Wildcat

Micke_61

Ny medlem
11 jan 2008
4
0
1
Hejsan

Har tänkt att köpa en skoter(Min första) har kollat runt på annonser och jämfört olika modeller och priser, har bestämt att köpa en skoter mellan 20 och 25 tusen kronor, och vad jag kan se så får man ganska mycket skoter om man köper en Wildcat/EXT för dom pengarna.
Problemet är att där jag bor står Arctic cat inte så högt i kurs för här åker man Polaris och lynx och alla säger att man ska inte köpa en sån maskin. Så finns det något man ska tänka på när man tittar på en 95/96 Wildcat/EXT vad kan var dåligt, vad bör man tänka på, en tanke är ju att dom maskinerna som finns på blocket verkar ju inte bli sålda så man funderar ju om något är dåligt med dom.
Hoppas på lite information från er proffs så att jag kanske kan köpa en skoter snart nu när det är så mycket snö och fint före.

Mvh
Micke
 

netram

Välkänd medlem
1 jan 2000
291
0
16
köp ingen ext 580 550, bara rackel med den motorn. jag har haft en wildcat touring 95, drivaxeln är en svaghet på dom.lite tung, stadig som loket, efi är ju bra om de inte racklar,
bra skjut i snurran.härligt ljud med dubbelpiporna.
efin tar inte mkt bränsle
men en snöfattig vinter som denna bör du nog inte betala mer än ca17-18 för en 95-96,
pruta, säkert många som vill sälja,
kolla efin , den ska blinka 1 gång om den är ok (när du vrider på nyckeln),
9 bultad variator är ett +.
om kolvarna är bytta +

jag skulle nog kunna tänka mig att köpa en igen, ljudet är ettrigt å härligt.
men räkna med att dom gått minst 1000 mil allt annat är skitsnack,
annars är ju en lynx 670 från 94 -96 helt rätt i kurs ca 17-20.
mkt rolig att köra på leden.
 

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
håller med netram själv har jag en arctic cat wildcat 93 efi och har inte haft nå som helst problem med min ochden går som ett skållat troll och härligt sound i 700spisen och snäll på soppa vad som sägs att arctic är skräp endera så är dom avundsjuk eller så måste dom bara ha nått att skylla på läste för ett tag sen ute på en sida att det var en skotertidning som hade gjort en enkät bla amerikanarna vilket märke som dom föredrog enkäten inhöll både mc o snöskotrar och det märke som kom på första plats var harley-davidson och på andra kom arctic cat o polaris på 3 plats så arctic är inte så dålig som allt folk säger och jag säger man ska inte lyssna på allt folk säger om arctic cat utan man får sortera bland det som sägs och sen bilda sin egen uppfattning av arctic cat men kolla upp mattan hur den ser utoch stötdämparen i boggien den bakre att gummibussningen sitter kvar och stryrlederna att det inte är glappt och provkör skotern på plats innan köp för att upptäcka ev fel och kolla kylvattnenbehållaren att den inte är tom och att du får alla kvitton på det som är köpt till skotern hls wildcat 700 92
 

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
tycker du ska satsa på en ZRT 600/800 istället. trippel på 120/150 hästar. du får en riktigt fin för 20-25.
VILL MAN VARA VÄN MED BENSINBOLAGEN OCH HAR SNACKAT MED EN SOM KAN ARCTIC OCH HAN REKOMENDERAR WILDKISSEN OCH ZRT 800 ZR800 SÅ ÄR DET STORT SETT BARA ATT HA VERKTYG MED SIG:beer::beer::rock::D
 

147

Välkänd medlem
3 feb 2006
312
0
16
KLX
köp ingen zrt racklar som fan och är idiottunga + idiottunga att dra igång det är först en skitskoter!
 

Zrt900

Välkänd medlem
4 jan 2008
162
0
6
Härnösand
Wildcatten jag hade var drift säker som fan vi hade tre st i umgängets kretsen o alla gick bra... Drog därimot soppa som ett jumbojett (förgasare på alla 3). Zrt mera pulver drog mindre soppa men mera mek tuvär...
 

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
Wildcatten jag hade var drift säker som fan vi hade tre st i umgängets kretsen o alla gick bra... Drog därimot soppa som ett jumbojett (förgasare på alla 3). Zrt mera pulver drog mindre soppa men mera mek tuvär...
så du menar att vildcatten dricker soppa då måste den ha varit felinställd för min tar 0.7 -0.9 l milen ochden satt det förgasare på fram tills iår då jag nu går över till 94 efi och ska laborera lite med spridarna och min går som ett skållat troll polarn har en zrt600 och den tar hiskligt med soppa men vad ska man ha en sportmaskin om den inte får ta lite soppa men wildkissen är drift säker maskin så länge man sköter om den och serva dom som man ska och tjänstevikt på vildkissen är 250 kg :beer::beer::ciao::ciao::hahaha:
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Man får mycket skoter om man köper en wildkisse.
Har haft 2, har 2 kompisar som haft varsin. samt en eannan kompis som har en 92:a med förgasare.

Ingen har strulat med EFI'n förutom den som sänktes i havet. Han köpte en beg ECU och så var maskinen i gång igen.

Det som strulat har varit spräckt kolv pga tjuvluft (kolla insugsgummin). Nyligen nöp en 93:a pga att oljepumpen gett upp. Antagligen havsvattnet som kom in för 4 år sedan.
Honade loppet på smt och beg kolv så var den igång. (olja i bensinen numera).

CDI for på min då den gått över 1000 mil.

Det som bör kollas är att vattenpumpen/oljepumpen funkar. Byt packningar o lager.

Sätt gärna i en 9-bultare det tjänar du på.

Annars är det en maskin slitstark motor, se bara till att du viktar om den. Orginalsetupen
gör att maskinen varvar för högt. Ska inte varva mer än 8100.

Den är också råstark så du kan vikta så den går på lägre varv vid touringfart sparar bensin och motor.

Kul maskin att laborera med i variatorerna, jag hade 9-bult med heelclickers och rollercam med 62-50. Attans vad den gick :)

Backväxeln är inget att hurra för på äldre arctic. Du måste vara försiktig när du använder den annars får du grader på fjäderbelastade pluggar i dreven så du endast kan backa.
 

dif

Medlem
21 maj 2006
28
0
1
Backväxeln är inget att hurra för på äldre arctic. Du måste vara försiktig när du använder den annars får du grader på fjäderbelastade pluggar i dreven så du endast kan backa.
Det där får du gärna berätta mer om. Jag har nämligen svårt att få i växeln igen efter att ha backat med min 93 EFI. Har slutat använda backen nu i rädsla att få backa ner den från fjället.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Backväxeln funkar så att det är fjäderbelastade stålknobbar som åker in i ett annat drev. Har man varit ovarsam att lägga i växeln, eller kanske bara genom nötning. Åker knobbarna inte in i hålen på det andra drevet pga grader.

Om du tar upp växellådan kan du slipa bort graderna.

En god vän lämnade nyss in alltihop och fick nya knobbar/fjädrar monterade och grader i hål bortslipade samt att kedjesträckaren byttes. Detta gick på 2500:-
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
För 25.000:- finns det mycket bättre maskiner än en vildkisse, om jag skulle köpa en sportskoter för dom pengarna så skulle jag kolla på efter en -99-01 600:a MXZ, ZR/ZL, XC, SXR det finns fina ex i den prisklassen det är betydligt mer skoter och utbudet gynnar dig som köpare.

//Lycka till