jag gick från en srx600-99 till en 06:a vector rs/sp,jag upplevde att dom väger ungefär lika,fjädringen är bra mycket bättre på vectorn men srx:en hade mycket mindre "hyss" för sig efter leden,vectorn har lust att lyfta innerskidan vid vissa fören och är inte lika förutsägbar som srx:en.jag är ändå väldigt nöjd med min-det tog väl ca 50 mil innan jag blev riktigt kompis med den(och många olika inställningar i boggie/framvagn).
angående årsmodell 06 eller 07 så är det som leatherface säger ingen skillnad rent tekniskt mer än stötdämpare fram och färgen,jag skulle nog ta 06:an och både få öhlinare OCH spara pengar....
kommer man från en skoter som srx,zrt,machz,thundercat eller liknande så är det nog inte så stor omställning till en rx1 eller vector,för tunga är dom,men om man däremot tror att man ska kunna hoppa som polarna med sina mxz/rr/snopro över ramper och annat så lär man nog bli besviken.
angående hur den beter sig i luften,i dom små hopp jag har gjort så har den skött sig bra-gasar man landar man på rullen,släpper man flyger den rakt-detta är dock inga ramphopp utan bara lek över småhopp efter leden.