Har inte viper S trippel pipor orginal? Kanske är ute å cycklar men har för mig de... För övrigt så är yamma trippeln en jävligt driftsäker motor!
visst håller med ... en trippel från yamaha är en duktig konstruktion helt klart men ! viper s 04:a ... öhlinare med mera orginal trippelpipor minns jag faktiskt inte om det var standard på en s men låt oss säga det iaf. ... det finns viprar som med korrekta trippelrör och inställningar gått ganska problemfritt i det stora hela taget dvs. runt 5-600 mil men jag vidhåller fortfarande och framförallt då kolvarna skiljer sig åt att en viper med orginalkolvarna inte riktigt är att lita på ... viper s vilka pipor satt orginal i den då ? ganska stor skillnad mellan aaen och hauck rör i effektutag , troligtvis ligger psi hauck slp i topp ang. hp , lägg nu på en rensad luftbox med ett annat t-system , portning så pratar vi i runda tal 160-170hp och det mest fantastiska att abris aldrig under hela sin vm karusell skottat en motor lika duktigt som jag gjorde " orginal " och dessutom gjorde jag det 2 gånger med mindre än 10 mil mellan varandra !
kör man pipor i en viper måste man titta över hela registret ... räcker liksom inte att bara dundra på trippelrör och se glad ut .. den är inte gjord från fabrik att klara ett effektutag på 140-150hp än om många tror att det är så enkelt ... jag må vara ute o sväva men min teori i all den " hjälpsamma informations djungeln" att helt enkelt ringa upp dom som håller på o åker på vederbörande modell och fråga ... vet inte dom så vem tusan ska veta då ?
med facit i hand vet jag att till o med efter en sådan " liten " sak som en kolv ska man om man är riktigt nogrann balansera om vevpartiet ... och handen på hjärtat ...hur många gör det när dom byter kolvar då ?
jag bytte cylinder o kolv ...trodde det räckte tills vevpartiet behagade säga upp sig ordentligt efter ca. 10 mil ! ganska surt med tanke på vad nya cylindern o kolven gick lös på
vill någon köpa en viper ... mitt råd en kanonmaskin i alla lägen men många är och förblir söndertrimmade tyvärr