Brickor i TRA variator?

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
540
11
18
Gävle
Funderar vad det var för brickor (M6?) som föll ut då jag tog ut justerskruvarna för att spänna på min MXZ 470? Var ska de sitta?, kör nu utan, det verkar gå fint!!??
Har jag rätt då jag tror de skall sitta "efter" själva excenter bulten, mot variatorns gods, i så fall orsak?, och hur f-n får man dit dem enkelt....

Nyfiken....
PS. nån som vet vad orginal inställning var? Kör på 4an nu. DS
 

MLt

Välkänd medlem
11 feb 2007
290
0
16
Bureå
Jag tror inte det ska sitta några brickor på TRA:n. Kanske om det är bytt muttrar på excentern, för orginal sitter det som en bricka fast på muttern. Orginal stod min MXZ -93 på 3:an men inställningen beror på hur mycker motorn varvar. 470 (-93-94) ska ligga ca 7350-7500 v/min enl. tek.data.
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Brickorna är väl de som sitter på justerskruvarna, och det är därför man inte ska plocka loss justerskruvarna helt utan bara lossa muttrarna så pass att man kan vrida skruvarna.
Plocka isär primären och lägg brickorna rätt igen.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
Det sitter inga brickor i tra 3'n på de justerskruvarna, inte på min iaf!
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
540
11
18
Gävle
Japp, nu börjar det likna nåt, just detta undrar jag alltså, var sitter de och varför?
En annan lite kul sak är jag just fann att skotern enligt regpapper är en 386, och ej en 470 som jag trodde, vad är detta, förresten jag kanske skulle göra en ny tråd av detta........
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
Det beror väl på att du eller någon annan gjort samma misstag?
Nej, jag var och frågade på en auk. ski-doo verkstad och han sa att det inte skulle vara några. Sedan lämnade jag in den för variatorkoll, justering, rengöring och linjering. Då hittade dom heller inget fel (syftar på att dom inte hittade något angående brickorna).
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
540
11
18
Gävle
OK, så det skall vara brickor och de skall vara på "insidan", dvs först bulten, sen brickan sen godset i variatorn. Fär väl kladda på lite fett för att hålla brickan på plats vid monteringen.

Det är en 1993a, står 470 på huven, nu står den i fjällen så jag får väl leta på cylindrarna vid nästa besök, där brukar väl kubiken stå antar jag?, vart?, är inte så hemma på rotax får jag erkänna. I reg bevis står det MX Z 386.
 

MLt

Välkänd medlem
11 feb 2007
290
0
16
Bureå
Då har den bruna och silver dekaler på huven och det bör vara en något trimmad 467:a (470)i den. Det sitter en bricka vid startapparaten där det bör stå 462,8 cc.
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
540
11
18
Gävle
Huven är gul med lila märken på och svart ruta......Och ett 50 år jubilee märke på.