Snabbt svar ang tra variator

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Mellan varvtalet 0-4000rpm alltså just innan den slår in så har jag ett obehagligt skrammel. Men det jag undrar är vad som egentligen "jobbar" så att säga i variatorn mellan de varvtalen? Den har ju knappt börjat växla så att säga..



Kan det vara rullarna? För det är enda felet jag hittat då och öppnat och kikat. En rätt så sliten rulle. Kan det vara orsaken till skramlet? Ge mig annars tips till vanliga orsaker till skramel i primären.





LÄS INLÄGG NR 4
 
Last edited:

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Brukar faktiskt vara duktig på att söka mig fram svar, men missade denna. Får hoppas det är felet. Tack så mycket
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Nu när jag provat med att dra åt bulten så kvarstår då problemet ändå :(

Det konstiga är att alltså den yttre konan som kan vara lös då man inte skruvar åt den nog hårt glappar på ett ställe :hmmmm2: när jag sakta med säkert känner mig runt hela primären om det skulle vara glappt så glappar den på ena sidan, men på andra sidan sitter den som berg!? Hur kan detta komma sig? Oval på något sätt? Har prövat ta lös & dra åt tills blodet rusar i skallen tre gånger.. men samma fenomen.



Har även ett till problem som kanske kan bidra till skrammlet. När jag pallar upp skotern och drar på så växlar den som den ska. Men när den är påväg ner i varv så är det som om utväxlingar hakar upp sig på ca 4000rpm och sedan smäller till och variatorn kan fortsätta växla ner. Vad kan det bero på? (rullarna?)
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
49
Luleå
Det kan nog vara dags att skruva loss variatorn och kika genom den igen. Att en av rullarna är väsentligen mer sliten än de andra är ju inte riktigt bra så du bör nog satsa på att byta ut dem allihopa. När du likaså är på tå så passa på att byta ut de fjäderbelastade glidklackarna som korset glider på.

Jag hade liknande skrammel på min 800 för ett par år sedan och efter jag bytt rullar bussningar var det tyst som i kyrkan.

edit: att variatorn "hakar upp" sig vid nedväxlingen bör ej bero på rullarna. Låter ju mer som om det är glidningen i korsen eller rentav yttre skivans glidyta mot axeln som kärvar. När du monterat loss variatorn och fått isär skivorna så kolla hur axel respektive glidyta ser ut.
 
Last edited:

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Det kan nog vara dags att skruva loss variatorn och kika genom den igen. Att en av rullarna är väsentligen mer sliten än de andra är ju inte riktigt bra så du bör nog satsa på att byta ut dem allihopa. När du likaså är på tå så passa på att byta ut de fjäderbelastade glidklackarna som korset glider på.

Jag hade liknande skrammel på min 800 för ett par år sedan och efter jag bytt rullar bussningar var det tyst som i kyrkan.

edit: att variatorn "hakar upp" sig vid nedväxlingen bör ej bero på rullarna. Låter ju mer som om det är glidningen i korsen eller rentav yttre skivans glidyta mot axeln som kärvar. När du monterat loss variatorn och fått isär skivorna så kolla hur axel respektive glidyta ser ut.

Jo, en utav rullarna är grymt sliten. Glappet i rullen är stort, ruskigt stort. Innan dagen är slut så får jag beställa nya + glidklackar.


Glidningen i korset vad syftar du på då? Glidklackarna? Iallafall så är dom rätt fräscha, men det saknas dock ett par gummi ringar, men det borde inte ha något med problemet att göra. När jag tog lös centrumbulten på primären så såg jag dock att det hade bildats rost på axeln samt en fin beläggning med rost på primären.

har ingen avdragare förtillfället tillgänglig men det finns inga andra lösningar? om nu rost har tagit sig dit, spruta dit lite 5-56 är absolut förbjudet då remdamm etc skulle lätt ta sig dit?



Förresten, ska armarna som rullarna sitter på glappa något alls med fräscha bussningar??
 
Last edited:

MLt

Välkänd medlem
11 feb 2007
290
0
16
Bureå
Jag hade en gång i tiden en MX -91 där gummiringarna var trasiga eller klämda, så jag plockade bort dom. Det skramlade ordentligt tills jag fick upp varven.
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Jag hade en gång i tiden en MX -91 där gummiringarna var trasiga eller klämda, så jag plockade bort dom. Det skramlade ordentligt tills jag fick upp varven.
Okej, får hoppas det är felet då.. delarna ska förhoppningsvis anlända till veckan.


Någon som vet om armarna till rullarna glappa något alls nya?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.274
82
48
Övik
Ta lös ytterskivan och kolla, tar inte många sekunder att göra det. Lite piller att få ihop, men efter ett tag så lär man sig.

Kan vara som ovanstående säger, eller så har någon bult till fjäderkåpan gått av, därav upplevs ytterskivan oval. Hade det problemet själv.
 
Last edited:

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Ta lös ytterskivan och kolla, tar inte många sekunder att göra det. Lite piller att få ihop, men efter ett tag så lär man sig.

Kan vara som ovanstående säger, eller så har någon bul till fjäderkåpan gått av, därav upplevs ytterskivan oval. Hade det problemet själv.

ja jag har ju haft isär hela korset och den biten. Allt de man inte behöver avdragare till eftersom jag tycker problemet nästan måste (?) vara där?


Måste ta tillfället i akt & fråga så jag inte står i garaget som en frågetecken. Men bul = vad?

Ska kolla nogranna imorgon, annars så borde t.o.m jag kunna se med blotta ögot om något gått av eller dylikt.
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Tror nästan att han menar en bult
hehe det kan han fort ha menat! Nåja, tack för den infon jag fått. Nu bär det ut till garaget







Efter lite ha plockat isär & satt tillbaka variatorn så slutade den att haka upp sig vid nerväxlingen. Skrammlar knappt något heller, vettefan vad problemet var men det är löst iallafall. stort tack
 
Last edited: