vector 06 -07

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
vad är det för skillnad på dom??????

vill ha snabbt svar för jag byter in min srx i veckan mot just en 07 eller 06:a..
vilken ska jag ta???????

jätte tacksam för svar...

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
Är det ingen här som vet skillnaden på dom??
det jag vet är att 07:an inte har öhlinare utan fox dämpare..
och att 07:an har röd bukplast..

t0k_SXViper

Välkänd medlem
15 okt 2006
308
0
16
38
Örnsköldsvik/Mjösöby
Jag kan inte säga vad skillnaden är men kan dock säga detta: KÖP! ;)
Har haft min -06 i hela 2 dagar och vilken skön skoter. Efter denna säsong kommer jag förmodligen säga, aldrig mera 2-takt.

Leatherface

Välkänd medlem
1 mar 2005
182
0
6
41
Gällivare
Mitt tips är att köpa 06:an.
Eftersom det i stort sett är samma maskin så är båda lika dåliga.
06:an är dock billigare.

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
varför är vectorn dålig???
vet nån om boggien i dom går att göra lite mindre kopplad?????
hatar at ha skidorna i backen hela tiden..

t0k_SXViper

Välkänd medlem
15 okt 2006
308
0
16
38
Örnsköldsvik/Mjösöby
Inte för att min vector har skidorna uppe i himlen hela tiden men det är en sjuuuuk skillnad mot Vipern jag hade. Den var i princip helt omöjlig! Det är dag och natt på dom maskinerna gällande skidres..

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
roligt att höra:) jag åker och tittar på en 07:a och en 06:a i morgon.. ska prova dom båda..
hur är den att hoppa med? dyker den i luften eller. framtung som srx?

tack för alla svar hitils... men mera tas emot med ett leende

zapswe

Välkänd medlem
5 nov 2004
148
0
16
skellefteå
jag gick från en srx600-99 till en 06:a vector rs/sp,jag upplevde att dom väger ungefär lika,fjädringen är bra mycket bättre på vectorn men srx:en hade mycket mindre "hyss" för sig efter leden,vectorn har lust att lyfta innerskidan vid vissa fören och är inte lika förutsägbar som srx:en.jag är ändå väldigt nöjd med min-det tog väl ca 50 mil innan jag blev riktigt kompis med den(och många olika inställningar i boggie/framvagn).
angående årsmodell 06 eller 07 så är det som leatherface säger ingen skillnad rent tekniskt mer än stötdämpare fram och färgen,jag skulle nog ta 06:an och både få öhlinare OCH spara pengar....

kommer man från en skoter som srx,zrt,machz,thundercat eller liknande så är det nog inte så stor omställning till en rx1 eller vector,för tunga är dom,men om man däremot tror att man ska kunna hoppa som polarna med sina mxz/rr/snopro över ramper och annat så lär man nog bli besviken.

angående hur den beter sig i luften,i dom små hopp jag har gjort så har den skött sig bra-gasar man landar man på rullen,släpper man flyger den rakt-detta är dock inga ramphopp utan bara lek över småhopp efter leden.

Last edited:
B

Biosteel

vill man bara ha skidres så kan man ju släppa balataremmen och sparka loss "klackarna" i boggien

zapswe

Välkänd medlem
5 nov 2004
148
0
16
skellefteå
angående kopplingen i boggien,om du vill köra med löst kopplad boggie(faktiskt lättjusterat på stängerna inne i boggien)så rekommenderar jag noslip drivhjul-mattan har lust att kugga över när den reser sig ordentligt eller i djupsnö-då behöver du dock öppna upp alla hålen i mattan också,en annan fördel med noslip är att du inte behöver ha mattan spänd som en fiolsträng=slidesen håller längre.
kolla på skotrarna,har någon av dom bytt till noslip eller ännu hellre noslip+38mm matta så tar du den!

Leatherface

Välkänd medlem
1 mar 2005
182
0
6
41
Gällivare
varför är vectorn dålig???
Vectorn är dålig för att den är tung, slö, jobbig att köra när det går fort, värdelösa skidor, dålig variatorsetup, värdelös i lössnö, dålig boggiekonstruktion m.m.

Vill du att jag ska berätta lite mer utförligt så kan jag göra det.

Det enda vectorn duger till i min värld är långfärder och touringåkning.

Leatherface

Välkänd medlem
1 mar 2005
182
0
6
41
Gällivare
tOk SXViper:

Jag är ungefär 1,80 lång, 100 kg, gymmade på den tiden, och jag hade en Vector SP -06.
Förmodligen den sämsta skotern hag har haft.

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
dom båda var sålda.. men dom hade en demo maskin års 08..
en vector LTX.. tror jag den hette...
vet ni nått om den...
nya chassiet. breda skidor standard. nya boggien. 365 matta... det vet jag.
nått mer tror ni att den blir bättre än vector er sp??????.
leatherface... du som har lång hur är den i skillnad mot en kort på led? lös snö fattar jag är den är som dag och natt..
mvh micke

Leatherface

Välkänd medlem
1 mar 2005
182
0
6
41
Gällivare
En lång maskin fungerar faktiskt ganska bra på led. Visst, det är ju kanske inte något man ger fullt med efter riktiga tvättbrädor, men dom är faktiskt inte så farliga som man kan tro.

Personligen tycker jag att det är helt onödigt med en kort maskin om man inte ska hoppa ramp, men det är ju jag det. Jag skulle inte heller köpa en maskin som är kortare än 365, men som sagt så är ju min körning lössnöbaserad.

En Vector LTX är nog säkert ingen dålig maskin, om man nu inte ska busa allt för mycket.
Den fungerar säker skitbra till ledåkning i högt tempo, men jag har svårt att tro att den är så kul om man ska busa och hoppa och leka och ha sig. Jag hade nog kanske inte heller klassat Vector LTX:en som en hybrid, utan som en lång ledskoter. På gott och på ont.

Nu har jag inte själv kört någon LTX, och jag vet inte heller hur du kör, men vill du ha en skoter som är fin att åka långt med så tror jag att en Vector är alldeles ypperlig för detta. Ska man dock busåka så tror jag att det finns betydligt bättre maskiner för det ändamålet.

Edit:
Med lång maskin menar jag skotrar med mattlängd över 365cm / 144"

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
tack för väldigt fina svar leatherface...
jag tycker om att åka lös snö gasrunka över dikesbulor och få feta RES..
det skönaste är nog att åka rullen i lös snö:)
vill även kunna dra pulka ibland.. inte ofta kärringen följer med men det händer.. och då åker hon och min son i pulka..
vad är viktskillnade på vector er sp och ltx:en? är det märkbart... har hört att boggien är grymt mycket bättre än på tidigare modeller..

Leatherface

Välkänd medlem
1 mar 2005
182
0
6
41
Gällivare
LTX:en har ju fått samma chassie som RX:arna har och det är nog ett klart lyft.

Nu vet jag inte vad en LTX väger, men jag har för mig att Vector SP:n jag hade skulle väga 287 kg. Den vikter anger Yamaha själv (Mass in runnig order), den vikten stämmer nog ganska bra. Nu tror jag inte att vikten har så stor betydelse om man ska jämföra en Vector SP - 06/07 och en Vector LTX -08, eftersom chassiet på LTX:en nog väger upp ganska mycket.