. Så spänn den så att den inte drar snett så är det nog ingen fara.
Det låter ungefär som att kammarna slår i någonting, precis som du säger, ett plastigt ljud. Ljudet ter sig som ett räknande ljud, desto högre fart på mattan, desto mer frekvent ljud. Står man på avstånd och lyssnar när man kör iväg så hörs det klart och tydligt, samt när man gasar på rejält för att lägga medlyft. Man hör inte ljudet när man kör och det kan man ju enkelt förklara med att ljudet uppkommer under och skotern i princip är avskärmad så, motorn överröstar ljudet dessutom. Vad jag har märkt är bara detta wobblande vändhjul, som då blir nästa sak att kolla. Just pga. ljudets speciella karaktär i samband med att många av kammarna är *****t sönderflisade så har man ju i princip räknat med att det varit kammarna.
 
R

Robin

Låter det hela tiden eller vid vissa tillfällen?
Går mattan runt jämnt och fint om du hissar upp skotern och rullar den? Både fram och bak.
 

Wezzli

Medlem
9 jan 2008
36
0
1
Piteå
Du känner inte att det som "rycker" i skotern om du kör på jämna ganska låga varv på hårt underlag?
Har kännt det vid tillfällen tidigare, speciellt när jag hade överspänt mattan, men nu slakade jag av den till vad Polaris själva rekommenderar och det kändes bättre.

Låter det hela tiden eller vid vissa tillfällen?

Går mattan runt jämnt och fint om du hissar upp skotern och rullar den? Både fram och bak.
Det är olika när den missljudet kommer, vid acceleration låter det mer och vid lugn körning på plant underlag låter det i princip hela tiden. Då jag brände igenom en snöhög med medlyft så lät det inte, men ljudet kan ju ha studsat bort så att brorsan inte hörde det. Om jag hissar upp den så går den runt lätt och fint då man väl fått snurr på den, men den går ju lite trögt i början.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
hur höga kammar har du och hur lång (136-144) är den ,den fanns ju med 44 o 51 kammar .
spänningen 4,5 kg 13" 13-18 mm stod det i min manual och det är för hård spänning jag brukar släppa så mycket det går utan att mattan rappar på driven ,25-30mm och det har funkat.

kolla vändhjulen har du lager ras där så kan ju faktiskt hela axeln snurra med o låta illa eller någon/några kammmar som inte lossnat helt ,alt fel drivhjul eller matta (driven kuggar fel på mattans "drivtänder")
 

CHaggstrom

Aktiv medlem
3 okt 2007
84
0
6
Örsnköldsvik
Men om du skulle ta och kolla variatorremmen, låter kanske lite konstigt, men om det försvann när du brännde genom snöhögen! jag blev riktigt lurad själv, om remmen är lite sliten, alltså lite slirad på så kan det kännas riktigt mystiskt, du kan ju kolla iaf och hoppas det hjälper :hmmmm2:
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Det låter ungefär som att kammarna slår i någonting, precis som du säger, ett plastigt ljud. Ljudet ter sig som ett räknande ljud, desto högre fart på mattan, desto mer frekvent ljud. Står man på avstånd och lyssnar när man kör iväg så hörs det klart och tydligt, samt när man gasar på rejält för att lägga medlyft. Man hör inte ljudet när man kör och det kan man ju enkelt förklara med att ljudet uppkommer under och skotern i princip är avskärmad så, motorn överröstar ljudet dessutom. Vad jag har märkt är bara detta wobblande vändhjul, som då blir nästa sak att kolla. Just pga. ljudets speciella karaktär i samband med att många av kammarna är *****t sönderflisade så har man ju i princip räknat med att det varit kammarna.
Stämmer helt och hållet med det problemet jag hade också. Dock var inte mina kammar slitna så jag vet inte om de tog i nånstans.
 
R

Robin

Har kännt det vid tillfällen tidigare, speciellt när jag hade överspänt mattan, men nu slakade jag av den till vad Polaris själva rekommenderar och det kändes bättre.



Det är olika när den missljudet kommer, vid acceleration låter det mer och vid lugn körning på plant underlag låter det i princip hela tiden. Då jag brände igenom en snöhög med medlyft så lät det inte, men ljudet kan ju ha studsat bort så att brorsan inte hörde det. Om jag hissar upp den så går den runt lätt och fint då man väl fått snurr på den, men den går ju lite trögt i början.
Det jag skulle kunna tänka på är ju att låsningen till drivaxelagret på variatorsidan sitter löst, därmed får du en axel som vandrar i sidled, och samtidigt drar med sig mattan i sidled och får tex kuggarna på mattan (kommer inte på ordet nu pga trötthet;)) slår mot skenan/orna.
De skulle även förklara det oregelbundrna i det hela också.
Kan vara värt att kolla upp.

Eller att helt enkelt (något av) drivhjulen/et flyttat på sig en bit och därmed på samma sätt som ovan sneställer mattan.