Rev 800, 04 eller 05 ?

Klangebo

Välkänd medlem
26 okt 2007
248
0
16
Mora
Tjena, funderar kring att köpa en ski-doo rev 800. Har kollat på 04or men vad jag har förståt så kom både powertek motorn och sc4 boggin 05.
Är de då så stora skillnader att man ska helt sila bort 04orna och skaffa en 05a istället?
Vad skilljer powertek motorn och den gammla åt?
Hur stor skillnad är det på sc3 och sc4?

Jag har sökt i forumet men inte riktigt hittat något om just detta.
Och sen, nej till alla er som kommer föreslå en 600 sdi istället, Nothing beats cubic inches ;)

Tack för svar!
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
Sila bort 04an! Hög bränsleförbrukning och sämre boggi, har du råd med en 05a så ska du inte tveka överhuvudtaget! sen får du ju en snyggare skoter också om du köper 05an, tycker jag =)
 

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
Tycker också 04an är ganska ful men det finns ju en Limited edition av 04 som är Svart/Gul/Röd ...
 
Last edited:

Klangebo

Välkänd medlem
26 okt 2007
248
0
16
Mora
okej, tack för all info! Jo jag har nog råd med en 05a, men jag lägger mest tyngd i skicket. Men ska försöka hitta en fin 05a! Har haft en crosskörd skoter denna sesong å har tillbringar lika mycket tid i garaget som i snön om jag säger så..
Men skriv gärna mer om skillnader för delar mm.
Är det samma dyna,styre å så på dom? Dynor brukar ju göras högre och hårdare med åren.
 

dajje1

Aktiv medlem
25 mar 2007
76
0
6
Kalix
nu e det så att det är -05:an som dricker över tre liter milen och inte 04:an. skippa -05:an för allt i världen och satsa på 04 eller 06
 

Klangebo

Välkänd medlem
26 okt 2007
248
0
16
Mora
tjena, Jag har inte hunnit köpa nån skoter än.
Jag undrar också lite över vad viktfördelningen på sc4 har för fördelar?
Och varför drar 05an mkt mer än 04an och 06an?
Och är det så att den bara drar lite mer soppa så kan jag nog stå ut med det.
Men om jag för allt i världen ska skippa den så måste det ju vara nåtgot mer fel eller ?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Viktförskjutningen gör att skotern lägger mer vikt på boggin när du gasar på...
bättre fäste och lättare att få upp skidorna över knölar och diken...
Sen så är sc4 anpassad för revchassits framflyttade tyngdpunkt, vilket inte sc3:an var...
Har haft en 05-a 800:a. kan inte påstå att den tar jättemycket bensin, min tog från 1.8 vid lugn körning till knappt 3 liter vid riktigt hårdkörning...
Ett problem som -05:an hade var att insugningsgummina spricker, har nog orsakat nåt haveri...
Värt att höra med ägaren om det är bytt om man är spekulant på en maskin...
Skulle absolut satsa på en -05:a eller nyare...
 

Klangebo

Välkänd medlem
26 okt 2007
248
0
16
Mora
Okej, låter bra! Tack så mkt för alla bra snabba svar! Blir till att köpa en 05a då :)
Men ni kan ju kankse fortsätta skriva saker om revarna i tråden då det är populära skotrar och det kan säkert hjälpa både mig och många andra :)
 

Nipärza

Ny medlem
26 feb 2008
2
0
1
Härjedalen
Jag har nyss bytt till mig en Summit 800 -04. Fungerar hur bra som helst och drar runt 2,5 /blandad körning.
Men har du kommer så klart du ska köpa 05an. Nyare skoter lär ju inte vara sämre på något vis.
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Vem har fått för sig att 05an rev drar mkt sås? Den är ju riktigt snål i soppan tycker jag som köpte en sådan i höstas.. Den ligger på mellan 1.8 lugn körning och 2.7 när man kör riktigt hårt.
Så jag tror knappast att den drar mkt mer än 04ans..
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Min Renegade -05 snittar ca 3l milen, blandad körning. . de du vill kolla upp är som sagt insugsgummina, och absolut kolvringarna! dessa har en tendens att förlora spännst och gärna orsaka dyra haverier. .. kolla även efter sprickor i chassiet tex om du kollar bakom slutburken så har du ett vanligt ställe där du kan se en lång spricka se bild:



Bukskydd är även att önska. .Soppamätaren kan vara trasig, termostaten kan öppna försent och orsaka värmenyp .. . om skotern har gått hårt kan du se de på grenröret som då är sprucket i skarvarna, ska fixa bild på de.. . . .med mera med mera.. . ju mer man läser om REVarna och deras magiska 800snurror ju mer blir man kallsvettig och paranoid.. men man måste ju älska kraften när de funkar.. .

Ang powerteken så är den vääldigt lurig den me och stjäl gärna effekt av motorn, läs här Reportage, varför tappar du 9HP

"Vid en motortemp på 48 grader celsius sjunker effekten från 136,4hp till 129hp en skillnad på 7,4hp.
Som du ser öppnar termostaten på 61 grader och släpper in vattnet från kylarna som sänker tempen
till 54 grader, då rycker effekten upp sig till ett medel på 133hp. Resterande av dom 50 sekunder sessionen varade med kylvatten temp under 61 grader.

Summerar vi detta så har du alltså 3 effektlägen på din motor 135,8hp under 48grader.
133hp mellan 48 till 61 grader och slutligen
128,7hp vid normal drift temperatur.

"

osv osv..