Flip till lössnö

Ante85

Aktiv medlem
29 jan 2008
64
0
6
Boden
Med min 6000 funkar det bra att backa med då mattan är lika bred som spårvidden och det är lite effekt i den.
Kör man fast är det bara att skotta fram baken och backa och köra fram och tillbaka tills man är uppe på snön igen.
Men är det en backe framför ligger man pyrt till :D

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
enligt mig så går det att backa en lite bit i djup snö så länge man inte kört fast. har man väl kört fast så går det ju dåligt att köra framåt, och ännu sämre bakåt

om det nu inte råkar vara brant uppför, då kanske (men högst kanske) det går att backa loss
måste faktiskt omvärdera det här efter helgens bravader i kvikkjokk, där var det sjyyykt mycket snö! En viking med flip där bak backar faktiskt hyfsat i sitt eget spår. Man kan klara en backe genom att köra upp tills man fastnar och sen backa tillbaka i sitt eget spår - tills man kan ta ny fart nerifrån.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag tror faktiskt att en forest fox är något av det mest optimala här.
Noll komfort och ingen motor.
Smal spårvidd gör den lättkörd i tät skog, lägg till 397 matta med flip-boggie så har du nog något av det bättre här.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Forest fox, 5900, 3900, St osv går alldeles utmärkt att backa med, det går även med korta skotrar utan flip (givetvis inte lika bra) om man har rätt teknik.

Släpp gasen innan du kör fast och gräver ner dig till Kina helt enkelt.

Känns fel, men det blir rätt..

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jovisst går det med korta skotrar.
Men skillnaden mellan en lång skoter med flip och en kort skoter utan är så astronomisk att jag inte vet hur jag ska beskriva det i ord.

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
Hej igen

Ja nånstans finns det ju i alla fall en magisk gräns för hur lång mattan egentligen behöver vara...bara man är hyffsad på körningen så ska väl en 404 på en fläkt räcka, sen tror jag att en sportig framvagn inte spelar så stor roll, OK, den är ju lite bredare men det har jag ju igen på spåret, och flippen gör ju att dn komme rkännas kort...har ju köpt en gammal fin SRV precis och måste erkänna att den motormässigt ändå svarar på bra...
sen kan man ju diskutera kamhöjd, 51 paddlar är i alla fall inte min kopp te, måste nog ner mot 38 eller less...
Ingen som har en sådan skoter jag pratar om...?

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jovisst går det med korta skotrar.
Men skillnaden mellan en lång skoter med flip och en kort skoter utan är så astronomisk att jag inte vet hur jag ska beskriva det i ord.
Jag tittar tillbaka på det här inlägget och fattar inte vad jag menar. Men troligen snackar jag om backning.