Arctic Cat ZRT600 98 problem

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Finns en del motormodeller från suzuki som haft problem med statorn och där det är vanligt att man måste byta eller linda om.
Zrt 600 hör inte till dessa så kolla upp allt annat innan du skickar iväg statorn.
 

Vainyards

Medlem
11 okt 2007
32
0
1
Östersund
Finns en del motormodeller från suzuki som haft problem med statorn och där det är vanligt att man måste byta eller linda om.
Zrt 600 hör inte till dessa så kolla upp allt annat innan du skickar iväg statorn.
Okej, har inte hunnit mäta statorn än,

Men vad kan det finnas mer som strular? Känns som om jag kollat allting.

Testade dra igång den nyss, då starta den gick som den brukar, stängde av startade igen, men tredje gången så starta den inte igen.
 

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
58
Luleå
arcticcat.forum24.se
Okej, har inte hunnit mäta statorn än
Att dra igång skotern 3ggr. tar väl längre tid än att lossa kontakten och mäta....

Vet några som har haft problem med statorn på ZRT 600 så nog är det vad du måste kolla, och är det inte det felet så får man fundera vidare.
Men som vid all felsökning så är det uteslutningsmetoden man brukar få förlita sig på.
 

niclassahlen

Välkänd medlem
25 dec 2007
238
0
16
Kramfors
Aa precis , ist för att hålla på dra igång den och hålla på mät upp statorn ist . för jag tro knappast skotern börja gå som vanligt av sig igen om du bara starta den flera ggr om . mät upp statorn ist med dom värderna du fick av mig . timrå elbyggnad tar 1700kr inkl frakt för omlindning . dom lindade min förra veckan , men kolla även att dom lindat rätt innan du sätter tillbaka den ! för på min hade dom lindat spolarna spegelvänt .

Att dra igång skotern 3ggr. tar väl längre tid än att lossa kontakten och mäta....

Vet några som har haft problem med statorn på ZRT 600 så nog är det vad du måste kolla, och är det inte det felet så får man fundera vidare.
Men som vid all felsökning så är det uteslutningsmetoden man brukar få förlita sig på.
 

Vainyards

Medlem
11 okt 2007
32
0
1
Östersund
Att dra igång skotern 3ggr. tar väl längre tid än att lossa kontakten och mäta....

Vet några som har haft problem med statorn på ZRT 600 så nog är det vad du måste kolla, och är det inte det felet så får man fundera vidare.
Men som vid all felsökning så är det uteslutningsmetoden man brukar få förlita sig på.
Aa precis , ist för att hålla på dra igång den och hålla på mät upp statorn ist . för jag tro knappast skotern börja gå som vanligt av sig igen om du bara starta den flera ggr om . mät upp statorn ist med dom värderna du fick av mig . timrå elbyggnad tar 1700kr inkl frakt för omlindning . dom lindade min förra veckan , men kolla även att dom lindat rätt innan du sätter tillbaka den ! för på min hade dom lindat spolarna spegelvänt .
Skulle mäta statorn ikväll. Men visade sig att farsan lånat ut multimetern till någon så får vänta tills imorrn när vi får tillbaka den.

1700:- var ju inte allt för farligt jämfört med att köpa en ny.
 

niclassahlen

Välkänd medlem
25 dec 2007
238
0
16
Kramfors
Aa du får göra det . . ne jag vet det är bra pris . 6 mån garanti också . men kolla så dom satt spolarna i rätt följd när du få tillbaka den . för dom strula till det på min så dom va skiftad så ja lämnade in skotern på verkstad för ja visst inte vad det kunde vara för fel när ja hade ny lindat så nu fick jag punga ut några tusen där i onödan också
 

Vainyards

Medlem
11 okt 2007
32
0
1
Östersund
Aa du får göra det . . ne jag vet det är bra pris . 6 mån garanti också . men kolla så dom satt spolarna i rätt följd när du få tillbaka den . för dom strula till det på min så dom va skiftad så ja lämnade in skotern på verkstad för ja visst inte vad det kunde vara för fel när ja hade ny lindat så nu fick jag punga ut några tusen där i onödan också
Aha, jobbigt, skall ut och mäta nu, fick inte den rackarns multimeterns förns idag:(, Det är ju lites mått jobbigt nu när det snöat rätt mkt senaste dagarna att inte kunna köra:(
 

Vainyards

Medlem
11 okt 2007
32
0
1
Östersund
Nu har jag varit ute och mätt, men hittar inte de tre rena färgerna, och har mätt kors och tvärs, höger och vänster.

Var ut och pratade med bengan på bengas motor igår. Han trodde inte det var Statorn, skulle det vara den är det av eller på enligt honom
 

lonewolfxxx20

Medlem
6 dec 2010
10
0
1
hej har samma fel som dig... har du hittat felet på din? för min börjar blödra när jag ger gaspådrag. men går väldigt fint på tomgång o startar lätt.
 

jock3arn

Välkänd medlem
4 mar 2009
182
0
6
skellefteå
kolla motor jorden vet dock inte vars de sitter på 98 orna. På min 96 a satt den på kåpan ovanför sväng hjulet. En till grej du kan prova är att ta lös den vita sockerbiten som finns på en av kablarna som kommer ut ur statorn och vrida den ett halvt varv åt höger om du står vid sidan om skotern och är riktad mot styret. Då ska halva socker biten vara utanför den andra. Det de gör är att de kopplar bort all el som kan vara jobbig mot dig. Dock när du ska stänga av den så måste du dra ut tändstiftshattarna. Vet inte om de fortfarande hade denna sockerbit på 98orna... kanske vart lite tjorvigt... önskade jag hade en bild men det kanske är nån som har det som kan visa dig bättre. =)
 

jock3arn

Välkänd medlem
4 mar 2009
182
0
6
skellefteå
grejjen är ju den att jag inte har nån bild då jag sålde skotern för 2 år sedan... men ta några bilder på iskuberna som går från statorn hyffsat nära och från även från avstånd till mig så borde jag kunna rita och illustrera hur du ska göra... Email/ jock3arn@hotmail.com

/ jocke