rx1 variatorbestyckning

hoppa

Medlem
11 jul 2007
34
0
1
hej,undrar om det finns några tips på bra variatorbestyckningar om man ska köra sakta typ pulkdragning.har ev tänkt köpa en rx1a men har hört att den är lite svår att köra sakta med.jag vet att den inte är byggd för det men viljan att både kunna köra sakta och dra pulka samt leka med vänner är stor.med sakta menar jag max 20 km/h.går det inte så får jag leta någon annan modell men hoppas att det finns en bra lösning på detta.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ett tips är att byta fjädern i primärvariatorn...
Fjädrarna har ju olika start och sluttryck, tex 160/300...
Det första är ett värde på hur "stark" fjädern är i början av ihoppressningen, det andra är ett värde på hur stark den är när variatorn är fullt utväxlad...
Om du byter till en fjäder med samma sluttryck men ett lägre starttryck kommer variatorn att börja driva vid ett lägre varvtal så det blir lättare att smygköra, men den kommer ändå varva rätt när du matar på...
Hör med din handlare, han borde ha tabeller på olika fjädrar till din maskin...

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Du kan ju dreva ner lite i samband med ombestyckning av variatorn också.
Men att köra sakta med en RX'1a är inget jag skulle rekommendera.

Nu vet jag inte vilken årsmodell du hade tänkt men dom utan fläkt har lätt för att gå rätt så varmt vi slö körning.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Problemet med att köra sakta är inte variatorerna utan överhettning.
Men skaffa grön fjäder så drar den på något lägre varvtal, sluttrycket är ganska lika så maxvarven skall inte ändras.

Sedan så är olika RXare drevade olika, vilken modell funderade du på?

hoppa

Medlem
11 jul 2007
34
0
1
Problemet med att köra sakta är inte variatorerna utan överhettning.
Men skaffa grön fjäder så drar den på något lägre varvtal, sluttrycket är ganska lika så maxvarven skall inte ändras.

Sedan så är olika RXare drevade olika, vilken modell funderade du på?
04-05 warrior hade jag tänkt eller 05as rage.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Warriorn har 23/38 i drevning jämfört med korta maskinen som har 24/38.
På med grön fjäder (30/118 istället för original 35/120) så får du ner tillslaget något.

Jag har även monterat in Heavy Hitters och annan helix som bl.a är ursvarvad för overdrive.

Extrakylare är att rekommendera (läs: måste) vid pulkadragning.

Jag drar pulka med familjen åkandes i ca 70-100 mil / säsong med min Warrior. Skulle rekommendera Warrior då det är bra att ha lite extra pulver då behovet finns.

hoppa

Medlem
11 jul 2007
34
0
1
Warriorn har 23/38 i drevning jämfört med korta maskinen som har 24/38.
På med grön fjäder (30/118 istället för original 35/120) så får du ner tillslaget något.

Jag har även monterat in Heavy Hitters och annan helix som bl.a är ursvarvad för overdrive.

Extrakylare är att rekommendera (läs: måste) vid pulkadragning.

Jag drar pulka med familjen åkandes i ca 70-100 mil / säsong med min Warrior. Skulle rekommendera Warrior då det är bra att ha lite extra pulver då behovet finns.
vad är heavy hitters,extrakylare i tunneln längst bak eller någon annan kylare typ oljekylare,någon skrev om en fläkt.är det något original tillbehör som finns att köpa.

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
hej,undrar om det finns några tips på bra variatorbestyckningar om man ska köra sakta typ pulkdragning.har ev tänkt köpa en rx1a men har hört att den är lite svår att köra sakta med.jag vet att den inte är byggd för det men viljan att både kunna köra sakta och dra pulka samt leka med vänner är stor.med sakta menar jag max 20 km/h.går det inte så får jag leta någon annan modell men hoppas att det finns en bra lösning på detta.
hoppa

Varför skrev du inte dina frågor kring RX-1 i Yamaha forumet istället ?

Läs Forum reglerna !

.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
vad är heavy hitters,extrakylare i tunneln längst bak eller någon annan kylare typ oljekylare,någon skrev om en fläkt.är det något original tillbehör som finns att köpa.
Heavy Hitters är ett variatorkit med justerbara vikter.:rock:

Sedan kan man montera på ECP-filterkit om man har den gamla förgasarmodellen, ger en hel del pulver och ett sjujäkla gassvar. Även det är också :rock:

Extrakylare är den som sitter längst bak. Fläkt har endast de nyare FI-modellerna.

hoppa

Medlem
11 jul 2007
34
0
1
hoppa

Varför skrev du inte dina frågor kring RX-1 i Yamaha forumet istället ?

Läs Forum reglerna !

.
hej,detta är mitt första inlägg på detta forum så jag hade inte riktigt koll på vart jag skrev mitt inlägg.men är tacksam för hjälp att flytta mitt inlägg till rätt forum,är ingen större datahacker så detta är inte min starkaste sida.tackar alla som har visat intresse att hjälpa mig med mina frågor.har läst forumreglerna och du har helt rätt att det här är helt fel forum.