Hej nu är man i brydderi, ska byta kolvar på en 600 ho -03 eftersom den inte hade någon kompa.
har tittat runt och bestämmt mig för att köpa wiseco kolvar, dom var en 150 kr billigare än orginal är det dumt att köpa wiseco, har ju kollat lite på forumet och det dom gnäller över är att man måste varköra?
Nu har jag några frågor som jag undrar över.
1. Det följer inte med något nållager till dessa kolvar, funkar det att köpa orginal nållager och motera dit på dessa kolvar, eller måste man ha speciella eftersom det är wiseco? Orinaln nållagrena är ju dom härliga med lösa rullar, som säkert kan oness en hel del vid motering:laugh:
2. Sedan är det med kolvringar, nu förutsätter jag att jag får rätt ringar, för det jag är osäker på är ju vilka ringar som inte får köras i min motor och vilka som går bra, finns ju crome ringar mm, har wiseco dessa orginal på sina kolvar? Sedan kör väl wiseco kolvarna med 2 ringar i stället för en som det sitter orginal på rotax kolvarna, borde väl bara vara en fördel...tycker jag? Är det något speciellt man bör tänka på vid motering, om dessa är koniska och ska vändas någon speciell väg?
3. Knastrena som följer med kolvarna, hur ska dessa vridas vid motering, så dom inte hoppar lös? orgnial knastrena har ju som en "krok" som man vrider in bakom "kanten", är det bättre att köra med orginal knastrena om det nu går?
tacksam för svar.
P:S borde ju bli skillnad om man hade 115 psi på en och 15 på den andra :rock:
har tittat runt och bestämmt mig för att köpa wiseco kolvar, dom var en 150 kr billigare än orginal är det dumt att köpa wiseco, har ju kollat lite på forumet och det dom gnäller över är att man måste varköra?
Nu har jag några frågor som jag undrar över.
1. Det följer inte med något nållager till dessa kolvar, funkar det att köpa orginal nållager och motera dit på dessa kolvar, eller måste man ha speciella eftersom det är wiseco? Orinaln nållagrena är ju dom härliga med lösa rullar, som säkert kan oness en hel del vid motering:laugh:
2. Sedan är det med kolvringar, nu förutsätter jag att jag får rätt ringar, för det jag är osäker på är ju vilka ringar som inte får köras i min motor och vilka som går bra, finns ju crome ringar mm, har wiseco dessa orginal på sina kolvar? Sedan kör väl wiseco kolvarna med 2 ringar i stället för en som det sitter orginal på rotax kolvarna, borde väl bara vara en fördel...tycker jag? Är det något speciellt man bör tänka på vid motering, om dessa är koniska och ska vändas någon speciell väg?
3. Knastrena som följer med kolvarna, hur ska dessa vridas vid motering, så dom inte hoppar lös? orgnial knastrena har ju som en "krok" som man vrider in bakom "kanten", är det bättre att köra med orginal knastrena om det nu går?
tacksam för svar.
P:S borde ju bli skillnad om man hade 115 psi på en och 15 på den andra :rock:
Last edited: