XC 500 SP -00 Hur läser man av miltalen?

kenka

Medlem
6 feb 2008
24
0
1
Sollefteå
Jag har en Polaris XC 500, Anniversery modellen som kom -00. På denna skoter så står hastigehetsmätaren efter MPH istället för KM/H - hur kan man då läsa av milavtalen?

knatt3

Välkänd medlem
12 aug 2007
173
0
16
skellefte
Sv: XC 500 SP -00

Jag har en Polaris XC 500, Anniversery modellen som kom -00. På denna skoter så står hastigehetsmätaren efter MPH istället för KM/H - hur kan man då läsa av milavtalen?
1 miles = 1,6 km

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik

Kanske lite sent nu men det skulle ÅF ha bytt gratis. Var samma på farsans skoter när han köte den ny, dom bytte på första servicen. Men du har väl den inre skalan som är i km/h?? Men som sagt så får du räkna om hur långt den gått.

kenka

Medlem
6 feb 2008
24
0
1
Sollefteå

Kanske lite sent nu men det skulle ÅF ha bytt gratis. Var samma på farsans skoter när han köte den ny, dom bytte på första servicen. Men du har väl den inre skalan som är i km/h?? Men som sagt så får du räkna om hur långt den gått.
Hum, känns inte så himla skoj - Köpte skotern av en ÅF, och dom sa att den gått x antal mil. Suck

R

Robin

Varför inte bara köpa en km/h mätare och snurra fram/bak den till rätt miltal?

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna

Begagnad mätare får man för runt femhundringen men en ny kostar några tusenlappar.

Förresten är 1 mile 1.609 kilometer. Bara räkna om.

Vidare har vi 6 plusgrader i solen. Helvete.

kenka

Medlem
6 feb 2008
24
0
1
Sollefteå

Varför inte bara köpa en km/h mätare och snurra fram/bak den till rätt miltal?
Ah, är ju sak samma om det är km/h eller mph, problemet framkom ju nu när jag märkte det - skotern har gått 400mil mer än vad ÅF angav - så jag har betalt mer än vad jag borde - Sedan om det står MPH eller KM/H har ju egentligen mindre betydelse.

D

Deleted member 9532

Ah, är ju sak samma om det är km/h eller mph, problemet framkom ju nu när jag märkte det - skotern har gått 400mil mer än vad ÅF angav - så jag har betalt mer än vad jag borde - Sedan om det står MPH eller KM/H har ju egentligen mindre betydelse.
Jag klev på samma nit! Kom på det efter, men han kompenserade med ny matta, handtagsvärmare, boggiehjul, tankväska, dödmansgrepp, och 5000:-

Måste säga att jag aldrig blivit så otroligt bra bemött och fått så mycket för ett så litet misstag! Mycket nöjd!

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna

bara att påpeka detta till din handlare och se vad han är villig att göra åt saken
Bra om du har tänkt på vad du vill ha i kompensation så att du är lite förberedd före du pratar med handlaren, säger dom nej så är det bara att muttra lite om Allmänna Reklamationsnämnden så ska du se att det händer något.

kenka

Medlem
6 feb 2008
24
0
1
Sollefteå

Har skickat iväg ett mail till dom nu. Det kan ju även vara så att handlaren i fråga inte var fullt medveten om detta. Får hoppas på ett positivt svar bara.

kenka

Medlem
6 feb 2008
24
0
1
Sollefteå

Jag klev på samma nit! Kom på det efter, men han kompenserade med ny matta, handtagsvärmare, boggiehjul, tankväska, dödmansgrepp, och 5000:-

Måste säga att jag aldrig blivit så otroligt bra bemött och fått så mycket för ett så litet misstag! Mycket nöjd!

Vilken handlare var det?

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna

Har skickat iväg ett mail till dom nu. Det kan ju även vara så att handlaren i fråga inte var fullt medveten om detta. Får hoppas på ett positivt svar bara.
Är nog bättre om du ringer till dom men bäst är nog om du åker till dom.

kenka

Medlem
6 feb 2008
24
0
1
Sollefteå

Enligt handlaren så är km/h nästan alltid den mindre graderingen på hastighetsmätaren. Nu börjar jag bli osäker. Trippen stämmer ju inte för fem öre iallafall, förre ägaren sa att skoten gått ca xx mil, handlaren säger samma sak, men vad är egentligen sanningen? Finns två skalor på hastighetsmätaren, en MPH (Som också är den "stora" graderingen på min mätare) och en mindre skala som på min är KM/H. Man kan ju nästan anta att alla, eller iallafall dom flesta skotrar som ÅF tar in i Sverige har en hastighetsmätare som är korrekt, dvs för oss människor i Europa som har för vana att använda oss utav kilometer istället för miles. Nå, är det någon som har någon susning om vad det kan röra sig om? Har alla Polaris KM/H gradeingen i små siffror?

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå

Nej inte vad jag vet i alla fall.... på farsan wiiidetruck så är det bara km/h vill jag minnas

kenka

Medlem
6 feb 2008
24
0
1
Sollefteå

Nej inte vad jag vet i alla fall.... på farsan wiiidetruck så är det bara km/h vill jag minnas
Nja, jag tycker ju det jag också. Vi bor ju i Sverige - så varför ha en amerikans gradering? Låter ju helt befängt i mina öron och det värsta var ju att det var en Polarishandlare som tydligen hade sagt detta!?

Peter_l2

Aktiv medlem
21 jan 2006
79
0
6
.

Nej då alla Polaris har in mph mätare jag hade en xcr 440 en gång som det satt mph mätare på men det är nog den ända åxå. på edgen som jag har nu är det km yttre och mph inre och samma va det på förra skotern också en 98as indy 700

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare

alla polarisar jag har haft å har har då km/h som standard, hur långt den har gått räknas i km å km/h är störst å ytterst på hastighetsmätarn

kenka

Medlem
6 feb 2008
24
0
1
Sollefteå

alla polarisar jag har haft å har har då km/h som standard, hur långt den har gått räknas i km å km/h är störst å ytterst på hastighetsmätarn
Precis vad jag kunde tänka mig - problemet att det var omvänt för mig, MPH var störst och ytterst. Hur som helst - det verkar ha löst sig något som när. Handlaren skickade en ny matta till mig som kompensation. Tyvärr hjälper detta inte mig speciellt mycket - jag menar, vem vill köpa en skoter som gått över 1000 mil?

Peter_l2

Aktiv medlem
21 jan 2006
79
0
6
.

Precis vad jag kunde tänka mig - problemet att det var omvänt för mig, MPH var störst och ytterst. Hur som helst - det verkar ha löst sig något som när. Handlaren skickade en ny matta till mig som kompensation. Tyvärr hjälper detta inte mig speciellt mycket - jag menar, vem vill köpa en skoter som gått över 1000 mil?
stirra dig inte blind på miltalen det är skicket som avgör! kan vara en toppen skoter även fast den gått långt..