Mxz 600x -08

_beast

Aktiv medlem
30 nov 2007
72
0
6
var till finland idag och hämta en helt ny skoter, fråga är nu hur kör man in den? för det är väll inte bara att hoppa och köra fullt som en dåre :)
 

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
Det viktiga är väl att inte ligga på för högt varv eller hög belastning länge , i huvudsak ringarna som ska slitas in utan att usättas för hög temp i början.

Hur mycket billigare blir det att hämta en maskin från finland?
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Kör som vanligt förutom att du ska inte göra längre fullgasrepor (över isar osv), det där med att man ska ta det sååå försiktigt är bara bull enligt mig..
 

_beast

Aktiv medlem
30 nov 2007
72
0
6
Gav faktist 76000kr för den, var där igår och frågade efter beg, men var så jäkla dyrt enligt mig eftersom jag inte fick dra momsen, då sa han bara 8000€ för en ny skoter eftersom du kan dra momsen direkt i finland. Sa bara att jag kommer med släp och hämtar imorgon :)
 

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
Läs instruktionsboken om den inte är på finska? ;)

Man ska då köra in den med ojämn gas, lite svårt kanske för att du ska samtidigt köra i remmen med jämn gas.

Du kan också tänkta på att varmköra den ett tag innan du kör iväg


ps. Stoppa INTE olja i bensinen den första tanken.
 

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
Gav faktist 76000kr för den, var där igår och frågade efter beg, men var så jäkla dyrt enligt mig eftersom jag inte fick dra momsen, då sa han bara 8000€ för en ny skoter eftersom du kan dra momsen direkt i finland. Sa bara att jag kommer med släp och hämtar imorgon :)
Hur funkar det? måste du inte betala momsen sen i sverige? Gäller garantin i sverige ?
 

_beast

Aktiv medlem
30 nov 2007
72
0
6
eu land, garantin gäller, eller visst är det så det funkar med eu land? :p
 

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
eu land, garantin gäller, eller visst är det så det funkar med eu land? :p
Eu land gör väl bara att det blir lättar att importera och regga den , garanti i annat land är upp till tillverkaren att avgöra tror jag.
Dock är det väl viktigt att få ec tillverkarintyget för reggningen i sverige.Det är det som brukar stoppa import från usa.

Hör av dig hur det går när allt är klart.
 

_beast

Aktiv medlem
30 nov 2007
72
0
6
jaja men saken är iallafall att han lovade 2års garanti, bor ju ifs bara 2mil varifrån jag köpte den. Momsen funkar nästan som i sverige, fast i finland får man som företagare dra av den direkt i kassan istället för att vänta till december då alla avdrag görs mm.
 
D

Deleted member 9532

Jag har fått instruktioner om att man ska piska skotern från början så att delarna lägger sig fort och sedan serva den.
 

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
jaja men saken är iallafall att han lovade 2års garanti, bor ju ifs bara 2mil varifrån jag köpte den. Momsen funkar nästan som i sverige, fast i finland får man som företagare dra av den direkt i kassan istället för att vänta till december då alla avdrag görs mm.
Ok , du köper den som företagare, men momsen skjuts i princip bara upp då eller? 2mil är säkert närmare än för dom flesta..
 

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
Jag har fått instruktioner om att man ska piska skotern från början så att delarna lägger sig fort och sedan serva den.
Läst en liknande teori , man ska alltså belasta motorn hårt snabbt och kort tid och sen låta den svalna ordentligt , och sen upprepa det några gångare.
Att mala på hårt innan lager och ringar satt sig kan annars skapa för mycket värme , men för snäll körning ska kunna "polera" cylinder och lagerytor innan dom hinner slitas in.