Statorfel Arctic Cat?

woll

Välkänd medlem
2 feb 2008
104
0
6
Varför verkar det vara så många som har fel med att statorn pajjar på a-c? monterar dom in nå billigt skit för att spara pengar?:hmmmm:
Tycker att verkar dykt upp så många trådar om stator här på forumet.

Tror jag ska smita med min yamma så jag inte blir bränd på bål av nån kattägare:bootyshake:

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
De är inte ensamma med "problemet" att statorn lägger av...Rotax har också drabbats en del, kanske fler?
Att sträva efter billig tillverkning gäller ju överallt, så även snöskoter.
Alla märken och modeller har sina specifika svagheter, själv anser jag att statorn är ett trist problem men att det blev FULLT överkomligt när det nu på många håll går att få den gamla omlindad för runt 1500:-, hur mkt skoterdelar får du annars för de pengarna?

Varför frågar du om du är rädd att nån ska bränna dig på bål?

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Troligen är det dålig kvalite som gör att dom pajar...
På den som pajade för mig var det dåligt med lack mellan lagren på lindningen...
Man ska ju linda ett varv och sedan lacka, linda ett varv och lacka...
Är det för dåligt med lack kan trådarna röra på sig, skava, och det blir kortslutning i lindningen...

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Troligen är det dålig kvalite som gör att dom pajar...
På den som pajade för mig var det dåligt med lack mellan lagren på lindningen...
Man ska ju linda ett varv och sedan lacka, linda ett varv och lacka...
Är det för dåligt med lack kan trådarna röra på sig, skava, och det blir kortslutning i lindningen...
Ska man det?
Lacktråden är ju redan överdragen med lack.
Som slutfinish brukar "man" väl däremot ugna på isoleringslack?

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Är inte 100% säker, men gubben som lindade om min gjorde så...
Han menade att det var pga av det inte var lackat varje varv som problemet uppstod...
Sitter inte trådarna fast mellan varje varv rör dom sig av vibrationerna och skaver bort isoleringslacken med kortis som följd...
Tycker det låter som en vettig teori...

skoterräven

Välkänd medlem
4 feb 2007
646
0
16
västernorrland
det är ofta värmen som knäcker statorlindningarna på arctic, om man skulle kunna kyla på ett bra sätt skulle dom hålla bättre
på skidoo däremot är det dålig kvalitet för när man har lindat om dom så fungerar dom sen

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
har själv funderat på att göra ett smalt rör med en liten fläkt för att kyla statorn på min triple 1000 fungerar det så kommer jag att göra även till andra arctic cat skotrar

skoterräven

Välkänd medlem
4 feb 2007
646
0
16
västernorrland
jag vet ett par stycken som har satt 2 st slangnipppå vevhuset och dragit en till luftburken och en öppen nedåt och deras stator håller.
nu brukar ju dom omlindade hålla bättre, så man vet ju inte om det fungerar