Kamhöjd, dyna och huv Grand Touring 583 -95

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Fråga ang. ombyggnad och mattbyte Grand Touring 583 -95

Hejsan

Har funderat lite på att "bygga om" grand touringen lite, eftersom att det mest är jag som kör den när farsan har blivit för lat.. :rolleyes:

Har några frågor ang. det:

*Vad är org. kamhöjd på denna modell, och vad är max kamhöjd utan att skrapa i tunneln?

*Har läst lite i forumet, men inte riktigt fattat. Är det så att det är s2000-chassi på denna modell, och isåfall är det omöjligt att byta huv från nyare chassi? (CK3?)

*Om inte möjligt att byta huv, kan man byta ut det fula lyset som sitter på de äldre modellerna?

*Funkar det att byta dyna till någon annan modell än s2000?

Tacksam för svar.

Last edited:

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Ang. huv byte så passar inte CK-3 huven "bult-on" på din skoter, däremot kan du byta buk till CK-3 och även huven.

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Okej, menade ju att man skulle byta allt, glömde att skriva det bara.:eek:

Men Ck-3 buken passar "bolt-on" på s2000 chassit då?
Jag tror inte det passar direkt, men efter lite borrning och eventuellt sågning så passar det nog fint.

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Okej, får väll försöka och få tag i en bättre begagnad buk och meka dit.

Ingen som vet nått om de andra, så som max och org. kamhöjd?

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jag tror du har F2000 chassit S2000 kom väl 96-97? Hur som helst så har jag S2000 chassit och bytte till zx plast. Buken passade hyffsat till och med popnitshålen undertill passade rakt av men runt fjädertornen och baktill så måste du modifiera en del och ck3 och zx är väl ganska lika i form? Så med andra ord så är det nog inga problem allt går att lösa :) Angående kamhöjd så är det plank-tricket, du fäster en planka som är högre och dra sedan runt mattan så ser/hör du om den tar i.

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Jag tror du har F2000 chassit S2000 kom väl 96-97? Hur som helst så har jag S2000 chassit och bytte till zx plast. Buken passade hyffsat till och med popnitshålen undertill passade rakt av men runt fjädertornen och baktill så måste du modifiera en del och ck3 och zx är väl ganska lika i form? Så med andra ord så är det nog inga problem allt går att lösa :) Angående kamhöjd så är det plank-tricket, du fäster en planka som är högre och dra sedan runt mattan så ser/hör du om den tar i.
Okej

Runt fjädertornen, blir det att kapa och plasta nytt eller räcker det med att kapa?

Får väll köra med plank-tricket då.. :p men tycker att man borde få plats med en 38mm iaf?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Okej

Runt fjädertornen, blir det att kapa och plasta nytt eller räcker det med att kapa?

Får väll köra med plank-tricket då.. :p men tycker att man borde få plats med en 38mm iaf?
Jag har nog sagt det 5 ggr det senaste halvåret men en gång till ska väl inte skada...

38 mm kammar är vad som max går in på f2000 och s2000 chassin. Kylarskydden (dubbskydden) i bandtunneln måste dock bort.

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Jag har nog sagt det 5 ggr det senaste halvåret men en gång till ska väl inte skada...

38 mm kammar är vad som max går in på f2000 och s2000 chassin. Kylarskydden (dubbskydden) i bandtunneln måste dock bort.
Kylarskydden? så det är ingen fara att kylningen kan paja om man tar bort dom?

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Okej

* Jag behövde inte kapa och tror att du inte heller behöver kapa nått men balja från zx har mycket högre/längre stötdämpare så det blir en del hål som man kan täcka för enkelt med aluminiumbitar eller plastbitar. Jag vet inte exakt hur F2000 ser ut men den har väl ännu kortare dämpare än S2000 har jag för mig.

* Du lär inte skada kylarna märkvärt, det är nog mattan som blir lite slipad på kammarna istället.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Hakar på denna tråd lite, ang matta.

Vad är det för delning o dyl på mattan? Jag har en Gr. Touring 470 -95, är också sugen på högre kammar.