Hur sänker man maxvarvet?

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
58
Luleå
arcticcat.forum24.se
Har en EXT Touring -98 (ZRT 600) Den varvar enl. varvräknaren upp mot 9600 - 9700 rpm, tillslaget sker vid ca: 4500 rpm, så det verkar ju helt ok.
Hur får jag ner maxvarvet till en mer lämplig nivå (har hört nåt om MAX 8600 rpm):hmmmm: förutom att inte gasa fullt:)

Sekundären står i näst sista hålet......
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
skaffa en primärfjäder med högre sluttryck
Med högre sluttryck i primären så varvar den mer.

(Edit:Nilsson du var snabbare)

Har en EXT Touring -98 (ZRT 600) Den varvar enl. varvräknaren upp mot 9600 - 9700 rpm, tillslaget sker vid ca: 4500 rpm, så det verkar ju helt ok.
Hur får jag ner maxvarvet till en mer lämplig nivå (har hört nåt om MAX 8600 rpm):hmmmm: förutom att inte gasa fullt:)

Sekundären står i näst sista hålet......

Näst sista hålet (max eller min?) Om den är ett hål från max så prova å släpp ett hål eller två då växlar den på tidigare och motorn orkar inte varva lika mycket.
För jag antar att det är växlingsvarvet du pratar om och inte slutvarv vid full gas efter 1km sjö.
Funkar variatorerna bra i övrigt så får du vikta på ordentligt om du ska plocka ner 1000 rpm eller byta till en primärfjäder med lägre sluttryck
 

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
58
Luleå
arcticcat.forum24.se
Med högre sluttryck i primären så varvar den mer.

(Edit:Nilsson du var snabbare)




För jag antar att det är växlingsvarvet du pratar om och inte slutvarv vid full gas efter 1km sjö.
Typ om jag drar på efter leden från 50-60 och håller in en stund så blir det drygt 9500 rpm.

Vad är maxvarven på en ZRT 600???
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Börja med att ta isär båda variatorerna å kolla så allt är fräscht och inget som kärvar, det kan mycket väl vara så att allt som krävs är en ordentlig service av variatorerna.
 

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
Låter konstigt att den övervarvar 1200 varv utan att nånting är fel och om motorn är original. Är allt schysst så vikta upp 5-6 gram skulle jag tippa eller en fjäder med lägre sluttryck, typ -50 lbs..
 
R

Robin

Ojsan inser det själv nu att jag hade 100ggr fel i mitt tankesätt den där kvällen, ber så mycket om ursäkt.

Givetvis ska det vara en fjäder med lägre slut tryck.