Nån som bytt till flatslide?

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
från rundtrottel till flatslide alltså, har en gammal rotax RV-motor som jag har trimmat en del, vill byta från TM(?) 34 till flatslide 34. De jag ska montera har suttit på en 440reedmotor. Vore fint med tips, måste jag bestycka om mycket osv... är det dubbla soppamatningar till flatslide?
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
bytte från VM gasare till flatside på min förra skoter och det var bara att flytta slangar, sen fick jag bestycka ner dem på lågfarten för att den skulle gå bra.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
en nyfiken fråga från en som inte vet bättre, vad är det för fördelar med en flatside jämfört med en rundtrottel?
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Nu har jag bytt. Skotern känns stark som fanken på låg- och mellanregistren, men gasar man fullt så drar den bara upp till 6000rpm sen bluddrar den och dör...?
 
R

Robin

en nyfiken fråga från en som inte vet bättre, vad är det för fördelar med en flatside jämfört med en rundtrottel?
Bla mycke mer lättgasade, skonsamt för tummen.
Hur det är med bränsle flöde vet jag ej.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
bestycka ner den ett snäpp på huvudmunstycket så ska den nog gå bra sen.
kolla upp hur stiften ser ut också........
jag vet inte säkert men en tm(flatside) har väll bättre luftflöde än en hederlig vm(rundtrottel) dvs att en tm34 funkar lika bra som en vm38.
bränsleflöädet sköter man ju med ett lågfarts(pilot jet) och ett huvud/högfartsmunstycke(main jet) på både vm och tm så bränsleflödet gör ingen skillnad.

mycket möjligt att det är mindre luftmotstånd i tm gasarn också men det vet jag inte säkert.....
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
bestycka ner den ett snäpp på huvudmunstycket så ska den nog gå bra sen.
kolla upp hur stiften ser ut också........
Har 290 / 300. Ena stiftet är helt blött, det andra är vitt... :eek:
 

silverdahl

Välkänd medlem
13 jun 2006
138
0
6
Brunflo
KÖR INTE MER! kolla upp varför du bara kör på en cylinder... dvs gnista bara på ett tändstift! Den cyl. som funkar, går riktigt hårt nu så se upp för kolvras... högfartspolen kanske är paj? eftersom den blir slö efter 6000 varv???
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
KÖR INTE MER! kolla upp varför du bara kör på en cylinder... dvs gnista bara på ett tändstift! Den cyl. som funkar, går riktigt hårt nu så se upp för kolvras... högfartspolen kanske är paj? eftersom den blir slö efter 6000 varv???
Svårt att tänka mig det eftersom den funkade utmärkt innan jag bytte förgasare. Måste kolla bestyckningen, helt klart går den enbart på en cyl på fullgas, men det verkar som att den bara spolar rakt igenom på den cylindern som inte går. Ska riva och kolla...
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
:stupid: Beklagar att jag skrev här och tog upp er tid. När jag kom ner till garaget ikväll så låg det ett 300 munstycke på bänken. Jag hade med andra ord inte satt i nåt munstycke på MAG-sidan, där stiftet var blött... Ganska enkelt fel, hahahaha. Nu går "lillen" som fan :D Ska däremot bestycka ner lågfarten då den bluddrar på halvgas när den blivit varm.