Tips & Råd inför Viper köp

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Tja, kanske lite utmanande att på "Yamaha tråden" berätta att man köpt en Arctic efter att funderat på en Viper.... men har svårt att lyssna på alla då jag tror att flera av er är lite färgade av ert Yamaha ägande.....liksom jag troligen är av Arctic, den T-cat jag sålde 2001 var den överlägset bästa skoter jag någonsin ägt, får väl se om jag blir nöjd för det är det enda som räknas (Att Jag blir nöjd).

Jag är inte intresserad av nåt slöåkande på led då skulle jag köpt en ledcruser (Touring) vill ha lite kul också
:rock:
Det är väl ingen som sagt att ZR är en dålig maskin (förutom dom juvenila svar där arctic räknas som icke nämnbara kroppsdelar men dessa är ju lätt att bortse ifrån;)). Tvärtom, ZR-chassit är en gedigen och sund konstruktion men köregenskaperna är helt tvärtemot jämfört med Yamahas kortbandare från samma epok. ZR har kraftig viktförskjutning och därmed bra acc men sämre skidtryck. Framvagnen hanterar mogulgupp med bravur, likaså bakvagnen. Men för att tygla den fullt ut krävs lite tillvänjning. Du är ju van Arctic sen förut så det känns nog hemtamt:). Yamaha har en starkt kopplad boggi och låg tyngdpunkt. Skidtryck behålls bra även under gaspådrag => sämre acc men känns stabilare och kränger mindre. Hanterar inte lika lätt riktigt brutal led så bra som ZR. Den senare är också bättre utanför leden pga just viktförskjutning och lång fjädringsväg. SnoPro-paketet innebär ju kraftiga och fullt renoveringsbara dämpare också!

Suzuki 600:an med efi och APV-ventiler som du har på din -02:a är också en riktigt trevlig snurra. Lättstartad, lättgasad (tack vare efi), rapp och soppasnål. Inga specifika problem rapporterat heller. APV-ventilerna kräver rengöring med 100-200 mils intervall (lättare om det görs ofta än att låta dem koksa ihop helt).

mvh / Matti
 

Rulle_1968

Medlem
18 jan 2008
16
0
1
Kalix
Tack Matti för en bra jämförelse av maskinerna, var i går kväll på en premiärtur efter guppiga leder, tog även med min 10-årige grabb så det blev en bra test av fjädringen, inte en gång gick fjädringen i botten vilket jag tycker är klart godkännt om man räknar i hop vår vikt....ca. 130 kg...

Kändes även väldigt rapp på gasen så jag tror nog att det finns chans att jag blir nöjd.

Lite kul är att den zr jag köpt är en special beställd maskin som är svart, togs bara in 3 st i landet av denna 2002 alltså inte den vanliga "äckelgröna"

Nä nu må jag byta till AC forumet...:rolleyes:
 

Rulle_1968

Medlem
18 jan 2008
16
0
1
Kalix
Suck, att man bara orkar vara så "Frälst" i just det märke man själv äger så att allt annat är skit.... Jöp en Artic och kän pulsen stiga inte någon lättkörd Nippon som inte ger några utmaningar :aetsch: