320 -> 307: hur mycke ska jag korta av boggien?

Jääänz

Välkänd medlem
31 aug 2006
246
0
16
skellefte
tjenare,
som rubriken lyder undrar jag hur mycket som jag ska korta av min boggie så jag ska få in en 307:s matta i min enduroboggie som har 320 orginal?

såsom jag har mätt kommer 90mm bli bra, men jag är inte heller helt säker.

och 90mm gör att med mattspännarn kommer att göra så att det kommer bli mellan 35mm till 90mm (beronde på vars vändhjulen ställs in på) utav att mattspännarns slagläng är 55mm.

men finns det någon här som har kortat av deras boggie?

många svar och ideer mottages!

//jääänz

Jääänz

Välkänd medlem
31 aug 2006
246
0
16
skellefte
Sv: hur mycke ska jag korta av boggien?

nej, frågan är ju varför?

vissa säger att det inte är en sp. därför den inte är gul, men den har samma dämpare som dom ska ha, och det står 500sp i regpapprerna...

Jääänz

Välkänd medlem
31 aug 2006
246
0
16
skellefte

det är precis så som jag har räknat. så då kommer det bli bra om man tar 90mm,

är du helt säker på att man kan räkna sådär?

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund

men vändhjulen är ju runda, så kommer inte de hjulens diameter tillsammans med pi/2 också att inverka på hur mycket du ska korta av boggien?

nu är jag nyvaken, och aldrig bra på matematik, men det var bara en tanke som slog mig...

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund

men först av allt, kolla så du verkligen behöver korta, så du inte redan har 307? vet du säkert att det är 320 på den? det måste ju gå kolla upp mer exakt.

Jääänz

Välkänd medlem
31 aug 2006
246
0
16
skellefte

hahahahaha du har inte varit med i garaget.
tänk dig att man byter matta på skotern till en 307.38.32, allt är klart, sen ska du in med boggien? och den "rymms som inte"

kämmpar på i 1 timme, mäter gammla mattan, 321 var den, den nya 307!

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund

aaaah.. jag missförstod tidigare, läste inte noggrant nog. =)

jag fick för mig att det inte var helt säkert fastställt..

Enklast vore kanske att få ta mått på en boggie gjord för 307-matta. alt att någon här som har en boggie kan ta mått. vore nog säkrare än att försöka räkna ut.

tycker jag i alla fall. =D

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.274
82
48
Övik

Jo för SP'n fanns ju i grått också..

Det är bara att ta mellanskillnaden delat i 2, så har du svaret. Och det blir som tidigare nämnt 65mm. Och det är väl ändå bättre att kapa lite för lite än för mycket? Lagom kul om det inte går att spänna mattan någorlunda vettigt sen

Jääänz

Välkänd medlem
31 aug 2006
246
0
16
skellefte

keihin skrev:
Har du verkligen en SP då? -99 fanns nämligen både vanlig och SP...SP'n har gul huv, framvagn, clickerdämpare, 307cm matta osv, medan den vanliga har enklare dämpare, 320cm matta, grå huv, svart
han beskrev det så, men men. utav att jag vet att min är en sp kan man som bortse från hans inlägg.

näe, man vill faan inte kapa för mycket.

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå

keihin skrev:

han beskrev det så, men men. utav att jag vet att min är en sp kan man som bortse från hans inlägg.

näe, man vill faan inte kapa för mycket.

Hade jag fel så får jag be så mycket om ursäkt och läsa broschyren igen så man kan sin läxa, men det är isåfall första gången som JAG ser en grå SP...men jag kanske har tittat dåligt? :hmmmm2:

Jääänz

Välkänd medlem
31 aug 2006
246
0
16
skellefte

men du är nog inte helt ute i vildmarken tror jag ändå. (bara i ske-å)

men en sak är säker, att även dom gråa finns med sp dämpare, beroende på när dom tillverkades -99. med betäckningen sp, enligt en som har jobbat på lantmännen. (hade han för sig)

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå

men du är nog inte helt ute i vildmarken tror jag ändå. (bara i ske-å)

men en sak är säker, att även dom gråa finns med sp dämpare, beroende på när dom tillverkades -99. med betäckningen sp, enligt en som har jobbat på lantmännen. (hade han för sig)
Jaha så det kan alltså ha med tillverkningsdatum att göra? För det jag skrev är jag hyfsat säker på att ha läst i Lynx-broschyren -99...

Nåväl vi är iaf. överens om att de GRÅA -99:eek:rna har 320cm matta, och de GULA bör då ha 307...
Jag hade en gul i våras, kollade regnumret på den och den heter "500 SPECIAL" på vv.se, heter din lika eller heter den "500 SP"? Bara nyfiken :)

Ursäktar offtopic!

Jääänz

Välkänd medlem
31 aug 2006
246
0
16
skellefte

jag kunde inte regnr, så jag kollade i regpapprerna direkt, och där står det "500 sp" men inte SPECIAL.

sen är min rätt sent uttagen, 1999-12-32! eller första gången i trafik.

Simon0

Välkänd medlem
14 okt 2007
154
0
6
Östersund

Drivhjulen har väl lite med måtten att göra? Om vi antar att drivhjulen har en diameter på 10cm (?) så är omkretsen 10*3.14 = 31.4cm/2 = 15.7cm. Kortar du som du sagt så tror jag att mattan blir för kort. Räkna på det lite mer så kommer du nog fram till vad det ska vara.

Men de är bara vad jag tror...

Jääänz

Välkänd medlem
31 aug 2006
246
0
16
skellefte
jag kommer nog och börja med lite, sedan ta mer osv...

sedan om drivhjulen har med måttet och göra? då har ju även vändhjulen och främredelen på boggien som har en radie det också?

jo, jag har en ny 32mm som jag fick köpa för 1700kr