Boggie höjning Forest fox

Forest_fox

Medlem
2 mar 2008
16
0
1
Sollefteå
Ha ja lite funderingar på å höjja den lite men vet ej om de bli bra för vissa skotrar bli ju så tungstyrd å dyker bare i snön....Nån som ha erfarenheter av höjning på fox???.... Å skulle ja ha satt dit en matta me lite högre kammar typ 51mm, men vissa säger att man måste byta drivhjul till ett mindre bli dom int lite svag då el??

Tack på förhand // Elias
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Ha ja lite funderingar på å höjja den lite men vet ej om de bli bra för vissa skotrar bli ju så tungstyrd å dyker bare i snön....Nån som ha erfarenheter av höjning på fox???.... Å skulle ja ha satt dit en matta me lite högre kammar typ 51mm, men vissa säger att man måste byta drivhjul till ett mindre bli dom int lite svag då el??

Tack på förhand // Elias
vilken forest fox har du?
440 fläkt?
377 fläkt?

motorn kommer inte att orka om du har någon av ovanstående.. alltså till 51mm kammar
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Du behöver byta drivhjul till en kugg mindre om du vill ha en 51 mm matta, har du en 25mm matta finns de ju en som e 32mm som fungerar alldeles utmärkt.
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Ha ja lite funderingar på å höjja den lite men vet ej om de bli bra för vissa skotrar bli ju så tungstyrd å dyker bare i snön....Nån som ha erfarenheter av höjning på fox???.... Å skulle ja ha satt dit en matta me lite högre kammar typ 51mm, men vissa säger att man måste byta drivhjul till ett mindre bli dom int lite svag då el??

Tack på förhand // Elias
Visst kan du öka markfrigången om du vill, men då räcker det inte med att flytta ner bakre fästpunkten för bogin, utan även främre måste följa med. Annars blir det ju mer skidtryck ,som du själv redan kommit fram till.
Men prova spänna boggifjädrarna till att börja med, om du tycker att den sjunker ihop för mycket?
 

Forest_fox

Medlem
2 mar 2008
16
0
1
Sollefteå
Visst kan du öka markfrigången om du vill, men då räcker det inte med att flytta ner bakre fästpunkten för bogin, utan även främre måste följa med. Annars blir det ju mer skidtryck ,som du själv redan kommit fram till.
Men prova spänna boggifjädrarna till att börja med, om du tycker att den sjunker ihop för mycket?
Hmm ok men om jag skulle höja den vid de bakre festet 1dm typ hur mycke måste flytta den där framm då?.... Jag Har redan fjädrarna på max
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Hmmm och anledning till höjning?...bättre framkommlighet i snön? den är nog så pass bra det går redan på den skotern...är det för att det ska se tuffare ut? då måste jag nog säga att få en fox se tuff ut är omöjligt(subjektivt sett av mig då) 32mm kammar på mattat räcker gott och väl på foxen...den orkar ju inte "skotta" så den tar sig ju fram pga av sin bärighet.
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Jag vill hålla med Beasten:s åsikt där, att foxen lever ju i första hand på bärighet o bra utväxling i variatorn osv. Ingen kraftmaskin som man skottar sig fram med. Ingen större ide att höja markfrigången alltså. Men mattor med högre kammar är det ju många som har monterat o det verkar ju funka bra om man vill köra ospårat i riktig djup snö.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Är nog ingen fartskoter så nog ska det löna sig ;)

Bara att slänga i 2an på leder och sjöar, går säkert lite fortare men är kanske inte så rapp, men skit i det :D
jo, men motorn lär gå tungt för det..
menar ju inte heller atyt det är någon fartskoter utan, tänk dig när du verkligen behöver lite fart så är den fullt utväxlad?

skulle inte själv sätta en matta på 51mm.

utan skulle vara grymt nöjd med en matta på 38mm... det är inte någon skillnad på dessa i lössnö egenskaper..

har du en matta på 51mm så får du räkna med större bränsle förbrukning, för motorn går tyngre än den ska...

så sätt en matta på 38mm så har lite kraft kvar..

det är ju min åsikt det här, så du gör ju som du vill.. men kom gärna med svar hur det har funkat för dig..
 

Forest_fox

Medlem
2 mar 2008
16
0
1
Sollefteå
Tack för alla svar

Hmm ska nog tänka lite på de här.. För de e ju som ni säger att den ha ju redan grymt bra egenskaper i lössnö men de kanske int bli så mycke bättre heller om man höjer den å då e de ju int värt arbetet heller.... kanske räcker med en 38mm kams matta oxå
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Jag älskar dessa långbandare mer än nå andra skotrar, men jag skulle aldrig komma på tanken att sätta på en matta högre än 38 mm..

Jag har otaliga gånger sett vad dessa Foxar är kapabla till, å då har dessa herrar kört med orginalmattan...25mm?..

HELT makalöst.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag älskar dessa långbandare mer än nå andra skotrar, men jag skulle aldrig komma på tanken att sätta på en matta högre än 38 mm..

Jag har otaliga gånger sett vad dessa Foxar är kapabla till, å då har dessa herrar kört med orginalmattan...25mm?..

HELT makalöst.

Ge ett exempel är du snäll.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Sätt dit en ordentlig högkamsmatta. Det är det värt.
Du tar dig bättre i snön de gånger man inte kan leva på bärighet och dessutom blir den överjävlig att dra saker när det är ospårat.
Sen angående bränsleförbrukning så är den fläktkyld, det innebär att den använder mer bränsle till att kyla motorn under varma dagar än vad en vätskekyld gör. Det är inte alls ovanligt med siffror över sex liter milen vid varma vårdagar. En fox har du inte för den underbara bränsleekonomins skull.
 

Johan001

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
Jag måste väcka liv i denna tråd.
Jag ska byta matta på min Fox och undrar om det är värt 1500:- extra att sätta dit en med 38mm kammar istället för 32mm.
Någon som har erfarenhet av dessa mattor på en Forest fox?