Besvikna

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
Re: Sv: Besvikna

och hur många av alla sportskotrar följer de?

men att folk som kör bil alldeles för fort blir det knappt nå liv om? men här på forumet så är man värsta tjuven enligt scaleos om man kör 80/90 med bra sikt? sen finns det idioter så ibland är man livrädd när man inte ser runt hörnet och tänker nu kommer det 2 killar i 120 blås och frontar med mig.,
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Sv: Re: Sv: Besvikna

men att folk som kör bil alldeles för fort blir det knappt nå liv om? men här på forumet så är man värsta tjuven enligt scaleos om man kör 80/90 med bra sikt? sen finns det idioter så ibland är man livrädd när man inte ser runt hörnet och tänker nu kommer det 2 killar i 120 blås och frontar med mig.,
har du tänkt på att du kan vara "dåren" som blåser 80-90??? och frontar med någon?
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Det är ju faktiskt helt omöjligt att säga men gillar du verkligen inte skotern så bör du iaf prova den några gånger till innan du bara går och köper en

Och så kan det ju vara lämpligt att kolla vad de andra märkena har att erbjuda
"pröva" några gånger? hur många och hur ofta brukar vanligt folk få pröva nya skotrar?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.258
79
48
Övik
"pröva" några gånger? hur många och hur ofta brukar vanligt folk få pröva nya skotrar?

Hos en riktig skoterhandlare ska det finnas tillgång att provköra maskinen, med tanke på vad en ny maskin kostar idag. Om inte annat bör man kunna begära det på något annat ställe, om handlaren ligger taskigt till geografiskt. Kan inte det ordnas är inte handlaren speciellt intresserad av det dom håller på med..
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Jag var runt tre ställen idag och ville prova en mountain maskin.

Ingen kunde ställa upp med en.

Iochförsig förstår jag att man inte alltid kan ha demo maskiner till hands.

Men att varje firma bör väl kunna få generalagenten att ordna en happening på varje firma där man kan testa olika maskiner.

En demodag.

Skotrar kostar ju uppemot 130 000 -140 000:-, så man vill ju gärna prova innan man köper en så dyr produkt.

Ingen skulle väl köpa en bil/båt för de pengarna utan att ha provat först.

Nåja, det kanske blir bättre framöver ifall fler än jag påtalar det.

Eller tycker ni att jag har fel?

MVH B
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jag har en Lynx Touring 08 och kan säga att den är inte jättemjuk precis. Särskillt när man åker ensam. Nästan stötig när man kör solo. Men när man sitter 2 eller 3 på då blir den underbar och det är ju det jag mest använder maskin till så inget problem för mig.

Fattar vad femmnia ägaren menar , men du måste leva med en maskin ett tag för att inse kvaliteerna i tex en Lynx adventure eller xtrim för den delen. Lynx är av tradition hårt satta och det tar tid innan dom är inkörda.
 

Purk

Välkänd medlem
23 jan 2008
280
1
18
Västerbotten
det känns jävligt hårt att man ska vänja sig vid skotern. det gör ju att första 10-15 milen blir en mardröm om man ska köra in den.
 

joorå

Välkänd medlem
28 sept 2007
118
0
6
rätansbyn
haha oj oj måste jag bara säga.....
snälla prova att sticka ut och köra efter en led i 100 blås med 5.9an så ska du se hur kul den är.

skotrarna är byggda för att köras HÅRT och inte nån jäkla söndags åkning.

joorå måste bara fråga. är ni en lynx verkstad och du kan inte få till skotern ?
hoff jag hade inte vela lämna in min skoter dit isåfall.
alla handlar om kunskap och tålamod för att få skotern att gå som man SJÄLV vill ha den.
och tycker man att skotern är spårkänslig så är det kanske för deras skidor som varken jag eller dom flesta på detta forum tycker är sköna.
nya skidor + tålamod att få den att gå som man vill och när man väl är där så kan jag då säga att man ligger så långt efter med en skoter från -01.
du kan inte ens jämnföra när dom är inställda "rätt"
klart vi kan få till skotern så bra det går, men ja kan ju bara säga att ctrl skidorna är rena dyngan, ska man få dom att gå bra så slänger man på ett par slp powderpro, har vi fått gjort på många lynxar nu.. pga missnöjda kunder... men jag trivs iallafall inte med lynxarna..

titta hur långt yamaha har kommit i utvecklingen mot tex. lynx. lynxarna har ju rena stenålderskonstruktioner mot yamaha. titta på tex motorn i en ny yamaha, hur lång tid tror du det skulle ta innan rotax kom med nåt liknande..? lynx och ski-doos fyrtaktare är ju rena blyklumparna. slöa v-twins på ca 80 hkr, när kommer dom med en fyrtakt som är nåt att ha?:stupid:

nej, japanerna kan bygga skotrar dom.......:rock:
 

