Avgassmällar Phazer FX Turbo

mrlundqvist

Medlem
18 feb 2008
38
0
1
Örnsköldsvik
Tjena!'
Har en phazer fx 07 mc xpress turbo kit på.
Fått ordning på laddtryck nu..bytte tryckrör blev bättre och nu laddar den ca 0,7 bar.
Dock har jag en fråga..

När man vrider på fullgas från stillastående så blir det många avgassmällar med täta mellanrum kanske på 0,5-1 sekunds mellanrum.låter typ som flera gevärsskott!
Låter precis som den går mot varvstoppet för lätt eller något sånt.. Den känns som den bryter all kraft då avgassmällarna kommer.
Men går man med lite gas och turbon får ladda, så smäller den lite mindre om man ger fullgas direkt..
Det var så här både innan och efter jag bytte tryckröret.
Det är orginaldrevning i och med skotern går 135-140. sitter 38 matta på.
Svårt att få den att få skotern att gå på rullen även fast den är relativt lågt drevad..

Körde mot en sno pro 440 och en lynx rc 440. men dom drog mig på sjön med likvärdigt fäste. köper att man inte drar dom från starten, men sen så ska man ju komma som ett skott men jag åkte på spö :confused:,fick dom där rackarns avgassmällarna då också.
Ingen aning vad detta kan bero på? eller ska det bara vara så?
 

Hayabusa

Aktiv medlem
19 okt 2007
72
0
6
Härnösand
Sv: Avgassmällar

Är ingen expert men...
Avgassmällar på en bil iallafall så är det tändningen försent ställt.
Eftersom soppan antänds i avgasröret pga avgasventilen är öppen.
Prova ändra tändningen lite och hör om det blir någonskillnad
 

mrlundqvist

Medlem
18 feb 2008
38
0
1
Örnsköldsvik
Sv: Avgassmällar

Är ingen expert men...
Avgassmällar på en bil iallafall så är det tändningen försent ställt.
Eftersom soppan antänds i avgasröret pga avgasventilen är öppen.
Prova ändra tändningen lite och hör om det blir någonskillnad

Ska jag tanka högre oktan tal? eller hur ställer man tändningen som måste man in i nån dator?
Ska ställa upp turbotrycket till 0,8 ungefär, se om det hjälper.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Sv: Avgassmällar

Jag skulle kontakta MC Xpress om jag vore du och ta det lungt med laddningen.
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Sv: Avgassmällar

Lite fel forum! men jag hade en turbo bil som va känslig som tusan på stift :) fick byta stift till ett värre! å den hade samma symtom å då va det stiftena som va felande ..

Men det ha du troligtvis redan provat annars så kan du ju prova det...

MVH
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Sv: Avgassmällar

Men alltså hur mycket varvar den om du håller full mutter?
Tändningen ska du inte behöva ändra på.
 

mrlundqvist

Medlem
18 feb 2008
38
0
1
Örnsköldsvik
Sv: Avgassmällar

Men alltså hur mycket varvar den om du håller full mutter?
Tändningen ska du inte behöva ändra på.
Jadu, den varvar väl det som går! tror det är nånstans upp emot 12000 varv.. Roligare att titta på laddtrycksmätarn :rock: hehe... men int vet jag filmlänken som jag har har länken på, låter ju phazern där på samma sätt som min.

Den låter som denna phazer typ 17 sekunder in i filmen
http://www.freerider.se/articles/phazerturbo/phazerturbo-06.htm
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Sv: Avgassmällar

Jag har för mig att yel_low här på forumet har haft en Phazer Turbo, du kan väl kolla med honom.

Annars så ta det med MCX, de om någon borde väl veta ungefär vad man skall ha för vikter / drevning.
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
Avgassmällarna är garanerat varvstoppet. hans vikter funkar inte riktigt i alla lägen. jag körde Heavyhitters 64g base för turboyamahas. funkar kanon. vad har du för primärfjäder? MCX där med? vad har den för färgmärkning?
ev skulle nog enklast vara för dig att prova med en Helix från en Multipurpose, då den är brantare än din std. samt att den inte kostar 3300kr som heavyhitters går på. den kostar typ en 500:-. jag skulle börja i den änden och se om det är nog.

att den går i varvstoppet kommer du inte ifrån helt då motorn lämnar maxeffekt just under stoppet. om det går lätt/slirar så kommer den gå i stoppet hur som helst, men vid bra fäste borde du ligga kring 11500-11750varv för att det inte ska gå onödigt i stoppet.

men ringer du MCX så kommer han säkert säga att du har nå fel på skotern då hans grejjer ALLTID funkar :bootyshake: hans sätt att behandla kunders klagan/problem med hans grejjer skiter han typ i. min phazer brann pga hans avgasflexcompensatorer/strumpor. originalen mina höll 75mil sen pajj. hans som var de bästa på marknaden höll 10mil sen började dom småläka så pass att jag inte märkte det, värmeplåtar gav upp av heta avgaser om läckte ut sen for värme/avgaser på undersida av tanken och den började brinna.
men han kunde ju inte ta ansvar för hans produkter, för de är inte hållbart i längden??? jag kunde ENDAST få ett par nya flexcompensatorer om han fick se dom gamla. sen att skotern brunnit pga hans produkt som inte hållt måttet bryr han sig inte i.:bootyshake:

:rock:
 

mrlundqvist

Medlem
18 feb 2008
38
0
1
Örnsköldsvik
Avgassmällarna är garanerat varvstoppet. hans vikter funkar inte riktigt i alla lägen. jag körde Heavyhitters 64g base för turboyamahas. funkar kanon. vad har du för primärfjäder? MCX där med? vad har den för färgmärkning?
ev skulle nog enklast vara för dig att prova med en Helix från en Multipurpose, då den är brantare än din std. samt att den inte kostar 3300kr som heavyhitters går på. den kostar typ en 500:-. jag skulle börja i den änden och se om det är nog.

att den går i varvstoppet kommer du inte ifrån helt då motorn lämnar maxeffekt just under stoppet. om det går lätt/slirar så kommer den gå i stoppet hur som helst, men vid bra fäste borde du ligga kring 11500-11750varv för att det inte ska gå onödigt i stoppet.

men ringer du MCX så kommer han säkert säga att du har nå fel på skotern då hans grejjer ALLTID funkar :bootyshake: hans sätt att behandla kunders klagan/problem med hans grejjer skiter han typ i. min phazer brann pga hans avgasflexcompensatorer/strumpor. originalen mina höll 75mil sen pajj. hans som var de bästa på marknaden höll 10mil sen började dom småläka så pass att jag inte märkte det, värmeplåtar gav upp av heta avgaser om läckte ut sen for värme/avgaser på undersida av tanken och den började brinna.
men han kunde ju inte ta ansvar för hans produkter, för de är inte hållbart i längden??? jag kunde ENDAST få ett par nya flexcompensatorer om han fick se dom gamla. sen att skotern brunnit pga hans produkt som inte hållt måttet bryr han sig inte i.:bootyshake:

:rock:

Nä just det! Har faktiskt ingen aning vad jag har för primärfjäder.. kan det vara svart kanske? kommer inte ihåg. Skotern står 9 mil bort.
minnet är bra men kort ;)
Jajemän ska man nog fara på yamaha center å höra vad dom tar för en sån 500 kr kan ju vara värt.. 3300 låter lite mycket pengar mot slutet på säsongen kommer nog inte köra så blodigt mycket till i år..

Du vet inte vars det finns avgaskompensatorer som håller längre än 75-80 mil? Känns lite jobbigt att byta sånna nå gånger om året, man måste ju riva en hel del som sagt...eller har du nån annan vettig lösning?
Jobbar som rörmockare har vi har ju kompensatorer på värmesystemen ibland inget sånt som kan funka likvärdigt? eller är dom för klena? svetsningen är ju inte något bekymmer.
Man skulle gjort nån annan anordning på värmeplåtarna. Kan ju låna lite asbets från något gammal rörisolering :laugh:
näe skämt åsido.. tänkte faktiskt på det då jag monterade bort det i helgen för att byta slang.
det var inte något litet hål på plastslangen till tryckröret säkert 3-4cm i diameter. mycket dumt ställe att sätta plastslang på..

I övrigt yel_low var du nöjd med phazern? vad drog den ungefärligt för dig.
Själv så snittar jag ungefär 2l milen.
 

Bizz3

Välkänd medlem
4 mar 2006
414
0
16
Skellefteå
JAg måste få ta upp denna gamla tråd, vad fan är avgasflexcompensatorer/strumpor ? är de nåt som far bara om man har turbo eller ? min phazer har gått 375 mil och jag vet inte ens vad de är ?