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
klart vi kan få till skotern så bra det går, men ja kan ju bara säga att ctrl skidorna är rena dyngan, ska man få dom att gå bra så slänger man på ett par slp powderpro, har vi fått gjort på många lynxar nu.. pga missnöjda kunder... men jag trivs iallafall inte med lynxarna..

titta hur långt yamaha har kommit i utvecklingen mot tex. lynx. lynxarna har ju rena stenålderskonstruktioner mot yamaha. titta på tex motorn i en ny yamaha, hur lång tid tror du det skulle ta innan rotax kom med nåt liknande..? lynx och ski-doos fyrtaktare är ju rena blyklumparna. slöa v-twins på ca 80 hkr, när kommer dom med en fyrtakt som är nåt att ha?:stupid:

nej, japanerna kan bygga skotrar dom.......:rock:
Jobbar du verkligen på lynx ? Lynx lär ju få xp chassit nästa år , kanske tom e-tec motor. Då kan det bli svårt att sälja yamaha .
 

Tibur

Välkänd medlem
30 nov 2007
328
0
16
Piteå->Långträsk
ctrl skidorna är det inge större fel på, men de ska ha dubbelstål för att inte vara för spårkänsliga på hårt underlag, sen är förstås slp skidorna jättefina dock kan de bli lite trögstyrda pga den djupa kölen.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
klart vi kan få till skotern så bra det går, men ja kan ju bara säga att ctrl skidorna är rena dyngan, ska man få dom att gå bra så slänger man på ett par slp powderpro, har vi fått gjort på många lynxar nu.. pga missnöjda kunder... men jag trivs iallafall inte med lynxarna..

titta hur långt yamaha har kommit i utvecklingen mot tex. lynx. lynxarna har ju rena stenålderskonstruktioner mot yamaha. titta på tex motorn i en ny yamaha, hur lång tid tror du det skulle ta innan rotax kom med nåt liknande..? lynx och ski-doos fyrtaktare är ju rena blyklumparna. slöa v-twins på ca 80 hkr, när kommer dom med en fyrtakt som är nåt att ha?:stupid:

nej, japanerna kan bygga skotrar dom.......:rock:
Både rätt och fel tycker jag. Finish mässigt är Yamaha klart läckrare än Lynx. Att göra ett så generellt påstående om att Yamaha är före i utvecklingen jämfört med Lynx haltar lite. Lynx v-twin vann tex i snowmobile mot phazern trots att den är stenålder enligt dig.

Yamhan var helt värdelös i snö medan Lynx v-twin tuggar sig fram i snön. Det visar att märkena har helt olika målsättningar med sina skotrar. Lynx vänder sig till profesionella fjällfarare renskötare osv medan Yamaha till talar the urban cowboy.

Ska jag generalisera så är Lynx mycket mer SNÖ skoter än samtliga Yamaha modeller som är mer av karaktären leksaker.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
ser ut som att blev tjaffs av den hær tråden också. det ær nåt fel i alla skotrar. det gæller bara att
ni hittar den som passar er och inte gnælla før mycket.
 

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
ja, lynx i klövsjö.. jo, lynx kommer att få xp chassie....
Jag har kört en xtrim 600 08 i några dar , det jag tyckte va problemet va för lite skidtryck/stryrkänsla/vinglig när man satt ner "normalt", men står man upp eller sitter väldigt långt fram och kör funkar den .
Hur skulle ni på verkstan ljustera för att rätta till det?
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
hmm knepigt vad många som verkar utnyttja stå-chassin till att sitta på skotern?Jag hade en rc 600 sdi 07 och det är ju skönare att stå och kunna parrera med hela kroppen en dålig led än att sitta på dynan.Sitter man så spelar du ju "nästan" ingen roll vilken skoter man har för man hoppar ju okontrollerat runt på dynan.Ännu enklare lösning på problemet tycker du inte om lynx så köp den inte.Men jag säger bara att det finns en orsak till varför det går så bra för lynx på crossbanorna och varför de toppat försäljningslistorna de senaste åren.Plockar för övrig ut min x-trim 600 08 idag och ska upp till stugan där det är 1m lössnö mumma ;-)
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
En bra kommentar där av jimler, Alla kan inte älska Lynx så är det med det. Fast jag gillar Lynx så ogillar jag inte andra märken för det. Har haft alla sorter och kommer även i forsättningen att titta på alla märken när det blir dags att byta igen.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
hehe jag gillar nog itne något speciellt märke men kör yamaha.

har provat lynx men inte dom nyaste revo chassiena.
det jag har provat av lynx så är det riktiga blyklumpar.
enduro -02/enduro -97

båda kändes enormt trötta och stora